Blog

Wij eten, drinken en ademen data – en wat je ermee kunt doen.
Dat delen we graag met u.

Wat voor zin hebben rapportages die niemand leest?

Te vaak hoor ik iemand zuchtend zeggen dat rapportages niet gelezen worden. Als voorvechter van datagedreven werken op basis van BI en analytics is dat natuurlijk vreselijk om te horen. In dit blog geef ik een aantal simpele tips om ervoor te zorgen dat rapportages, dashboards en kengetallen echt waarde toevoegen. En niet ongelezen op stapels, in lades of prullenmanden belanden.

Lees verder

Beginnen met analytics hoeft niet ingewikkeld te zijn

Ons cloud platform biedt geweldige mogelijkheden om data te verwerken en berekeningen en slimme analyses te maken. Dat platform zetten we nog altijd dagelijks in om onze klanten te ontzorgen op het gebied van big data, interactieve analyse en rapportage. Maar sinds kort is ons platform uitgebreid met de mogelijkheid om statistische, voorspellende modellen op te ontwikkelen.

Lees verder

Wat nemen we mee van de Gartner Summit?

Met Inergy brachten we een bezoek aan Gartner Data & Analytics summit in Londen. Gartner is zonder twijfel toonaangevend als onderzoeks- en adviesbureau. Het is fascinerend hoe bepalend Gartner is voor de terminologie in ons vakgebied.

Lees verder

Ontdek de mogelijkheden van Big Data

Meer dan 80% van alle data verzameld door bedrijven blijft nog onbenut. Relevante inzichten komen zo nooit aan het oppervlak.

Lees verder

Procesoptimalisatie op basis van de diepere werkelijkheid

Uit een onderzoek naar administratieve processen kan zomaar blijken dat één factuur langs wel 14 medewerkers gaat. Is dat werkelijk nodig? Wat is de oorzaak van zo’n proces?

Lees verder

Keuzehulp assortiment: Hoe retailers slimmer hun prijzen bepalen

Retailers moeten alle zeilen bijzetten om concurrerend te blijven. De tijd waarin we leven vraagt nogal wat van hen. Klanten stellen hogere eisen dan ooit, verwachten zowel online als offline perfecte service en dat tegen een zo laag mogelijke prijs. Laten we een inzoomen op die prijs. Hoe bepaal je de beste prijs en hoe hangt dat samen met je assortiment?

Lees verder

Optimalisatie van assortiment? Zorg voor goede data!

Elke retailer weet dat zijn assortiment bepalend is voor zijn omzet. Maar hoe weet je op welke plek in de winkel een product het best tot z’n recht komt? Hoe bepaal je je voorraad? Welke aankooppatronen kun je onderscheiden en welke klanten zijn het belangrijkst? Antwoorden op deze en vergelijkbare vragen hebben één gemene deler: het begint met goede data.

Lees verder

PyData Amsterdam 2016

Python is een beetje aan het bovendrijven als een soort lingua franca voor data analyse (in de meest brede zin van het woord), scripting, “big data” en aanverwante zaken. Vorig jaar ben ik begonnen me hier in te verdiepen, als een soort extensie van m’n interesse in Hadoop/Spark en dergelijke. PyData leek me de uitgelezen mogelijkheid om daar wat verder in te leren.

Lees verder

Het is Europees, gaat over privacy en kan zomaar 20 miljoen kosten… Ra ra wat is dat?

Juist! De General Data Protection Regulation (GDPR) die bedrijven vanaf 25 mei 2018 verplicht stelt om zorgvuldig om te gaan met persoonsgegevens. Als je niet aan de regels voldoet, riskeer je een boete van 4% van de wereldwijde omzet tot maximaal 20 miljoen euro. Geen gek idee dus om eens na te gaan hoe je er op dit moment voor staat.

Lees verder

Microstrategy 10.2 – custom visualizations

Sinds versie 10 van MSTR is "visual insight" flink uitgebreid en ondersteund de standaard bekende grafieken out of the box. Deze zijn inmiddels ook goed in te stellen naar wens qua kleuren, grootte, labels etc. Maar daar blijft het niet bij. Er is nog veel meer!

Lees verder