Bij Rituals staat de beleving van de klant centraal. Het cosmeticabedrijf zet daarom alles op alles om bedrijfsprestaties te verbeteren door scherper te sturen. Met hulp van Inergy is er een robuust dataplatform gebouwd. Martijn Willems, Director Control & Analytics bij Rituals, en Joost Henskens, COO bij Inergy, over de samenwerking tussen de twee bedrijven.

Het is een prachtige lentedag als Martijn en Joost elkaar treffen voor de Rituals winkel in de Spuistraat in Den Haag. Hoewel de winkels op dit moment alleen nog open zijn voor klanten die vooraf een tijdslot hebben gereserveerd, lopen er behoorlijk wat mensen rond op deze woensdagmiddag. Passanten blijven rustig even wachten wanneer de fotograaf de foto’s schiet. Beide heren maken ondertussen ontspannen een praatje. Ze kennen elkaar al van vóór de samenwerking tussen Inergy en Rituals.

Migreren naar de cloud

Het was Martijn die Joost belde met de vraag wat Inergy kon betekenen rondom een aantal grote datavraagstukken die op dat moment bij Rituals speelden. “Dat belletje pleegde ik toen we na een interne brainstormsessie met een paar mensen concludeerden dat onze huidige data omgeving niet de ruimte en flexibiliteit bood die wij nodig hadden om te doen wat wij wilden doen met de data die wij tot onze beschikking hebben”, vertelt Martijn. “We besloten het anders aan te pakken. De omgeving waarin we tot dan toe werkten moest anders om toekomstgericht ons management met data te ondersteunen. Onze datamodellen wilden we migreren naar de cloud. Ik vroeg Joost hoe Inergy tegen onze datavraagstukken aankeek en of zij ons bij deze Business Intelligence visie konden helpen. Vanaf dat moment is alles in gang gezet.”

Fotografie: Harald Lakerveld

Een sprong in het diepe

Martijn legt precies uit waarom hij destijds besloot met Inergy aan de slag te gaan. “De mensen met wie ik werk, vind ik vaak belangrijker dan het label waar zij aan gekoppeld zijn. De mentaliteit of instelling, net hoe je het wil noemen, van mensen binnen een bedrijf zegt meestal al zo veel over hoe zij te werk gaan. De eerste vraag die ik Joost stelde inzake hetgeen waar we bij Rituals tegenaan liepen, konden ze vanuit Inergy niet gelijk beantwoorden. Ik had op zoek kunnen gaan naar een andere partij, maar vertrouwde op Inergy. Ik wist dat ze daar begrijpen hoe je klantgericht denkt en hoe de retailwereld in elkaar steekt. Geen praatjes, maar eerlijke antwoorden. Dat was precies waar wij binnen Rituals naar zochten. We begonnen onze samenwerking met wat kleine trajecten gericht op Power Apps en data science oplossingen. Eerst wilden we even aankijken hoe die zouden verlopen. Zowel Inergy als wij waren uiteindelijk enthousiast over de aanpak. We spraken ons vertrouwen uit en besloten te starten met het grote traject: de migratie. Met elkaar zijn we toen in het diepe gesprongen”, aldus Martijn.

“We varen op de inzichten die het dataplatform ons geeft”

Een datagedreven organisatie

In december 2020 ging het dataplatform live. Daar zijn heel wat uren ontwikkelen aan voorafgegaan. “Het Business Intelligence (BI), platform waar Rituals voorheen gebruik van maakte, was verouderd en had een trage onderliggende structuur”, legt Joost uit. “Om ervoor te zorgen dat Rituals datagedreven bedrijfsprestaties kan verbeteren, hebben we een geheel nieuwe structuur gebouwd. Het bedrijf beschikt over enorme hoeveelheden data, daar willen we natuurlijk zoveel mogelijk meerwaarde uit halen. Met het Power BI-platform dat nu staat lukt het om continu te sturen, zelfs op winkelniveau.” Martijn vult aan: “In dashboards kunnen wij alle transacties aflezen. Dit betekent dat wij nagenoeg realtime informatie hebben over hoe het ervoor staat met de omzet. Niet alleen van al onze winkels samen, maar ook per regio of zelfs per winkel. Onze klanten krijgen uiteraard de eerste prioriteit. We zijn er om hen te bedienen. Maar daarnaast zijn we voortdurend aan het kijken hoe we onze winkels nóg beter kunnen aansturen en inzichten kunnen delen met de store managers.”

Grip op de actualiteit

“De wereld stond natuurlijk op zijn kop toen we in maart 2020 voor het eerst in lockdown gingen. In deze rare tijden is het al helemaal fijn om grip te hebben op de actualiteit. Rituals kan goed sturen: wat doen we met de voorraden? Hoe richten we de distributie in? Het onlinekanaal is ontploft in positieve zin”, zegt Joost. Nu het dataplatform volledig staat kan Rituals versneld nieuwe initiatieven doorvoeren. “We werkten al aan meerdere omni-channel oplossingen, maar door de noodzakelijke sluiting van onze winkels vanwege de coronamaatregelen hebben we dit concept eerder dan gepland uitgerold. We varen op de inzichten die het dataplatform ons geeft”, laat Martijn weten.

Fotografie: Harald Lakerveld

Futureproof

Met het nieuwe dataplatform kan Rituals vooruit. “We hebben met elkaar een futureproof systeem neergezet dat onze groei aankan. In de omgeving van waaruit we nu werken kan dat veel sneller en effectiever dan voorheen”, vertelt Martijn. “Eigenlijk begint het leuke werk nu pas. Het platform staat. We gaan de data aan elkaar koppelen en de verrijking doen die we zo graag willen doen. De data scientists kunnen allerlei geavanceerde technieken toepassen op de datamodellen die met elkaar in verbinding staan. Ons doel is om strategische keuzes te maken op basis van de inzichten die we uit het dataplatform halen. Daarvoor is het noodzakelijk dat we de inzichten die wij opdoen zo snel mogelijk delen met al onze mensen.”

Trusted partner

De heren zijn zeer te spreken over de samenwerking tussen beide partijen. “Voor ons is Inergy echt een trusted partner”, benadrukt Martijn. “Samen zijn we aan dit grote avontuur begonnen. We hebben al prachtige resultaten bereikt. En in de toekomst? We breiden onze datagedreven aanpak graag nog verder uit binnen de organisatie.” Joost voegt daar nog aan toe: “We zijn ongelofelijk trots op zo’n mooie klant als Rituals. We zetten de mooie samenwerking graag op deze manier voort.”

Dit is een case uit het magazine 2021 van Inergy.

Joost Henskens

COO

Meer weten?

Wil jij meer weten over de mogelijkheden van een dataplatform voor jouw organisatie? Mail naar info@inergy.nl.

Bel ons op 0348 45 76 66