Waarom supermarkten dataplatform Snowflake gebruiken voor de analyse van zestien miljard kassabonregels
Al meer dan twaalf jaar bewaart Detailresult Groep (DRG) iedere transactie die plaatsvindt in de kassa’s van supermarkten DekaMarkt en Dirk. Inmiddels zijn dat ruim zestien miljard transacties. Hoe gebruiken supermarkten al die transacties om slimmer te ondernemen en klanten beter te bedienen? En op welke manier helpt dataplatform Snowflake ze daarbij? Dat leggen we je graag uit.
Familiebedrijf Dirk is een discountsupermarkt met 131 vestigingen, met name in Noord- en Zuid-Holland. Servicesupermarkt DekaMarkt, ook een familiebedrijf, telt inmiddels 99 winkels. In 2008 besloten beide familiebedrijven om een nauwe samenwerking aan te gaan. Dat besluit leidde tot de oprichting van Detailresult Groep, een overkoepelende organisatie die zich helemaal ging richten op het exploiteren van beide supermarktformules. Inmiddels zijn de bedrijven weer uit elkaar gegaan, en fungeert Detailresult als servicebureau voor HR, ICT, finance en logistiek voor de twee supermarkten.
Een supermarkt is een datafabriek
Data speelt een belangrijke rol in de supermarktwereld. Een supermarkt is een datafabriek. Elke kassabon bevat nieuwe datapunten die, mits goed geanalyseerd, kunnen helpen om betere beslissingen te nemen en slim te optimaliseren. Ook bij Dirk en DekaMarkt groeit de rol van data.
Joost van der Wal is Enterprise Architect bij Detailresult. “We proberen steeds meer met data te doen”, vertelt hij. “We hebben hiervoor een aparte data science afdeling opgericht.” De data scientists van deze afdeling kunnen putten uit een geweldige hoeveelheid gegevens. Inergy ontwikkelde in 2010 een datawarehouse voor Detailresult waarin álle transacties opgeslagen worden. Letterlijk ieder verkocht potje pindakaas belandt in het systeem. Dat biedt allerlei interessante inzichten. Waar, wanneer en hoe laat het potje verkocht is bijvoorbeeld. Maar ook wat er nog meer in het winkelmandje zat. Inmiddels zijn er meer dan zestien miljard kassabonregels opgeslagen.
“Onderbuikgevoel wordt steeds verder verdrongen door data“
Joost van der Wal
Data in plaats van onderbuikgevoel
De gegevens worden bijvoorbeeld gebruikt om de wekelijkse promotiefolder te optimaliseren. Het team ontwikkelde ook een pricing tool die helpt om de beste verkoopprijs van producten te bepalen, rekening houdend met de prijzen van concurrenten. Ook gebruikt Detailresult een tool die geografische data gebruikt om te bepalen wat de beste plek voor een nieuwe winkel is én om het potentieel van bestaande winkels in kaart te brengen. Weer een andere tool helpt bij het rationaliseren en optimaliseren van het assortiment. De data wordt ook gebruikt om het shopgedrag van klanten in beeld te brengen en te onderzoeken wat mensen in hun mandje leggen. “Onderbuikgevoel wordt steeds verder verdrongen door data”, vertelt Van der Wal.
Snowflake: gebouwd voor deze eeuw en dit decennium
Het datawarehouse dat Inergy in 2010 voor Detailresult bouwde, draaide op het IBM PureData for Analytics (Netezza) platform. Vanaf 2023 is dat systeem echter ‘end of life’ en stopt het onderhoud. Ter vervanging van Netezza koos Detailresult in nauw overleg met Inergy voor Snowflake, een geavanceerd dataplatform in de cloud. Dit krachtige dataplatform heeft alles aan boord om grote hoeveelheden data op te slaan, te bewerken, te analyseren en te delen.
Frans Drijver is Architect bij Inergy. Hij werkt graag met Snowflake. “Snowflake heeft meerdere stokpaardjes”, vertelt hij. “Scheiding van storage, computing bijvoorbeeld. Cloning. Daarnaast is het ook heel makkelijk om databases sneller of langzamer te laten gaan. Je kunt de manier waarop je het systeem inzet nauwkeurig afstemmen op je behoefte en je rekent vervolgens per seconde af. Daarnaast heeft het systeem allerlei ingebouwde technische features die superslim en supergaaf zijn. Over data sharing bijvoorbeeld, hebben ze heel goed nagedacht. Je merkt aan alles dat Snowflake gebouwd is voor deze eeuw en dit decennium.” Joost van der Wal kan dit alleen maar bevestigen. “Met Snowflake hebben we een mooie basis gelegd voor de toekomst. Hoe die toekomst er ook uitziet. We kunnen nu alle kanten op.”
Alles over Snowflake bij DekaMarkt en Dirk
Wil je nog veel meer weten over data bij supermarkten en de implementatie van Snowflake? Recent schreven we een fijne longread over dit onderwerp. Lees verder