Bij Inergy wordt momenteel hard gewerkt aan een platform waarmee klanten helemaal zelf én digitaal hun planning- en controlcyclus kunnen beheren. Leonard Boot en Roald Klomp, beiden Product Owner LIAS bij Inergy, vertellen over de ontwikkeling van dit nieuwe product.

Zodra Leonard en Roald beginnen te praten over het nieuwe product LIAS InControl, verschijnt er een grote glimlach op het gezicht van beide mannen. Al maanden zijn ze druk bezig met de ontwikkeling van het product. Het einde komt langzamerhand in zicht. Een definitieve naam is er pas net, veel klanten kennen ook de werknaam LIAS Omnia.

“Als dit product af is, hebben klanten de mogelijkheid hun hele planning- en controlcyclus digitaal te beheren”, vertelt Leonard. “Het doel van deze applicatie is de ondersteuning van de gehele planning- en controlcyclus. Met LIAS InControl kunnen klanten straks een breed scala aan planning- en controlproducten onderbrengen, zodat ze hun organisaties strategisch kunnen besturen.”

Volledig digitaal
“Uiteraard zorgt dit nieuwe platform er ook voor dat het de klant ontzorgt”, gaat Roald verder. “Wat we nu ontwikkelen is onderdeel van het totale applicatielandschap. Op termijn breiden we dat steeds verder uit en stapt iedereen over naar LIAS InControl. Maar in de eerste fase gebruiken klanten het als webpublicatie 2.0.”

Veel klanten maken nu webpublicaties op basis van LIAS Enterprise. Dat proces is zo ingericht dat er als het ware van een boek een mooie website tot stand komt. Bij LIAS InControl is dat precies andersom. Leonard: “Je begint met het inrichten van de site. Het eindresultaat zet je centraal. Zo werk je realtime aan de publicatie en heb je goed overzicht. Het proces beheer je volledig digitaal.”

Pilot
Sinds vorige maand loopt er een pilot met drie klanten: gemeente Tytsjerksteradiel, gemeente Achtkarspelen en Gemeente- en waterschapsbelastingen (GBLT). De eerste twee werken nauw samen en kan je daarom ook wel beschouwen als één organisatie.

De pilot speelt een zeer belangrijke rol in de ontwikkeling van LIAS InControl. “De input van klanten hebben we nodig om met zekerheid te kunnen zeggen wat de key behoeften zijn”, licht Roald toe. “We kozen voor Tytsjerksteradiel omdat deze gemeente ook aan de wieg stond van LIAS Enterprise.”

Om tunnelvisie te voorkomen, is doelbewust gekozen voor een pilot met twee verschillende klanten. “GBLT is minder lang een klant van ons, wat zorgt voor een frisse blik vanuit deze organisatie. Daarnaast wilden we niet een pilot met louter gemeenten. Zo voorkomen we dat LIAS InControl straks niet goed ingericht is voor andere overheidsinstanties”, legt Leonard uit.

De klant bepaalt
De kick-off van de pilot vond digitaal plaats vanwege de huidige maatregelen inzake COVID-19. “Tijdens de kick-off hebben we onze ideeën, het proces en het doel toegelicht”, vertelt Roald. “We gaven een demo van de huidige stand van zaken en een doorkijkje naar de onderdelen die we nog moeten ontwikkelen.”

Met de pilot klanten is er driewekelijks contact. “Tijdens die contactmomenten geven de klanten feedback en laten ze ons weten wat ze graag nog meer in de applicatie zien. De klant bepaalt uiteindelijk wanneer iets af is”, zegt Leonard. Het is de bedoeling dat de deelnemers van de pilot de begroting van 2021 kunnen publiceren met LIAS InControl. Tijdens de online LIAS Klantendag op maandag 9 november 2020 worden de resultaten van de pilot en het product gepresenteerd.

 

Wil jij ook naar de LIAS Klantendag? Meld je dan hier aan!

Joost Wenderich

Nieuwsgierig geworden?

Bel of mail me en ik kom graag een kop koffie drinken (zo nodig virtueel) om alles over LIAS InControl te vertellen.

Bel ons op 0348 45 76 66

Mail Joost Wenderich via joost.wenderich@inergy.nl





Geschreven door Inergy op