Daphne Jaspars is People & Performance Manager bij Inergy. In deze blog vertelt ze over Management Drives: een tool die de drijfveren van een persoon inzichtelijk maakt. 

Eén van de ‘perks’ van mijn rol binnen Inergy is tijdens de onboarding onze nieuwe collega’s vertellen over Management Drives. Ik noem mezelf wel een ambassadeur. Tijdens sessies van een gepland half uur, maar in de praktijk vaak langer, leg ik ze uit wat Management Drives inhoudt, en hoe we het binnen Inergy inzetten. Meestal werkt mijn enthousiasme aanstekelijk en zijn ze bijna teleurgesteld als ze horen dat ze pas na een aantal weken de uitnodiging voor de vragenlijst zullen ontvangen. Zelfs voor het hockeyteam dat ik coach (meiden van 12-14) probeer ik, zonder de vragenlijsten, de “kleuren” in kaart te brengen. Dat helpt me in de communicatie naar het team als geheel en de individuen afzonderlijk. Wat kan ik het beste op welke wijze zeggen tegen de verschillende meiden om ervoor te zorgen dat mijn boodschap overkomt. Fascinerend!

Drijfveren
Binnen Inergy gebruiken we Management Drives om drijfveren van onze collega’s in kaart te brengen. Dit helpt onze collega’s bij het verkrijgen van inzicht in hun eigen gedrag en communicatie door het te leren herkennen, maar ook in het gedrag en de communicatiestijl van anderen. We focussen daarmee niet alleen op het op peil hebben en houden van vakinhoudelijke kennis, die natuurlijk essentieel is in ons dynamische vakgebied, maar ook van de soft skills van onze collega’s.

Management Drives zorgt binnen Inergy ook voor een gezamenlijke taal die iedereen begrijpt. Door gedrag en drijfveren te koppelen aan een kleur heb je soms minder woorden nodig om iets uit te leggen en maakt het het geven van feedback soms makkelijker. Wanneer we individuele profielen bundelen tot een teamprofiel geeft dat ook inzicht in de krachten en valkuilen van een team. In het ideale team worden alle belangen behartigd: de verhouding tussen hart en hoofd is gezond, tussen afspreken, bespreken en aanspreken, maar ook tussen aandacht voor toekomst, heden en verleden. Ieder uniek individu neemt met zijn unieke set drijfveren z’n eigen sterktes mee het team in.

Teams samenstellen
Helaas is het niet altijd mogelijk het “ideale team” samen te stellen. Maar door inzichtelijk te maken wat de krachten en valkuilen zijn, en dat te bespreken, maak je een team er wel bewust van en kan het gezamenlijk bespreken en afspreken hoe het gaat voorkomen om in die valkuil te stappen.

Wanneer wij voor onze klanten een projectteam samenstellen, kijken we uiteraard naar de kennis en ervaring die nodig is om op een hoog kwaliteitsniveau op te leveren. Daarnaast zetten we nu ook steeds vaker Management Drives in om de ‘softe kant’ van een team inzichtelijk te maken. Hierover zijn we dan ook naar onze klanten transparant en laten zo zien dat we heel bewust omgaan met samenwerking binnen de teams. Zo weet een klant beter wat hij kan verwachten en de projectmanager is alerter op de potentiële valkuilen.

De volgende stap is om regelmatig, zoals in een retrospective, met elkaar de samenwerking tegen het licht te houden. Zo worden we samen nog succesvoller. We improve your performance by improving our performance.

Geschreven door Daphne Jaspars op

Ik ben Daphne Jaspars en ik werk als People & Performance Manager bij Inergy. Wil jij graag meer weten over dit onderwerp? Neem gerust contact met me op via daphne.jaspars@inergy.nl.

Wil jij ook de nieuwsbrief ontvangen? Schrijf je hier in!

Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws van Inergy? Schrijf je in voor onze Data & Analtycis en/of LIAS nieuwsbrief en ontvang maandelijks een update.