In een kantoorgebouw, heel erg hoog, zat ooit een manager naar buiten te kijken. Hij zag allerlei kantoorgebouwen van concurrenten en potentiële klanten, maar concurreren en bereiken kon hij ze niet. Alsof hij hardop een wens had uitgesproken, kwam daar een kleine consultant – netjes in pak – zijn kantoor binnen wandelen. De kleine consultant zette zijn laptop op tafel en liet een slideshow zien.
Data management, data als asset en data lifecycle
Daarin vertelde de kleine consultant over uitheemse zaken als data management en data als een asset en de data lifecycle. Wat een vreemd verhaal! Een asset is een kantoorgebouw, een zak geld, een boot! Data is toch iets wat in computers leeft, in de kelder met de brommende machines! Data managen, dat is toch zeker de reinste kwakzalverij! “Nee, dat bestaat allemaal niet”, riep de CEO, en met zijn glimmende schoen schopte hij zo de kleine consultant weer naar buiten.
Lage datakwaliteit
De eerste ochtend erna kwam een analist naar hem toe om te vertellen dat hij zijn werk niet af had. “De data is van lage kwaliteit,” vertelde de analist, “en daardoor moet ik veel met de hand aanpassen.” Lage kwaliteit data? Lage kwaliteit werknemer, dacht de CEO bij zichzelf. En met zijn glimmende schoen schopte hij zo de analist uit zijn kantoortje.
Risico’s van bedrijfsassets
Op de tweede ochtend kwam een auditor langs. “U heeft bedrijfsassets die enorme risico’s verzorgen!”, riep deze vrouw. “U heeft hier geen strategische plannen voor geschreven, en niemand is verantwoordelijk. Deze assets kan niemand kwantificeren, en niemand weet precies waar ze zitten. Maar iedereen gebruikt ze wel. U geeft miljoenen uit per jaar aan onderhoud, maar dat is niet goed zichtbaar op de jaarrekening!”
De CEO schrok, “Maar waar heeft u het dan over?”
“Uw data uiteraard”, vertelde de accountant. Wat een nare vrouw! De CEO voelde zich genept, en trok snel zijn glimmende schoenen aan om ook deze accountant te voorzien van de schop richting de deur.
Bespaar geld door de inzet van data
Na een paar weken van goede, ouderwetse zaken doen kwam de CFO binnengewandeld met een laptop en zette deze voor de CEO neer. De CFO vertelde over bekende zaken als asset management en financiële cijfers. Hij vertelde dat door een nieuwe strategische manier van werken, er tonnen per jaar kon worden bespaard. En iedereen zou zijn werk beter kunnen doen, dus misschien nog meer winst en groei! Zonder twijfel zette hij zijn handtekening onderaan het strategische plan. Dit zijn de zaken zoals ze gedaan moesten worden!
Het resultaat van het inzetten van data
De CEO keek daarna weer uit z’n raam. Hij zag zichzelf al in de verschillende ramen staan van de gebouwen om hem heen na mooie deals met de potentiële klanten daar. En binnen het jaar kwam dit ook uit. Niemand hoefde meer te zoeken naar data binnen de organisatie, en de datakwaliteit werd hoog. Inzichten waren waardevol en kwamen op tijd. Actief konden de juiste klanten op het juiste moment benaderd worden. De dienstverlening kon uitgebreid worden. Alles werd efficiënter. En zelfs de financiële cijfers onderaan de streep waren meetbaar beter.
Datahuishouding
Zelfvoldaan zat de CEO achter zijn bureau. De kleine consultant kwam weer binnenwandelen en gaf hem de rekening. “We hebben de datahuishouding georganiseerd onder de CFO. Die zag wel het risico en de waarde van data. Verantwoordelijkheden zijn belegd en de datageletterdheid is verhoogd. Door data strategisch te gebruiken, functioneert het bedrijf op alle facetten beter. Het is niet IT, maar de business die eigenaar is van de data.”
De kleine consultant schudde zijn hand en liep het gebouw uit. De CEO krabde op zijn hoofd. Was data dan misschien toch meer dan een stuk gebrom in de kelder?
Meer weten?
Wil je meer informatie over het optimaal inzetten van data? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Eén van onze specialisten neemt binnen één werkdag contact met je op. Of plan direct zelf een gratis adviesgesprek in op een dag en tijd die jou het best uitkomt.