Snel naar content
De groenteafdeling van supermarkt Dirk

Data in plaats van onderbuikgevoel bij DekaMarkt en Dirk

Waarom supermarkten dataplatform Snowflake gebruiken voor de analyse van zestien miljard kassabonregels

Al meer dan twaalf jaar bewaart Detailresult Groep (DRG) iedere transactie die plaatsvindt in de kassa’s van supermarkten DekaMarkt en Dirk. Inmiddels zijn dat ruim zestien miljard transacties. Hoe gebruiken supermarkten al die transacties om slimmer te ondernemen en klanten beter te bedienen? En op welke manier helpt dataplatform Snowflake ze daarbij? Dat leggen we je graag uit.

Familiebedrijf Dirk is een discountsupermarkt met 131 vestigingen, met name in Noord- en Zuid-Holland. Servicesupermarkt DekaMarkt, ook een familiebedrijf, telt inmiddels 99 winkels. In 2008 besloten beide familiebedrijven om een nauwe samenwerking aan te gaan. Dat besluit leidde tot de oprichting van Detailresult Groep, een overkoepelende organisatie die zich helemaal ging richten op het exploiteren van beide supermarktformules. Inmiddels zijn de bedrijven weer uit elkaar gegaan, en fungeert Detailresult als servicebureau voor HR, ICT, finance en logistiek voor de twee supermarkten.  

Een supermarkt is een datafabriek

Data speelt een belangrijke rol in de supermarktwereld. Een supermarkt is een datafabriek. Elke kassabon bevat nieuwe datapunten die, mits goed geanalyseerd, kunnen helpen om betere beslissingen te nemen en slim te optimaliseren. Ook bij Dirk en DekaMarkt groeit de rol van data.

Joost van der Wal is Enterprise Architect bij Detailresult. “We proberen steeds meer met data te doen”, vertelt hij. “We hebben hiervoor een aparte data science afdeling opgericht.” De data scientists van deze afdeling kunnen putten uit een geweldige hoeveelheid gegevens. Inergy ontwikkelde in 2010 een datawarehouse voor Detailresult waarin álle transacties opgeslagen worden. Letterlijk ieder verkocht potje pindakaas belandt in het systeem. Dat biedt allerlei interessante inzichten. Waar, wanneer en hoe laat het potje verkocht is bijvoorbeeld. Maar ook wat er nog meer in het winkelmandje zat. Inmiddels zijn er meer dan zestien miljard kassabonregels opgeslagen.

Onderbuikgevoel wordt steeds verder verdrongen door data

Joost van der Wal

Data in plaats van onderbuikgevoel

De gegevens worden bijvoorbeeld gebruikt om de wekelijkse promotiefolder te optimaliseren. Het team ontwikkelde ook een pricing tool die helpt om de beste verkoopprijs van producten te bepalen, rekening houdend met de prijzen van concurrenten. Ook gebruikt Detailresult een tool die geografische data gebruikt om te bepalen wat de beste plek voor een nieuwe winkel is én om het potentieel van bestaande winkels in kaart te brengen. Weer een andere tool helpt bij het rationaliseren en optimaliseren van het assortiment. De data wordt ook gebruikt om het shopgedrag van klanten in beeld te brengen en te onderzoeken wat mensen in hun mandje leggen. “Onderbuikgevoel wordt steeds verder verdrongen door data”, vertelt Van der Wal.

Snowflake: gebouwd voor deze eeuw en dit decennium

Het datawarehouse dat Inergy in 2010 voor Detailresult bouwde, draaide op het IBM PureData for Analytics (Netezza) platform. Vanaf 2023 is dat systeem echter ‘end of life’ en stopt het onderhoud. Ter vervanging van Netezza koos Detailresult in nauw overleg met Inergy voor Snowflake, een geavanceerd dataplatform in de cloud. Dit krachtige dataplatform heeft alles aan boord om grote hoeveelheden data op te slaan, te bewerken, te analyseren en te delen.

Frans Drijver is Architect bij Inergy. Hij werkt graag met Snowflake. “Snowflake heeft meerdere stokpaardjes”, vertelt hij. “Scheiding van storage, computing bijvoorbeeld. Cloning. Daarnaast is het ook heel makkelijk om databases sneller of langzamer te laten gaan. Je kunt de manier waarop je het systeem inzet nauwkeurig afstemmen op je behoefte en je rekent vervolgens per seconde af. Daarnaast heeft het systeem allerlei ingebouwde technische features die superslim en supergaaf zijn. Over data sharing bijvoorbeeld, hebben ze heel goed nagedacht. Je merkt aan alles dat Snowflake gebouwd is voor deze eeuw en dit decennium.” Joost van der Wal kan dit alleen maar bevestigen. “Met Snowflake hebben we een mooie basis gelegd voor de toekomst. Hoe die toekomst er ook uitziet. We kunnen nu alle kanten op.”

Alles over Snowflake bij DekaMarkt en Dirk

Wil je nog veel meer weten over data bij supermarkten en de implementatie van Snowflake? Recent schreven we een fijne longread over dit onderwerp. Lees verder

Blijf op de hoogte

De auteur

Inergy
Inergy

Wij eten, drinken en ademen data – en wat je ermee kan doen. Dat delen we graag met jou. Meer weten over Inergy? Neem contact met ons op via 0348 45 76 66 of info@inergy.nl.

Meer berichten

Alle berichten

Even kennismaken met onze nieuwste IT-Auditor Sem te Velde

Even kennismaken met onze nieuwste IT-Auditor Sem te Velde

Sinds 1 juli werkt Sem te Velde als junior IT-Auditor bij Inergy. Hoe heeft hij zijn eerste maanden in deze rol beleefd? We vroegen het hem en hij legde ook gelijk uit wat het werk van een IT-Auditor nu eigenlijk precies inhoudt.

Lees verder

Petra Molenaars en Evelien Okken over hun passie voor privacy

Petra Molenaars en Evelien Okken over hun passie voor privacy

Privacy Consultants Petra Molenaars en Evelien Okken ondersteunen onze klanten bij informatiebeveiliging en privacy. Met hun kennis staan ze klaar om overheidsorganisaties te helpen bij implementatie en naleving van informatiebeveiliging. We vroegen waar hun passie voor privacy vandaan komt en wat mensen eigenlijk te verbergen hebben op het gebied van privacy.

Lees verder

5 redenen waardoor meerdere versies van de waarheid ontstaan

5 redenen waardoor meerdere versies van de waarheid ontstaan

Iedereen kent het wel: verschillende collega's hebben verschillende cijfers voor dezelfde KPI. We noemen dit ook wel "meerdere versies van de waarheid". In dit artikel bespreken we 5 oorzaken van meerdere versies van de waarheid en ontdek je hoe je in je organisatie tot één versie van de waarheid komt.

Lees verder