Snel naar content
PDCA-Cyclus, Prestatie Management

PDCA vereenvoudigd: LIAS als jouw tool voor succesvolle procesverbetering

Ontdek hoe LIAS jou kan helpen bij het bewaken van de PDCA-cyclus. Met deze krachtige tool kun je gestructureerd processen en onderwerpen in jouw organisatie uitvragen. Vervolgens bepaal je zelf hoe je deze, afhankelijk van de doelgroep, presenteert in een document, website of in een Power BI dashboard. Lees verder om te ontdekken hoe je LIAS kunt gebruiken en welke voordelen het biedt.

Hoe gebruik je LIAS voor PDCA?

Stap 1: Bepaal de belangrijkste processen (Plan)

  • Identificeer de belangrijkste processen in jouw organisatie.
  • Definieer wat je wilt bijhouden voor elk proces, zoals kwaliteit of eindverantwoordelijkheid.

Stap 2: Onderwerpen toevoegen (Plan en Act)

  • Voeg relevante onderwerpen toe aan elk proces, bijvoorbeeld accountantsbevindingen,  art. 213a, en risico’s.
  • Bepaal welke informatie je wilt bijhouden, zoals voortgang en omschrijving.

Stap 3: Sub-onderwerpen toevoegen (Plan)

  • Breid de onderwerpen verder uit door sub-onderwerpen toe te voegen, bijvoorbeeld uitgevoerde controles en audits.
  • Verbind deze sub-onderwerpen indien nodig met LIAS ISMS.

De uitvoering (Do)

  • Voer per onderwerp een inventarisatie uit wat je wilt bijhouden.
  • Leg resultaten en acties van audits vast per onderwerp met behulp van LIAS.
  • Leg verantwoordelijkheden vast.
  • Specificeer onderwerpen, zoals risico’s en bevindingen van accountants.
  • Werk met een duidelijke workflow, zodat iedereen weet wanneer en wat er moet worden aangeleverd.

De ontsluiting (Check en Act)

  • Door gestructureerde uitvraging op vaste momenten is het gemakkelijk om verschillende overzichten te genereren.
  • Analyseer welke processen verbeterd zijn in de afgelopen kwartalen.
  • Wat is afgerond en wat nog niet.
  • Volg op of er bekende accountantsbevindingen zijn en wat ermee is gedaan.
  • Herijk de bestaande uitvraag en pas aan waar nodig.

Transparante en duidelijke rapporten (Check)

  • Verbeter de transparantie en duidelijkheid van de informatie naar raadsleden, het college en intern.
  • Maak gebruik van LIAS om rapporten, publicaties en dashboards op te stellen die gemakkelijk te begrijpen zijn.
Ontdek Prestatie Management

Ontdek Prestatie Management

De strategie van jouw organisatie vertaal je met Prestatiemanagement makkelijk naar doelen, prestaties, indicatoren en activiteiten. Zo zie je in één oogopslag hoe je organisatie, programma of afdeling ervoor staat.

Meer weten

Conclusie

LIAS biedt de perfecte ondersteuning voor succesvolle procesverbetering met behulp van de PDCA-cyclus. Wil je meer informatie over dit onderwerp of ondersteuning bij het opzetten? Neem dan even contact met ons op.

Blijf op de hoogte

De auteur

Inergy
Inergy

Wij eten, drinken en ademen data – en wat je ermee kan doen. Dat delen we graag met jou. Meer weten over Inergy? Neem contact met ons op via 0348 45 76 66 of info@inergy.nl.

Meer berichten

Alle berichten

Beschermd: Leonard vertelt over de nieuwe LIAS Risico-applicatie

Beschermd: Leonard vertelt over de nieuwe LIAS Risico-applicatie

Er is geen samenvatting, omdat dit een beschermd bericht is.

Lees verder

De kracht van een (goed) incidentenregister

De kracht van een (goed) incidentenregister

Een incidentenregister is eigenlijk niets anders dan een logboek waarin je alle incidenten binnen je bedrijf bijhoudt. Door ervoor te zorgen dat alle incidenten nauwkeurig worden gedocumenteerd op een centrale locatie, verkrijg je waardevolle inzichten en bevorder je een omgeving van openheid en vertrouwen onder de medewerkers.

Lees verder

Hoe hou je regie op informatiebeveiliging en privacy bij IT-outsourcing? 

Hoe hou je regie op informatiebeveiliging en privacy bij IT-outsourcing? 

De meeste organisaties besteden tegenwoordig hun IT-(beheer)processen of -diensten uit aan IT-leveranciers en hebben een IT-outsourcing-strategie. IT uitbesteden aan derde...

Lees verder