Ieder moment van de week stromen de prijzen en eventuele prijswijzigingen van concurrenten binnen. Je pakt je kopje koffie erbij en gaat eens goed achterover zitten. Vervolgens verschijnen op je beeldscherm adviezen over wat je op basis van de prijzen van concurrenten kunt doen met je eigen prijzen. Die adviezen komen tot stand op basis van het prijsbeleid dat je al eerder hebt opgesteld. Met een druk op de knop ga je akkoord. Alle prijzen zijn automatisch aangepast. En je neemt nog een slok van je koffie.

Dat zou mooi zijn, hè? Zo’n oplossing zou het werk van iedere retailer vereenvoudigen. Het zou een beter prijsimago tegen een betere marge op kunnen leveren, maar ook een transparant en consistent prijsbeleid kunnen garanderen. Wat is ervoor nodig om zo’n oplossing te kunnen realiseren?

  1. Assortiment en prijzen vaststellen en matchen

Je begint bij het matchen van jouw assortiment met de producten van de concurrent. Voor A-merken is dat gemakkelijk, dat kan op basis van de EAN-code. Voor huismerken is dat lastiger, maar niet onmogelijk. Een geavanceerd algoritme matcht producten dan namelijk op bijvoorbeeld productomschrijving en verpakkingsgrootte. Vervolgens kun je de prijzen matchen, dankzij dataleveranciers als Pricing Experts. Zij houden alle online en offline kanalen van supermarkten in de gaten en brengen zo de prijzen van de concurrenten versus jouw eigen bestelbare assortiment in kaart.

  1. De prijsgevoeligheid van je eigen producten vaststellen

Bier is bijzonder prijsgevoelig. De kans is groot dat de prijs van bier in jouw supermarkt wordt beïnvloed door een prijsverandering bij een concurrent. Bij een flesje Tabasco is die kans laag. Het is van belang om de prijsgevoeligheid van je producten te weten, omdat je in de volgende stap daar je business rules op af moet stemmen.

  1. Prijsbeleid en business rules opstellen

Als je producten en prijzen zijn gematcht en je weet de prijsgevoeligheid van je eigen producten, kun je nadenken over je prijsbeleid ten opzichte van alle concurrenten. Bijvoorbeeld: ik wil met mijn pindakaas altijd 10 procent onder Albert Heijn zitten, 2 procent boven de Lidl en gelijk met de Nettorama. Dit prijsbeleid vertaal je in business rules; regels die je per product of productgroep kunt toekennen en die zorgen voor de uiteindelijke prijsadviezen die uit de tool rollen.

  1. Akkoord geven

Zijn de prijsadviezen in orde? Dan kun je met een druk op de knop alle prijzen automatisch aanpassen en doorzetten richting de afzonderlijke filialen. Zitten er adviezen tussen waar de pricing manager nog naar moet kijken? Dan kun je de prijsadviezen handmatig nog aanpassen, voordat je op de knop drukt.

Meer dan een droom?

Een tool die automatisch dynamic pricing toepast, lijkt bijna te mooi om waar te zijn. Maar toch is het dat niet. Want dat is precies wat Inergy Analytical Solutions heeft gemaakt voor een grote Nederlandse supermarktketen. Daarmee heeft die keten sinds februari 2018 een tool in handen die al ruim 4.000 automatische prijswijzigingen heeft doorgevoerd. En zo non-stop en datagedreven kan inspelen op prijskansen die concurrenten laten liggen.

Geschreven door Michel Steenhuis

Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen!

Schrijf je hier in dan ontvang je altijd een reminder van nieuwe blogs!