De ene week betaal je 12,99 voor een kratje bier, de week erop moet je er 13,49 voor afrekenen bij de kassa. De prijzen van producten in de schappen fluctueren continu. Retailers en leveranciers kunnen door gebruik te maken van dynamic pricing hun producten en diensten sneller en consistenter afstemmen. Zo houden ze meer rekening met de klantvraag én behalen ze een optimale omzet. JanKees Lampe, eigenaar van Inergy, vertelt over de oplossing die Inergy hiervoor biedt.
PRIJZEN FLUCTUEREN
Veel mensen weten dat de prijzen van bijvoorbeeld vliegtickets voortdurend veranderen. Deze zogenoemde dynamische prijzen hebben veel voordelen en zijn dan ook steeds vaker te zien binnen de retailsector. “Heineken is nu drie jaar klant bij Inergy. Als leverancier van bier houdt Heineken de marktprijzen voortdurend in de gaten. In overleg met de supermarkten maakt de leverancier een promotiekalender. De prijzen van het bier voor het komende jaar zijn daarin opgenomen. Daarvan afwijken is lastig”, vertelt JanKees.
GAAT HET DE GOEDE KANT OP?
Dagelijks ontvangt Heineken prijslijsten van Inprijsverhoogd.nl. Dit bedrijf voert iedere dag prijsmetingen uit bij allerlei retailers en levert Heineken de prijzen van alle producten”, legt JanKees uit. “Vervolgens vergelijkt Inprijsverhoogd.nl die prijzen met de adviesprijs van Heineken. Hiervan worden overzichtelijke rapportages gemaakt.”
Op dit punt komt Inergy in beeld. JanKees: “De stap die volgt is revenu management. Revenue management houdt in dat we voortdurend kijken of de prijsontwikkeling de goede kant op gaat. Gaan we niet te diep met bepaalde promotions? Moeten we andere prijzen doorvoeren? Met onze oplossing kunnen we per filiaal, per product de prijsontwikkeling monitoren. Op die manier krijg je een optimaal prijsbeleid.”
ACTIEF PRIJSBELEID
Niet alleen voor een leverancier als Heineken, ook voor de retailer die het product verkoopt is de oplossing van Inergy interessant. Detailresult Groep (DRG) is een klant die gebruikmaakt van deze op- lossing. Onder DRG vallen de supermarktketen Dirk en Dekamarkt. DRG wil de goedkoopste zijn in A-merken. Maar wat moet je voor een bepaald product vragen en waarmee moet je het vergelijken? Hoe hou je rekening met de prijs bij de concurrent, het tijdstip van de dag of dag van de week, de vraag én de voorraad? JanKees: “Met onze dynamic pricing toepassing lossen wij dat op.”