Snel naar content
Incidentenregister

De kracht van een (goed) incidentenregister

Een incidentenregister is eigenlijk niets anders dan een logboek waarin je alle incidenten binnen je bedrijf bijhoudt. Dit kunnen veiligheidsincidenten zijn, maar het kan ook gaan om voorvallen van een technische storing, ongepast gedrag op de werkvloer of datalekken. Het incidentenregister is een centraal document waarin alles overzichtelijk wordt bijgehouden.

Door ervoor te zorgen dat alle incidenten nauwkeurig worden gedocumenteerd op een centrale locatie, verkrijg je waardevolle inzichten en bevorder je een omgeving van openheid en vertrouwen onder de medewerkers. Met behulp van systemen zoals het LIAS ISMS kun je de registratie en opvolging van incidenten stroomlijnen.

Wanneer gebruik je een incidentenregister?

Elke keer als er iets gebeurt dat afwijkt van de normale gang van zaken, zul je dit moeten opnemen in het incidentenregister. Door het registreren van alle incidenten, krijg je een beter beeld van wat er speelt binnen je bedrijf en kun je effectief maatregelen nemen om herhaling te voorkomen.

Wat zijn de voordelen van een incidentenregister?

1. Het geeft inzicht en overzicht

Door alles netjes bij te houden op één centrale plek, krijg je als bedrijf een duidelijk beeld van alle soorten incidenten die zich voordoen. Dit kan goed helpen bij steeds terugkerende problemen.

2. Preventie

Als je eenmaal een duidelijk beeld hebt van wat er misgaat, kun je gerichte maatregelen nemen om herhaling te voorkomen. Dit heeft een positieve uitwerking op de veiligheid en efficiëntie binnen je bedrijf.

3. Verantwoording

Het kunnen aantonen van een duidelijk overzicht van incidenten die zich hebben voorgedaan, toont aan dat je als bedrijf serieus omgaat met de veiligheid en welzijn binnen je bedrijf. Dit kan ook belangrijk zijn om te laten zien tijdens een audit.

4. Transparantie

Het is belangrijk dat medewerkers binnen je bedrijf incidenten vrijuit kunnen melden. Dit leidt tot een volledig en open beeld van wat er speelt. Als medewerkers zien dat incidenten serieus worden opgepakt, bevordert dit ook het vertrouwen in je bedrijf.

Hoe creëer ik zelf een incidentenregister?

Het zelf creëren van een incidentenregister is gelukkig heel simpel en kost weinig tijd. Je hebt vrije keus hoe je incidenten wil registreren. Wat heb je nodig en wat moet je doen?

  • Een format met een link naar alle controls en maatregelen en het bijhorende respons team;
  • categorieën: denk hierbij aan een omschrijving van het incident, datum dat het plaatsvond, betrokkenen, verantwoordelijke(n) en de genomen maatregel(en);
  • Bijhouden: zorg ervoor dat je elk incident zorgvuldig opneemt in het incidentenregister en houd het up-to-date.

Datalekken

Het is belangrijk om te weten dat datalekken een aparte stroom hebben binnen de incidentenafhandeling in het Information Security Management System (ISMS) en in lijn moeten zijn met de richtlijnen van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Voor datalekken moet je specifieke stappen volgen, welke zijn vastgelegd door de AP. Deze aparte stroom zul je ook goed moeten documenteren.

Kortom, een incidentenregister is een simpel maar krachtig instrument dat zorgt voor continue verbetering in je bedrijf.

Wil je meer weten?

Ben je nieuwsgierig naar hoe we jouw kunnen helpen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Eén van onze specialisten neemt binnen één werkdag contact met je op.

Blijf op de hoogte

De auteur

Inergy
Inergy

Wij eten, drinken en ademen data – en wat je ermee kan doen. Dat delen we graag met jou. Meer weten over Inergy? Neem contact met ons op via 0348 45 76 66 of info@inergy.nl.

Meer berichten

Alle berichten

Beschermd: Leonard vertelt over de nieuwe LIAS Risico-applicatie

Beschermd: Leonard vertelt over de nieuwe LIAS Risico-applicatie

Er is geen samenvatting, omdat dit een beschermd bericht is.

Lees verder

Hoe hou je regie op informatiebeveiliging en privacy bij IT-outsourcing? 

Hoe hou je regie op informatiebeveiliging en privacy bij IT-outsourcing? 

De meeste organisaties besteden tegenwoordig hun IT-(beheer)processen of -diensten uit aan IT-leveranciers en hebben een IT-outsourcing-strategie. IT uitbesteden aan derde...

Lees verder

Zomerse terug- en vooruitblik

Zomerse terug- en vooruitblik

We zitten midden in de zomer en na maanden van hard werken kunnen we eindelijk even stil staan bij wat er allemaal is gebeurd én wat ons nog te wachten staat. We hebben een nieuw kabinet en de gevolgen hiervan beginnen langzaam duidelijk te worden. De komende jaren zullen uitwijzen welke impact dit daadwerkelijk heeft.

Lees verder