Op 1 oktober 2022 is gemeentefondsspecialist Dirk Jans met pensioen gegaan. We blikken terug op zijn 45 jaar durende loopbaan. 23 jaar als ambtenaar bij gemeenten, daarna 22 jaar als extern adviseur voor gemeenten. De laatste tien jaar als mede-oprichter van Frontin met de applicaties PAUW, BUIG en Info. In 2020 verkocht hij alles aan Inergy. “Veel van mijn klanten zie ik als vrienden. Ik ga ze ontzettend missen.”
Kan je je eerste werkdag nog herinneren?
“Jazeker. Ik kan me mijn eerste werkdag nog heel goed herinneren. Die was op 1 september 1977. Ik ben toen gestart bij de gemeente Meppel als assistent van de kassier op de afdeling financiën. Ik ben in Drenthe geboren, in Havelte om precies te zijn. Een jongen van het platteland. De gemeente waar ik ging werken was een buurgemeente daarvan.”
Hoe zagen de jaren daarna eruit?
“Op mijn zeventiende rondde ik het VWO af. Ik heb een iets ander traject bewandeld dan gebruikelijk. Door mijn jonge leeftijd meende ik dat ik het leven in een studentenstad niet aankon. Daarom ben ik direct gaan werken en heb ik uiteindelijk twaalf jaar avondstudie gedaan naast een volledige baan. In de beginjaren zat ik telkens een jaar of twee, drie bij een gemeente. Dan ging ik weer door. Van Meppel ben ik naar Lochem gegaan, toen naar Wageningen en daarna naar Driebergen-Rijssenburg. Bij die laatste gemeente heb ik tien jaar gezeten. Daar heb ik mijn vorming gehad. Wim van Est was daar afdelingshoofd, hij heeft mij het vak echt geleerd. Na Driebergen-Rijssenburg ging ik aan de slag als sectorhoofd bij Didam. Daar heb ik vijf jaar gewerkt, tot 2000. Een belangrijk moment, want toen heb ik een radicaal besluit genomen: overstappen naar het bedrijfsleven.”
“Na Driebergen-Rijssenburg ging ik aan de slag als sectorhoofd bij Didam. Daar heb ik vijf jaar gewerkt, tot 2000. Een belangrijk moment, want toen heb ik een radicaal besluit genomen: overstappen naar het bedrijfsleven.”
Wat maakte dat je besloot die stap te nemen?
“Mijn vrouw en ik hebben drie kinderen. In 1999 is ons tweede kind overleden aan leukemie. Toen besloot ik een aantal zekerheden te laten varen. Ik stapte het bedrijfsleven in bij Haute Finance. Dat geeft advies voor bedrijfsvoering van overheidsorganisaties. Ik ben gestart als senior adviseur en geëindigd als directeur. Na de initiële bouw heb ik samen met Peter van Osnabrugge de PAUW-applicatie (door)ontwikkeld. We bleken het perfecte zakelijke duo. Hij weet ongelofelijk veel van de technische kant, ik ben meer van de sales. Nog steeds bel ik hem als ik een technisch probleem heb. In 2011 ben ik daar uitgestapt en richtte ik samen met een compagnon het bedrijf Frontin op.”
Waarom heb je Frontin opgericht?
“Ik kom uit een ondernemersnest. Toen ik ambtenaar werd, vond mijn vader dat helemaal niks. Hij zat in de handel. Het besef dat het klantbelang altijd vooropstaat heb ik van hem. Ook toen ik de ambtelijke wereld instapte heb ik altijd de financiële kant opgezocht. Die kwam het dichtst in de buurt van die handel. Mijn ambitie was om de bedrijfsvoering van de overheid sterker te maken, zodat die dichter bij het bedrijfsleven zou komen. Een hoop werk- en levenservaring rijker maakte dat ik toch het liefst ook zelf wilde ondernemen. Samen met Gert-Jan van Leeuwen begon ik Frontin. In die tijd nog met als enige activiteit PAUW. Het liep zo goed dat we bijna alle gemeenten als klant kregen. We wilden graag meer doen en daarom zijn we in 2017 gestart met de BUIG-applicatie. Wij maken voor gemeenten de vertaalslag van het extreem ingewikkelde verdeelstelsel naar de applicatie. In 2019 hebben we daar ook nog de Info applicatie aan toegevoegd. Wij verzamelen informatie voor onze relaties binnen het vakgebied van financiële verhouding in artikelen. Zo hoeven onze klanten niet meer zelf op zoek te gaan naar die informatie. In 2020 werd mijn vrouw ernstig ziek. Daarom besloot ik regisseur te worden van mijn eigen leven. We hebben de boel verkocht aan Inergy zodat ik op een rustig moment kan uitstappen om met pensioen te gaan, te gaan genieten samen met mijn vrouw.”
Wie was je eerste klant?
“De eerste klant is vreselijk belangrijk. In 2001 gingen we naar een bijeenkomst van de FAMO. Dat is een netwerkorganisatie voor mensen die financiële posities binnen gemeenten vervullen. Voor ons wat het een uitstekend platform om ons nieuwe PAUW-product te promoten. Niemand kende ons of had wat ons gehoord. Potentiële klanten liepen om onze stand heen en keken ons aan, een beetje argwanend zelfs. Toch hebben we die dag heel veel mensen gesproken. Allemaal toonden ze belangstelling. De Friese gemeente Wymbritseradiel was onze eerste klant. Nu valt dat onder één van de grootste gemeenten qua oppervlak van Nederland: Súdwest-Fryslân. Geweldig dat we op de eerste dag al konden vertellen dat we een klant hadden.”
“Geweldig dat we op de eerste dag al konden vertellen dat we een klant hadden.”
Zijn er dingen waar je tegenaan bent gelopen?
“Je bent altijd bij nul. Het idee is er, maar dat moet je zien vorm te geven. Voordat PAUW de status had van applicatie ging er enorm veel denkwerk aan vooraf. Toen het eenmaal zover was, moest ik anderen ervan zien te overtuigen dat het hen enorm kan helpen. Een klant moet er de meerwaarde van inzien. In het begin was dat lastig. Alsmaar pushen, diverse verkooptechnieken inzetten. Na verloop van tijd kwam de omschakeling van push naar pull. Ik werd uitgenodigd door afdelingshoofden om een demo te geven op een regio-overleg en ging vervolgens met vier nieuwe abonnees naar huis. Er zijn geen dingen compleet misgelopen, gelukkig. Het viel me soms tegen hoeveel werk het was anderen te overtuigen van mijn eigen product. Maar dat hoort erbij.”
Hoe zie jij de toekomst voor je – zonder jou – van PAUW, BUIG en Info?
“Ik ben eerst op zoek gegaan naar een opvolger. Die heb ik gelukkig al ruim anderhalf jaar geleden gevonden. Er zijn maar weinig mensen geschikt voor deze functie. Je moet veel kunnen: een idee omzetten naar een product, managen, verkopen en uiteraard ook inhoudelijk over het vakgebied van alles weten. Sonja Valstar is een fantastische vervanger. Mijn grote wens voor de toekomst van de applicaties is dat BUIG zich verder doorontwikkelt. Zowel qua tool als klanten. We hebben nu ruim 120 betalende klanten. Doodzonde eigenlijk dat niet meer gemeenten daar al gebruik van maken. Daarnaast zou ik graag willen dat Sonja verder gaat met het ontwikkelen van de dashboards.”
Wat ga je missen?
“Natuurlijk mijn directe collega’s, maar vooral mijn klanten. Dat komt omdat ik met heel veel klanten een goede band heb. Ik durf een persoonlijke vraag te stellen aan een klant. Andersom geef ik me ook bloot. Door die prettige interactie ontstaat er al snel een vertrouwensrelatie. Van veel klanten weet ik hun privésituatie. Ik ga ze ontzettend missen, veel van hen zie ik als vrienden.”
“Van veel klanten weet ik hun privésituatie. Ik ga ze ontzettend missen, veel van hen zie ik als vrienden.”
Wat ga je doen als je gestopt bent met werken?
“De dagelijkse druk om klaar te staan voor mijn klanten valt weg. Met name in het begin gaat dat waarschijnlijk onwennig zijn. Het betekent dat je ’s ochtends in een andere modus opstaat. Ik wil vooral veel tijd met mijn vrouw doorbrengen. De motor weer eens uit de schuur halen, reizen, kleiduivenschieten, wandelen, een cursus kunstgeschiedenis volgen. Sinds vorig jaar hebben we een kleindochter die een dag in de week bij ons komt. Ik kan nu ook meer tijd met haar doorbrengen. Klinkt misschien oubollig, maar dat is voor mij de essentie van het leven.”
Welke les geef je mensen die net starten op de arbeidsmarkt graag mee?
“Ontwikkel je in het begin breed en kies daarna een specialisatie. Dat heb ik ook gedaan en het leidt ertoe dat je iets kan wat een ander niet kan. Maar geniet vooral van alle dingen die je mag leren. Dat is heel bijzonder.”
Sonja Valstar neemt nu het stokje over.
Sonja Valstar is de opvolger van Dirk Jans. Lees haar interview hier. Wil je contact met haar? Dat kan via sonja.valstar@inergy.nl.