We shoppen massaal online. Het hele jaar door, maar zeker in november en december klikken we heel wat producten bij elkaar. Pas echter op dat je niet opgelicht wordt. Deze tijd is namelijk ook een walhalla voor oplichters met nepwebshops en spammails. Controleer daarom altijd de website en de verkopende partij. En voelt het niet goed? Dan is het vaak ook niet goed.
Onze informatiebeveiliging en privacy-experts geven je tips die je helpen om veilig te shoppen. Voor sommige tips moet je even iets uitzoeken, andere pas je snel toe. Deze tips moet je altijd toepassen. Ook als je zakelijk webshops bezoekt. We zien dit helaas nog wel eens misgaan. Cybercriminaliteit is helaas een enorm probleem.
1. Weet waar je koopt
Soms wil je niet bij de grote en bekende webwinkels je spullen kopen. Het liefst steun je de lokale winkelier, maar niet iedere kleine ondernemer heeft een webshop. En niet iedere winkel kan stunten met de prijzen. Daarbij zijn sommige aanbiedingen te mooi om te laten lopen. Weet dan waar je bestelt! Kan je de fysieke winkel bezoeken? Dan is dat altijd de veiligste optie.
2. Check de contactgegevens van de winkel
Wil je graag van de webshop gebruik maken? Controleer dan altijd het adres. Op de site moet het fysieke adres staan, een mailadres en een manier om met de winkel in contact te komen. Daarnaast moeten de gegevens zoals het BTW-nummer en het inschrijfnummer van de Kamer van Koophandel vermeld staan. Hiermee kun je opzoeken hoe lang de webshop al bestaat. Is deze pas een week online? Dan heb je een goede reden om aan de winkel te twijfelen.
3. Check de betaalmogelijkheden
Vaak heeft een bedrijf verschillende betaalmogelijkheden. Zoals met Creditcard, iDeal of achteraf betalen. Vertrouw je de webshop niet helemaal? Betaal dan achteraf. Is die optie er niet? Wees dan sowieso heel voorzichtig.
4. Kijk uit met het delen van jouw persoonlijke gegevens
Je moet uiteraard een adres opgegeven als je de bestelling laat bezorgen. Maar vaak kan je jouw bestelling plaatsen als ‘gast’. Dat is een betere optie om minder gegevens achter te laten. Zo hoef je geen gebruikersnaam en wachtwoord aan te maken. Moet je een account aanmaken voordat je een bestelling kan plaatsen? Gebruik dan altijd een uniek wachtwoord en maak bij voorkeur een nieuw mailadres aan, speciaal voor de BlackFriday aanbiedingen. Als de site jouw gegevens niet goed beschermt of ze zijn uit op jouw gegevens, dan kunnen ze deze gegevens nooit hergebruiken.
Wellicht kom je maar eenmalig op deze site. Dan maakt het ook niet uit wat het wachtwoord is. Kom je er toevallig over twee jaar weer eens? Dan kun je altijd kiezen voor ‘wachtwoordherstel’.
5. Is it to good to be true? Dan is het ook te mooi om waar te zijn.
Krijg je een fantastische aanbieding binnen via een e-mail? Vraag je dan eerst af: waarom ontvang ik deze mail? Ken ik deze winkel? Hoe kennen ze mij? Heb ik hier eerder iets gekocht? Dit zijn allemaal aandachtspunten om te beoordelen of je deze mail met aanbieding kan vertrouwen.
Vertrouw je de mail? Controleer dan altijd de link voor je erop klikt. Dit doe je door er met je muis op te gaan staan, zonder te klikken! Of op een touchscreen met je vinger de link in te drukken, zonder los te laten. Kijk goed of je vreemde dingen (rare tekens, vreemde woorden) in de URL ziet staan. Kijk ook of de link naar de site verwijst die je verwacht. Kijk vooral naar het gedeelte voor de /. Alles wat daarna komt is niet relevant. Maar nog liever: Klik nooit op een link in de mail, ga altijd zelf naar de website en zoek daar het artikel dat wordt aangeprezen in de mail
6. Check of er een veilige verbinding is
Zodra je gegevens gaat uitwisselen met een website moet je dit veilig doen. Veel websites beginnen met http. Voor veilige uitwisseling van gegevens moet het adres beginnen met https://. Die ‘s’ staat voor secure. In dat geval is de internetverbinding beveiligd met certificaten en afgeschermd voor onbevoegden. Als dit niet het geval is dan moet je zeker niets kopen! Helaas betekent een beveiligde verbinding niet altijd dat je met een betrouwbare webshop te maken hebt. Er zijn ook nepshops of frauduleuze webshops die de moeite nemen om een certificaat aan te vragen.
“Wellicht de belangrijkste tip: Laat je niet bang maken, online shoppen is hartstikke leuk! Maar wees goed voorbereid en bewust van bovenstaande punten. Dus gebruik altijd je gezonde verstand!”
7. Check of de domeinnaam logisch is
Controleer het domein van de website. De meeste webshops in Nederland staan ook in Nederland geregistreerd en eindigen daarom op .nl of als ze internationaal zijn op .com. Dit is geen garantie op een vertrouwde webshop, maar als je vreemde varianten tegenkomt en de website is in het Nederlands, dan is dit een extra aandachtspunt. De domeinnaam staat achter de www. en voor de /.
8. Controleer het keurmerk
Vertrouwde webshops hebben vaak een keurmerk. Als een webwinkel een keurmerk heeft van “Thuiswinkel Waarborg” of “Webshop Keurmerk”, belooft de webshop een bepaalde service. Het mooie is dat een keurmerk twee kanten op werkt. Vertrouw je het niet helemaal maar heeft de webshop wel een keurmerk? Controleer dan bij het keurmerk of deze webshop ook bij hen op de site staat. Klik dan niet op het keurmerk op de site maar ga zelf naar de website van het keurmerk en zoek daar het bedrijf op.
“Deze tips zijn niet alleen van toepassing op Black Friday. Houd hier altijd rekening mee als je online wilt shoppen of gegevens uitwisselt.”
Meer weten?
Wil jij meer weten over informatieveiligheid, privay of audits voor jouw bedrijf, organisatie of gemeente? Neem gerust contact op.