De Sociale Dienst Drechtsteden had als wens de financiële administratie volledig geautomatiseerd in te richten. De bedoeling: elke dag een jaarrekening kunnen draaien met behulp van LIAS. Ronald Blaauwberg en Vinesh Lalta over het project dat zij samen met collega’s van Inergy tot een goed resultaat hebben gebracht.
Inmiddels zitten Ronald en Vinesh alweer op een andere klus. Maar met trots vertellen ze over hun werkzaamheden voor de GR Sociaal, waar ze zich de afgelopen paar jaar dagelijks mee bezig hebben gehouden. Hoe het begon? “De Gemeenschappelijke Regeling had een grote wens om de financiële module van LIAS goed in te richten en een koppeling te maken met het financiële systeem om vervolgens daar – inzichtelijk – over te kunnen rapporteren naar het managementteam”, legt Vinesh uit. “Met als stip op de horizon iedere dag de jaarrekening kunnen inzien. Daar zijn we nog niet, maar we zijn zeer tevreden over wat er nu staat.”
Beginnen bij het begin
“We hadden direct al ideeën over hoe het er aan de achterkant uit moest komen te zien, maar daarvoor moesten we beginnen bij het begin. Klinkt logisch, maar belangrijk is het wel”, vertelt Ronald. “Eerst hebben we de financiële administratie van Drechtsteden aangepast, vervolgens zijn we aan de slag gegaan met het opnieuw inrichten van LIAS.” Het aanpassen van de financiële administratie vergde behoorlijk wat tijd. Hij vervolgt: “In totaal heeft het wel een aantal maanden geduurd. Het daadwerkelijk vastleggen en door de organisatie zelf laten uitvoeren kostte tijd.”
Vinesh: “Het grote voordeel was dat ik al eens eerder op een project heb meegedraaid waarbij de vraag ook was of de financiële administratie door middel van rapportages inzichtelijk gemaakt kon worden. De opgedane kennis van toen kwam nu goed van pas.”
De keuze voor LIAS Analytics
Beide mannen fungeerden als ‘verbinder’, zo zeggen ze zelf. “In het project zaten mensen met verschillende specialiteiten. Financiën, de inhoud, de techniek. Wij waren de spin in het web. De diverse specialiteiten hebben we met elkaar verbonden. Iedere keer met elkaar om tafel zitten en zaken afstemmen”, vertelt Ronald. “Ook de communicatie tussen verschillende afdelingen speelde daarbij een grote rol. Het is natuurlijk belangrijk dat iedereen begrijpt wat de bedoeling is en waarom.”
Volgens Vinesh was de keuze voor LIAS Analytics snel gemaakt. “Managers wil je alleen iets voorschotelen wat gebruiksvriendelijk is. Bij Power BI is dat het geval.” Ronald: “De manager aan de knoppen, ook wel populair gezegd. In één oogopslag zien hoe je organisatie ervoor staat. Het voordeel van LIAS Analytics is dat het perfect past bij de andere LIAS producten, waar de Sociale Dienst al gebruik van maakte.”
“De lijnen zijn kort. Onder andere dat maakte de samenwerking heel prettig.”
De samenwerking met Inergy
“De lijnen zijn kort. Onder andere dat maakte de samenwerking heel prettig. Tijdens het project hebben Ronald en ik vrijwel dagelijks contact gehad met collega’s van Inergy. Als we iets moesten wijzigen, bespraken we de volgende dag al de resultaten daarvan. Zo hebben we snel stappen gemaakt’, zegt Vinesh.
“We hebben vooral ook veel van elkaar geleerd. Wij het stukje techniek van Inergy, zij van ons het financiële verhaal. Die twee werelden hebben we samengebracht”, voegt Ronald toe. “Het was ook een beetje pionieren. Trial and error. We hebben continu op basis van agile gewerkt. Mooi dat we samen zo’n resultaat hebben bereikt.”
Meer weten?
Wil je graag meer weten over LIAS Analytics of over Inergy in het algemeen? Neem dan een kijkje op onze website of neem gerust contact met ons op.