De wereld om ons heen verandert steeds sneller en de impact van de veranderingen is steeds groter. Des te belangrijker is het voor organisaties om ‘in control’ te zijn. Maar hoe kom je in control als organisatie? Een dataplatform biedt uitkomst. In deze blog licht Frank Habers, Consultant bij Inergy, toe hoe je in control komt met een dataplatform.
Als organisatie wil je in control zijn. Maar wat houdt dat eigenlijk precies in? Je bent als organisatie in control als je de juiste discussie op het juiste moment op het juiste niveau voert. Indien nodig stuur je bij om doelstellingen te realiseren. De organisatie is zo ingericht dat goed sturen mogelijk is. Daarbij gaat het ook om gedrag te beïnvloeden, informatie over de resultaten van activiteiten en medewerkers te delen, processen effectief en efficiënt in te richten en risico’s en onzekerheden te beheersen. Kortom: in control zijn betekent dat je je eigen organisatie goed bestuurt.
Wat is er gebeurd en waarom?
Om in control te zijn moet je als organisaties dus weten wat er gebeurd is en waarom dit gebeurd is. Daarvoor dient op strategisch, tactisch en operationeel niveau stuurinformatie beschikbaar te zijn waarin KPI’s getoond worden ten opzichte van normen. Hierdoor kan een organisatie bijsturen waar nodig en zo eventueel verbeteracties te nemen. Als de organisatie niet in control is, vindt sturen meer plaats op basis van vermoeden. Stuur je niet tijdig bij, dan ontstaan er misverstanden over de reden van bijsturen en zijn de prestaties van de organisatie uiteindelijk niet optimaal.
Het is belangrijk dat informatieproducten – dataplatforms – de volgende eenvoudige vragen beantwoorden:
Verkoop
- Worden de omzetdoelstellingen behaald? Zo niet, waarom niet?
- Welke klanten kopen minder? En zo ja, welke producten minder?
- Welke producten worden niet meer verkocht? Zijn er vervangingsproducten?
- Welke producten leveren de meeste omzet? En wat is de trend?
Operations
- Wat is de productiviteit (per afdeling, per machine, activiteit)? Is de norm behaald? Wat zijn de uitzonderingen?
- Zijn de kosten hoger dan vorige periode? Wat is de oorzaak?
- Wat is de voorraadstand? Waar bevindt zich de voorraad? Nadert deze de houdbaarheidsdatum?
- Wat is de hoogte van de derving? Bij welke artikeltypes? Wat is de oorzaak?
Finance
- Wat is mijn marge per product? Wat zijn de verschillen per klant? En de bijdrage per divisie?
- Wat is de omzet versus budget? En kosten versus budget?
- Hoe ontwikkelt de doorlooptijd van order-to-cash? En procure-to-pay?
- Wat is de actuele debiteurenstand? En wat is de trend?
Obstakels
In de praktijk zien we dat organisaties tegen praktische obstakels lopen om bovenstaande vragen te beantwoorden, waardoor zij niet in control zijn. Denk hierbij aan de volgende obstakels:
- De informatie op de rapportages is niet juist, volledig en/of betrouwbaar
- De rapporten zijn onoverzichtelijk
- De rapporten zijn statisch en bieden geen analysemogelijkheden
- De rapporten geven geen antwoord op de vervolgvraag
- De rapporten geven geen geïntegreerd overzicht
- De rapporten zijn onvoldoende visueel
- De rapporten zijn niet tijdig beschikbaar
- Er zijn te veel rapporten met verschillende resultaten
- Er zijn te veel verschillende definities
- Er zijn te veel KPI’s
Inergy is ervan overtuigd dat een professioneel ingericht dataplatform de basis is om als organisatie ‘in control’ te zijn. Oftewel, een dataplatform zorgt voor goede stuurinformatie. In deze blog lees je over de voordelen van een goed ingericht dataplatform.
Whitepaper
Onze visie op een Dataplatform
Vrijwel iedere organisatie beschikt over enorme hoeveelheden data. Uit die data is veel informatie te halen. In een dataplatform verzamel en structureer je al deze data.