Snel naar content
oude Papieren met data

Optimalisatie van assortiment? Zorg voor goede data!

Elke retailer weet dat zijn assortiment bepalend is voor zijn omzet. Maar hoe weet je op welke plek in de winkel een product het best tot z’n recht komt? Hoe bepaal je je voorraad? Welke aankooppatronen kun je onderscheiden en welke klanten zijn het belangrijkst? Antwoorden op deze en vergelijkbare vragen hebben één gemene deler: het begint met goede data. Je wil het uiterste halen uit de informatie die je hebt: over klanten, hun aankoopgedrag en uw verkoopcijfers bijvoorbeeld. Maar veel retailers hebben geen goed beeld van hoe ze dit het beste kunnen aanpakken. Wat levert het op? En hoe kun je er in jouw organisatie mee aan de slag? In dit blog lees je meer over assortimentsoptimalisatie. Ontdek hoe andere retailers significante resultaatverbeteringen hebben behaald door hun data slim te analyseren.

Wat is assortimentsoptimalisatie nou precies?

Assortimentsoptimalisatie betekent dat je je assortiment zo samenstelt dat je de klant op elk moment optimaal kan bedienen. Data speelt daarin een hoofdrol. Niet alleen interne, maar ook externe data kan belangrijk zijn om mee te nemen in je analyses. Bijvoorbeeld de demografische opbouw van de buurt waarin je winkel staat, parkeergelegenheid, openingstijden, evenementen in de omgeving, files of zelfs het weer. Al die informatie kan helpen om trends beter te begrijpen. Met behulp van de juiste tools kun je per winkel vaststellen met welke producten je op welk dagdeel kunt scoren. En welke producten juist niet relevant zijn en je beter uit het assortiment kunt halen.

Elke vestiging is anders

Het kan van grote waarde zijn om je formule aan te passen aan de verschillende vestigingen. Opnieuw is zowel in- als externe data van belang. Welke producten worden waar veel gekocht en in welke combinaties? Dat bepaal je vrij eenvoudig aan de hand van kassabonnen. Externe data kan informatie geven over de afzetmarkt die je bedient. Zijn de klanten arm of rijk, jong of oud? Zo zorg je voor een assortiment dat nauw aansluit bij de wensen van je klant.

Klantprofielen opbouwen

Met krachtige analytische modellen en logaritmen kun je veel meer kennis halen uit kassabonnen dan alleen welke producten veel of weinig omzet opleveren. Je bent eigenlijk voortdurend bezig om heel specifieke klantprofielen te ontdekken. Je kunt je voorstellen dat de avondshopper in een supermarkt heel andere aankopen doet dan de 65-plusser overdag. Zij hebben bijvoorbeeld hun vaste winkelroutes en die moet je niet verstoren. Als je dit goed doet, kun je aan de hand van een kassabon heel goed voorspellen van wat voor type klant die afkomstig is. Zo hou je scherp zicht op veranderende voorkeuren van specifieke doelgroepen.

Is dit wat voor mij als retailer?

Het retaillandschap verandert. Consumenten gaan anders shoppen en online en offline lopen steeds meer in elkaar over. In winkels moet je daarom iets unieks te bieden hebben. Innovaties op het gebied van IT en big data, en de almaar toenemende beschikbaarheid van allerlei data, maken het mogelijk om heel gedetailleerde inzichten te krijgen. Op basis van de juiste analyses kun je je assortiment voortdurend afstemmen op je klanten en hun behoeftes. De vraag is niet of dit iets voor jou is, de vraag is wat er gebeurt als je er niks mee doet! En het mooie is dat vrijwel elke organisatie nieuwe inzichten kan halen uit data. Ook, of misschien zelfs juist als het verzamelen en analyseren van data binnen jouw bedrijf nog in de kinderschoenen staat, valt er veel te winnen. Het is vaak een kwestie van met de juiste ogen naar de situatie kijken.

Inzicht in data = meer omzet

Data-analyse geeft niet alleen meer inzicht in je assortiment, het is ook een goede basis om je verkoopmedewerkers effectiever aan te sturen. Bied je medewerkers slimme verkoopsuggesties, gebaseerd op online gedragsdata van websitebezoekers die zich in de buurt van de winkel bevonden. Hebben veel websitebezoekers in het weekend gezocht naar een bepaald product? Speel daar dan op in en biedt dit product ook in je winkel prominent aan. Zo leidt inzicht in data tot meer verkoopkansen en meer omzet.

Wat levert het op?

Andere retailers die deze stappen al hebben gezet, verhoogden hun omzet doordat ze per klant en per shopping trip meer producten verkopen. En doordat klanten vaker terugkomen omdat ze zich meer aangesproken voelen door het assortiment. Daarnaast leidt een betere inzet van data tot lagere out-of-stock en out-of-date resultaten doordat het assortiment en de voorraad beter aansluiten bij de werkelijke aankopen. Dat zorgt voor lagere handling-kosten in de supply chain doordat onnodige producten uit de schappen en magazijnen kunnen.

Inergy en Veneficus

Inergy – specialist in BI en analytics, en Veneficus – specialist in statistische modellen en logaritmen, trekken samen op om retailers te helpen om méér succes te halen uit data. Retailers in food, fashion en de doe-het-zelf-branche hebben met het Inergy-Veneficusteam succesvol assortimentsverbeteringen behaald met substantiële rendementsverbeteringen tot gevolg. En veel van deze bedrijven gebruikten tot dan toe niet meer dan een eenvoudige Excel-sheet met verkoopcijfers. Als je meer wil weten over onze aanpak, neem dan gerust eens contact met ons op.

Meer lezen. Kijk hier voor meer informatie over het optimaliseren van je assortiment.

Blijf op de hoogte

De auteur

Inergy
Inergy

Wij eten, drinken en ademen data – en wat je ermee kan doen. Dat delen we graag met jou. Meer weten over Inergy? Neem contact met ons op via 0348 45 76 66 of info@inergy.nl.

Meer berichten

Alle berichten

Superperformance met Snowflake & DirectQuery in Power BI

Superperformance met Snowflake & DirectQuery in Power BI

Optimalisatie van Power BI met DirectQuery (DQ) op Snowflake is dé oplossing voor snel, kostenefficiënt en AVG-proof werken in Power BI. Lees in deze (blog) longread alles over de geweldige werkwijze die Inergy heeft ontwikkeld in Snowflake. 

Lees verder

Hoe bereik je efficiëntie en samenwerking in het P&C proces?

Hoe bereik je efficiëntie en samenwerking in het P&C proces?

Het schrijven van P&C publicaties is een terugkerende taak waarbij de hele organisatie gedisciplineerd moet werken. Zonder discipline heb je weinig aan versiebeheer en van de workflow met deadlines komt dan niks terecht. In deze blog hebben we het over discipline en versiebeheer. Hoe komen ze samen in het proces van het schrijven binnen LIAS.

Lees verder

Tips voor veilig online shoppen

Tips voor veilig online shoppen

Online shoppen biedt ons het gemak van winkelen vanuit huis, met een eindeloze selectie aan leuke kleding, schoenen, accessoires en spullen voor in huis. Met slechts een paar klikken kunnen we dit enorme assortiment aan producten vinden en bestellen. Ondanks dit gemak, is het belangrijk om ons bewust te zijn van potentiële risico’s die gepaard gaan met online shoppen.

Lees verder