Wielrenners willen altijd beter worden. Vroeger was dat vooral een kwestie van meer en beter trainen, maar tegenwoordig komt er ook deel data-analyse om de hoek kijken. Wielerteams analyseren de prestaties van fietsen, banden en ook van de renners zelf. Alles voor de winst. Een korte schets van hoe data de wielersport verder helpt.

Met de Santos Tour Down Under in Australië startte in januari 2018 het nieuwe wielerseizoen. Voor het eerst konden fans de data-output van verschillende wielrenners live op hun smartphone volgen, via een gratis app van dataplatform Velon. Na de etappes vatte de app de hoogtepunten van de koers samen in korte en heldere overzichten, zoals onderstaande analyse van de eindsprint in de derde etappe.

Het verschil tussen winst en verlies

De introductie van de app is een volgende stap in een reeks vernieuwingen die het wielrennen in de laatste vijf jaar heeft ondergaan. Dankzij de introductie van data-analyse veranderde het ooit zo traditionele wielerlandschap in rap tempo. Het wielerteam Team Sky, thuisbasis van onder andere Tour de France-winnaar Chris Froome, startte deze revolutie met de term ‘marginal gains’. Het principe achter deze filosofie: als je elk klein onderdeel van het wielrennen met maar één procent optimaliseert, levert dat een rendement op van meerdere procenten. Dat kan precies het verschil maken tussen winst en verlies. Een filosofie die ook in het werkveld van Inergy van toepassing is. We brengen de data in bedrijven in kaart en door analyse ervan zorgen we ervoor dat zij elk klein proces kunnen optimaliseren. Om zo de concurrentie voor te zijn.

Van fietsanalyse tot sensoren op wielrenners

In eerste instantie optimaliseerde Team Sky de fietsen, banden en ander materiaal. Nu focussen ze zich op data. Onder de titel ‘Marginal Gains 2.0’ zetten ze dataverzameling en -analyse in om een grotere voorsprong te nemen op de competitie. De fietsen zijn allemaal voorzien van een GPS, een versnellingsmeter en een krachtmeter. De data uit deze hulpmiddelen wordt realtime doorgestuurd naar de trainers en coaches in de volgauto. Op die manier zijn ze in staat sneller tactische beslissingen nemen. Daarnaast analyseert Team Sky de renners zelf door middel van sensoren op hun huid. Met de data uit deze sensoren stellen de trainers op maat gemaakte voedingsprogramma’s op en detecteren ze blessures veel eerder.

Ondergang van de heroïek van het wielrennen

Toch is niet iedereen blij met de focus op data. Fans klagen over de voorspelbaarheid van het wielrennen door de methodische aanpak van Team Sky. Het neemt veel weg van de heroïek van het wielrennen, vinden critici. Waar vroeger demarrages in de bergen op gevoel gingen, zijn bergetappes tegenwoordig een race waarin cijfers winnen, in plaats van de durf van een enkeling. Dat lijkt een gegronde klacht als je ziet dat Chris Froome de Tour al viermaal met overmacht heeft gewonnen.

 Transparantie dankzij data

Een tegengeluid: het levert wel een transparante sport op. Dat is hard nodig voor een sport die bol staat van de dopingschandalen. Als je kijkt naar ons werkveld, zorgt data-analyse ook voor transparantie. Bedrijven krijgen een duidelijk beeld van hoe ze presteren. En ze kunnen die informatie gebruiken om snel bij te sturen en gerichte bedrijfsbeslissingen te nemen. Daarnaast zie ik ook voordeel voor mijzelf. Ik ben inmiddels bezig met mijn eigen ‘marginal gain’. Want ergens in deze data ligt de voorspelling verborgen waarmee ik dit jaar de Tour-pool ga winnen!

Geschreven door Mark van der Meulen

Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen!

Schrijf je hier in dan ontvang je altijd een reminder van nieuwe blogs!