De IT-markt groeit sneller dan de economie (1). In de bouw en de zorg zien we een zelfde ontwikkeling. De vraag naar personeel is enorm. Er zijn grote hoeveelheden vacatures die niet kunnen worden ingevuld. Ook het onderwijs wordt getroffen door een tekort aan personeel. In Zaanstad is het lerarentekort inmiddels dermate groot dat de school nog dit najaar overstapt op een vierdaagse schoolweek (2). In ons eigen Nederland!

Mismatch
Goed, er is dus een mismatch. Maar wat houdt dat precies in, een mismatch? Blijkbaar zijn er niet genoeg mensen die geschikt zijn voor de vacatures die er in ons land open staan. De andere kant bestaat ook, namelijk dat banen verdwijnen, terwijl er nog volop mensen voor worden opgeleid. De mismatch heeft onder meer tot gevolg dat organisaties hun potentie niet volledig benutten.

IT
Laten we eens inzoomen op de groeiende IT-markt. Big data is hot, net als artificial intelligence, data analytics en machine learning. De mooiste oplossingen worden bedacht, de prachtigste sturingsinformatie opgeleverd. Maar als er zo veel mogelijk is met big data, waarom richten we ons dan met big dataniet op de big issues. Ik geef toe: een beetje flauw, want natuurlijk zijn er ook voor de maatschappij als geheel waardevolle resultaten behaald.  Toch vind ik het fascinerend om te zien dat we in het data tijdperk waarin we leven blijkbaar nog niet in staat zijn gebleken om een groot issue als de mismatch op de arbeidsmarkt goed aan te pakken.

Wat wordt er al gedaan om dit op te lossen?
Onder andere het UWV heeft onderzocht welke opleidingen de beste aansluiting hebben op de arbeidsmarkt. Zij concludeert dat schoolverlaters met opleidingen waar een grote vraag naar is, makkelijker aan een baan komen. Daarnaast wordt er over het algemeen ook een hoger salaris betaald en wordt er vaker een vast dienstverband aangeboden (3).

RTL Nieuws schrijft hierover
“Volgens de onderzoekers maken scholieren vaak de verkeerde keuze door een gebrek aan informatie. Daardoor hebben studenten vaak spijt van hun studiekeuze als blijkt dat de baankansen flink lager zijn dan ze vooraf dachten. Betere voorlichting helpt zowel de arbeidsmarkt als de scholier, vinden de onderzoekers.” (4)

We vragen tieners om een ingrijpende keuze voor een opleiding te maken, maar geven daarin geen goede voorlichting. In een trein stappen zonder te weten waar naartoe. Dat idee, maar dan met enorme gevolgen.

Tadaaa
Maar het moet met alle beschikbare data toch mogelijk zijn om een wat meer lange termijn voorspelling te doen van de toekomstige behoefte op de arbeidsmarkt. In kaart brengen wat de trends zijn: waar is over vijf jaar (“wanneer ik mijn opleiding af heb”) vraag naar? En naar welke opleidingen vermoedelijk niet?

Wanneer met behulp van big data vervolgens sturingsinformatie beschikbaar wordt gesteld kunnen de betrokken partijen adequate actie ondernemen. De overheid en onderwijsinstellingen kunnen het toekomstige aanbod op de arbeidsmarkt beïnvloeden met onder andere voorlichting, terwijl het bedrijfsleven door middel van betere – óf juist minder goede – arbeidsvoorwaarden kan inspelen op de verwachte trends.

Het resultaat? Minder studenten met spijt over hun opleiding, meer bedrijven die hun vacatures in weten te vullen, minder onnodige werkloosheid, een gelijkmatigere inkomensverdeling en een economie en samenleving die zijn potentie beter benut.

Zo maken we met big data iedereen blij – behalve misschien de kinderen in Zaanstad.

bronnen: 1, 2, 3 en 4

 

Geschreven door Floris Lemkes

Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen!

Schrijf je hier in dan ontvang je altijd een reminder van nieuwe blogs!