Veel organisaties hebben te maken met een overload aan KPI’s, maar hebben desondanks geen goed integraal beeld van de prestaties van de organisatie. Met Practical Performance Measurement (PPM) stel je een beperkt aantal goede KPI’s op, zodat je een helder beeld krijgt van de voortgang van jouw organisatie. Practical Performance Measurement is een methode ontwikkeld door Stacey Barr voor het bepalen van de (stuur)informatiebehoefte en dan specifiek het identificeren van de juiste set aan KPI’s.
Inergy hanteert Practical Performance Measurement als methode om een functioneel ontwerp op te stellen van een oplossing voor prestatiemeting van organisaties. In de kern bestaat Practical Performance Measurement uit twee stappen:
- Allereerst stellen we een resultaatkaart op. Een resultaatkaart beschrijft in eenvoudige, heldere taal in een hiërarchische oorzaak-gevolg structuur de benodigde te behalen resultaten van een organisatie om de missie te bereiken.
- Vervolgens identificeren we per (deel)resultaat de KPI’s. Deze KPI’s moeten zoveel mogelijk zeggen over de voortgang ten aanzien van dit deelresultaat. Daarna koppelen we de normen aan deze KPI’s. Normen zijn noodzakelijk om bij het sturen op KPI’s eenvoudig een oordeel te geven over de prestaties ten aanzien van dit deelresultaat.
Voordelen van Practical Performance Measurement
Practical Performance Measurement biedt de volgende drie voordelen:
- Met PPM worden de juiste KPI’s geïdentificeerd. Vanuit deze KPI’s kun je verder werken.
- De resultaatkaart is een prima hulpmiddel voor de communicatie van de strategie. Doordat de resultaatkaart gestructureerd, eenvoudig en helder is, kan ook de strategie op deze manier worden gecommuniceerd.
- De resultaatkaart is een leidraad voor de structuur van de dashboards. De resultaatkaart en KPI’s zijn input om te komen tot een goede, eenvoudige en inzichtelijke structuur van de benodigde set aan dashboards.
De methode Practical Performance Measurement bestaat uit een aantal praktijkgerichte workshops, waarbij Inergy faciliteert en de klantorganisatie zorgt voor de inhoudelijke input. Tussentijds werkt Inergy de resultaten uit.
Whitepaper
Onze visie op een Dataplatform
Vrijwel iedere organisatie beschikt over enorme hoeveelheden data. Uit die data is veel informatie te halen. In een dataplatform verzamel en structureer je al deze data.