Snel naar content
iemand heeft net boodschappen gedaan en staat nu naar de bon te kijken

prAIceXpert

De ene week betaal je 12,99 voor een kratje bier, de week erop moet je er 13,49 voor afrekenen bij de kassa. De prijzen van producten in de schappen fluctueren continu. Retailers en leveranciers kunnen door gebruik te maken van dynamic pricing hun producten en diensten sneller en consistenter afstemmen. Zo houden ze meer rekening met de klantvraag én behalen ze een optimale omzet. JanKees Lampe, eigenaar van Inergy, vertelt over de oplossing die Inergy hiervoor biedt.

PRIJZEN FLUCTUEREN
Veel mensen weten dat de prijzen van bijvoorbeeld vliegtickets voortdurend veranderen. Deze zogenoemde dynamische prijzen hebben veel voordelen en zijn dan ook steeds vaker te zien binnen de retailsector. “Heineken is nu drie jaar klant bij Inergy. Als leverancier van bier houdt Heineken de marktprijzen voortdurend in de gaten. In overleg met de supermarkten maakt de leverancier een promotiekalender. De prijzen van het bier voor het komende jaar zijn daarin opgenomen. Daarvan afwijken is lastig”, vertelt JanKees.

GAAT HET DE GOEDE KANT OP?
Dagelijks ontvangt Heineken prijslijsten van Inprijsverhoogd.nl. Dit bedrijf voert iedere dag prijsmetingen uit bij allerlei retailers en levert Heineken de prijzen van alle producten”, legt JanKees uit. “Vervolgens vergelijkt Inprijsverhoogd.nl die prijzen met de adviesprijs van Heineken. Hiervan worden overzichtelijke rapportages gemaakt.”

Op dit punt komt Inergy in beeld. JanKees: “De stap die volgt is revenu management. Revenue management houdt in dat we voortdurend kijken of de prijsontwikkeling de goede kant op gaat. Gaan we niet te diep met bepaalde promotions? Moeten we andere prijzen doorvoeren? Met onze oplossing kunnen we per filiaal, per product de prijsontwikkeling monitoren. Op die manier krijg je een optimaal prijsbeleid.”

ACTIEF PRIJSBELEID
Niet alleen voor een leverancier als Heineken, ook voor de retailer die het product verkoopt is de oplossing van Inergy interessant. Detailresult Groep (DRG) is een klant die gebruikmaakt van deze op- lossing. Onder DRG vallen de supermarktketen Dirk en Dekamarkt. DRG wil de goedkoopste zijn in A-merken. Maar wat moet je voor een bepaald product vragen en waarmee moet je het vergelijken? Hoe hou je rekening met de prijs bij de concurrent, het tijdstip van de dag of dag van de week, de vraag én de voorraad? JanKees: “Met onze dynamic pricing toepassing lossen wij dat op.”

Blijf op de hoogte

De auteur

Inergy
Inergy

Wij eten, drinken en ademen data – en wat je ermee kan doen. Dat delen we graag met jou. Meer weten over Inergy? Neem contact met ons op via 0348 45 76 66 of info@inergy.nl.

Meer berichten

Alle berichten

Superperformance met Snowflake & Direct Query in Power BI

Superperformance met Snowflake & Direct Query in Power BI

Optimalisatie van Power BI met DirectQuery (DQ) op Snowflake is dé oplossing voor snel, kostenefficiënt en AVG-proof werken in Power BI. Lees in deze (blog) longread alles over de geweldige werkwijze die Inergy heeft ontwikkeld in Snowflake. 

Lees verder

Hoe bereik je efficiëntie en samenwerking in het P&C proces?

Hoe bereik je efficiëntie en samenwerking in het P&C proces?

Het schrijven van P&C publicaties is een terugkerende taak waarbij de hele organisatie gedisciplineerd moet werken. Zonder discipline heb je weinig aan versiebeheer en van de workflow met deadlines komt dan niks terecht. In deze blog hebben we het over discipline en versiebeheer. Hoe komen ze samen in het proces van het schrijven binnen LIAS.

Lees verder

Tips voor veilig online shoppen

Tips voor veilig online shoppen

Online shoppen biedt ons het gemak van winkelen vanuit huis, met een eindeloze selectie aan leuke kleding, schoenen, accessoires en spullen voor in huis. Met slechts een paar klikken kunnen we dit enorme assortiment aan producten vinden en bestellen. Ondanks dit gemak, is het belangrijk om ons bewust te zijn van potentiële risico’s die gepaard gaan met online shoppen.

Lees verder