Wat nemen we mee van de Gartner Summit?

Met Inergy brachten we een bezoek aan het Gartner Data & Analytics summit in Londen. Gartner is zonder twijfel toonaangevend als onderzoeks- en adviesbureau. Hun duiding van ontwikkelingen is daarom alleen al de moeite waard. Het is fascinerend hoe bepalend Gartner is voor de terminologie in ons vakgebied.

Deze afbeelding van Gartner heb je vast al eens eerder gezien:

Of in deze wat nieuwere vorm:

Het model onderscheidt descriptive, diagnostic, predictive en prescriptive analytics, waarbij die vormen van analytics elkaar opvolgen als het gaat om de toegevoegde waarde én de moeite die nodig is om er te komen. Het tweede model laat zien dat de rol van menselijk handelen steeds kleiner wordt naarmate het niveau van analytics toeneemt.

Tijdens de Gartner Summit werd duidelijk waar organisaties zich bevinden op de trap richting de ultieme prescriptive analytics. Voor ruim 2000 bedrijven is vastgesteld op welk niveau van analytics zij zich bevinden. Daaruit kwam de volgende verdeling naar voren:

Descriptive: 74 procent
Diagnostic: 34 procent
Predictive: 11 procent
Prescriptive: 1 procent

Die eenzame procent van bedrijven die daadwerkelijk met prescriptive analytics bezig zijn, springt natuurlijk het meest in het oog. Net als de ruime meerderheid van bedrijven die ‘slechts’ over descriptive analytics beschikken. Is het dan zo slecht gesteld met de digitalisering? Loopt het gros van de bedrijven hopeloos achter op de stand van de techniek?

Bekijk het optimistisch

Ik ben geneigd om te zeggen dat dat allerzins meevalt. Niet alleen omdat ik nu eenmaal een ras-optimist ben. Maar ook omdat het onderzoek van Gartner laat zien dat er nog volop kansen liggen om voorop te lopen als het gaat om inzicht halen uit data! Wie nu op een slimme manier met zijn data omgaat, kan daarmee een flinke voorsprong op de concurrentie behalen. En dat past volledig bij de overtuiging die wij bij Inergy hebben. Het is niet ingewikkeld om te starten met analytics en de voordelen van nieuwe inzichten bewijzen zich keer op keer.

Terminologie

Als vooraanstaand bureau zet Gartner ook de standaard als het gaat om het taalgebruik binnen ons vak. Zo heeft de term BI (Business Intelligence) de afgelopen tijd flink aan populariteit moeten inleveren ten koste van analytics en data lakes. En tijdens de Gartner Summit in Londen werd duidelijk dat het ‘data warehouse’ misschien wel hetzelfde lot beschoren is. Bij Gartner hebben ze het nu over ‘data management systems for analytics’. Een andere term die opkomt is ‘dark data’ – ik kwam ‘m pas nog tegen in het Financieel Dagblad. Daarmee wordt data uit bijvoorbeeld afbeeldingen of gesproken tekst bedoeld. Als ik hierover tegen mijn technische collega’s begin dan lachen ze me uit “met mijn marketingpraatjes”. Zij vinden dat er te vaak nieuwe namen worden verzonnen voor precies dezelfde technologie: oude wijn in nieuwe zakken.

Het is nu eenmaal een feit dat de terminologie in ons vakgebied zich net zo snel ontwikkelt als de technologie zelf. Natuurlijk, het is voor ons vanuit marketing gezien belangrijk om op de juiste zoektermen gevonden te worden. Maar bovendien willen we de vragen van onze klanten goed begrijpen. En dat betekent dat we dezelfde taal moeten spreken.

Wil je meer lezen over het event? Zoek eens op twitter op de hashtag #gartnerDA. Ben je benieuwd hoe je zelf snel aan de slag gaat met data en analytics? Neem dan gerust contact met me op via richard.van.seeters@inergy.nl.

Geschreven door Richard van Seeters