Waarom doen mensen mee aan loterijen? De kans op winnen is namelijk behoorlijk laag. De mens vertoont wel vaker economisch irrationeel gedrag. Hoe komt dat toch? In dit blog leg ik uit wat de twee redenen zijn en waarom datavisualisatie kan helpen.
Iemand kan doodsangsten uitstaan bij enkel de gedachte om te moeten vliegen, maar een autorit naar het werk is geen probleem. En we verzekeren ons voor alle risico’s die we kunnen bedenken zonder dat ons iets overkomt. Waarom is dat?
Het irrationele gedrag van mensen is het bestuderen waard. Niet voor niets is gedragseconomie tegenwoordig een volwaardige discipline binnen de economische wetenschap. Er zijn twee redenen waarom mensen economisch eigenaardig gedrag vertonen:
- Risico’s vermijden
We houden niet van risico’s. Het nemen van risico’s zorgt onder andere voor stress. Daarnaast kunnen we de impact van risico’s vaak niet goed inschatten. Tien euro verliezen doet ons namelijk meer pijn dan dat het winnen van tien euro ons blijdschap brengt. Daarom gaan we het risico op verlies liever uit de weg.
- Cognitief onvermogen
Ons brein vindt het moeilijk om grote hoeveelheden informatie te verwerken. Vraag maar eens aan je collega hoe diep de Marianentrog is. Hoogstens krijg je dan stamelend ‘diep’ als antwoord. We hebben totaal geen benul van hoeveel 11 kilometer werkelijk is. Dat maakt het ook behoorlijk lastig om data afkomstig uit je organisatie goed te interpreteren.
Voorbeeld: irreële kans op een geldprijs
Sommige organisaties spelen in op ons cognitieve onvermogen. Loterijen zijn daar een goed voorbeeld van. Een test: bij loterij A is de kans op winst één op de één miljoen. Bij loterij B is dat één op de tien miljoen. Met welke doe je mee? We ‘weten’ dat loterij A aantrekkelijker is, maar onze hersenen horen alleen dat bij beide opties kans is op winst. Dat blijkt wel uit de verkoop van het aantal loten, want deze is niet in verhouding met de feitelijke kans op daadwerkelijke winst. Kortom, we zijn slecht in staat te beseffen hoe irreëel het is om die geldprijs te winnen.
Maak data visueel
Hoe kunnen we onze menselijke gebreken tackelen? Het antwoord is datavisualisatie. Het concept van een één met zes nullen in tekst is voor ons brein veel te abstract. Maar als je data visueel maakt met dashboards, grafieken, afbeeldingen of infographics, lukt het ons opeens veel beter om de gegevens te interpreteren. BBC geeft hier een goed voorbeeld van op hun website. De visualisatie van de Marianentrog geeft ons een uitstekend beeld van hoe diep 11 kilometer nu precies is. Het toont aan hoe krachtig visualisatie kan zijn om data grijpbaar te maken.
De parallel naar de business is makkelijk gemaakt. Inergy maakt namelijk dagelijks gebruik van datavisualisatietools als Tableau, Microstrategy en Power-BI. Zo helpen we bedrijven waarde uit data te halen, met als doel: kosten verlagen en de winst verhogen. Meer weten? We komen graag langs om te bespreken wat we voor u kunnen betekenen. Neem contact met ons op via info@inergy.nlof via 0348 45 76 66!