Snel naar content
iemand heeft net boodschappen gedaan en staat nu naar de bon te kijken

prAIceXpert

De ene week betaal je 12,99 voor een kratje bier, de week erop moet je er 13,49 voor afrekenen bij de kassa. De prijzen van producten in de schappen fluctueren continu. Retailers en leveranciers kunnen door gebruik te maken van dynamic pricing hun producten en diensten sneller en consistenter afstemmen. Zo houden ze meer rekening met de klantvraag én behalen ze een optimale omzet. JanKees Lampe, eigenaar van Inergy, vertelt over de oplossing die Inergy hiervoor biedt.

PRIJZEN FLUCTUEREN
Veel mensen weten dat de prijzen van bijvoorbeeld vliegtickets voortdurend veranderen. Deze zogenoemde dynamische prijzen hebben veel voordelen en zijn dan ook steeds vaker te zien binnen de retailsector. “Heineken is nu drie jaar klant bij Inergy. Als leverancier van bier houdt Heineken de marktprijzen voortdurend in de gaten. In overleg met de supermarkten maakt de leverancier een promotiekalender. De prijzen van het bier voor het komende jaar zijn daarin opgenomen. Daarvan afwijken is lastig”, vertelt JanKees.

GAAT HET DE GOEDE KANT OP?
Dagelijks ontvangt Heineken prijslijsten van Inprijsverhoogd.nl. Dit bedrijf voert iedere dag prijsmetingen uit bij allerlei retailers en levert Heineken de prijzen van alle producten”, legt JanKees uit. “Vervolgens vergelijkt Inprijsverhoogd.nl die prijzen met de adviesprijs van Heineken. Hiervan worden overzichtelijke rapportages gemaakt.”

Op dit punt komt Inergy in beeld. JanKees: “De stap die volgt is revenu management. Revenue management houdt in dat we voortdurend kijken of de prijsontwikkeling de goede kant op gaat. Gaan we niet te diep met bepaalde promotions? Moeten we andere prijzen doorvoeren? Met onze oplossing kunnen we per filiaal, per product de prijsontwikkeling monitoren. Op die manier krijg je een optimaal prijsbeleid.”

ACTIEF PRIJSBELEID
Niet alleen voor een leverancier als Heineken, ook voor de retailer die het product verkoopt is de oplossing van Inergy interessant. Detailresult Groep (DRG) is een klant die gebruikmaakt van deze op- lossing. Onder DRG vallen de supermarktketen Dirk en Dekamarkt. DRG wil de goedkoopste zijn in A-merken. Maar wat moet je voor een bepaald product vragen en waarmee moet je het vergelijken? Hoe hou je rekening met de prijs bij de concurrent, het tijdstip van de dag of dag van de week, de vraag én de voorraad? JanKees: “Met onze dynamic pricing toepassing lossen wij dat op.”

Blijf op de hoogte

De auteur

Inergy
Inergy

Wij eten, drinken en ademen data – en wat je ermee kan doen. Dat delen we graag met jou. Meer weten over Inergy? Neem contact met ons op via 0348 45 76 66 of info@inergy.nl.

Meer berichten

Alle berichten

Een dag uit het leven van Arjan van Honk, senior BI Developer bij Inergy

Een dag uit het leven van Arjan van Honk, senior BI Developer bij Inergy

Bij Inergy werken ruim 160 collega’s. Hoe zien hun werkdagen eruit? Deze keer geeft Arjan van Honk, Senior BI Developer/Consultant bij Inergy, een kijkje in zijn werkdag. Een BI-developer is iemand die verantwoordelijk is voor het bouwen en onderhouden van data-oplossingen van onze klanten. Lees over zijn dynamische werkdag in Barcelona in deze blog!

Lees verder

Onze kijk op informatiebeveiliging in 2023

Onze kijk op informatiebeveiliging in 2023

Onze auditors doen honderden audits per jaar. Het valt op ons dat een aantal vragen vaak gesteld worden. Of het nu gaat een ENSIA, WPG, SUWI, VIPP of DIGID Audit. Een aantal zaken zetten we graag voor je op een rijtje omdat jij dit ook wil weten.

Lees verder

De 12 meest gestelde vragen bij een audit

De 12 meest gestelde vragen bij een audit

Onze auditors doen honderden audits per jaar. Het valt op ons dat een aantal vragen vaak gesteld worden. Of het nu gaat een ENSIA, WPG, SUWI, VIPP of DIGID Audit. Een aantal zaken zetten we graag voor je op een rijtje omdat jij dit ook wil weten.

Lees verder