Snel naar content
Collega Sonja Valstar zit op een stoel op het kantoor in Woerden

Sonja Valstar, opvolger van gemeentefondsspecialist Dirk Jans, over de toekomst van LIAS PAUW, BUIG en Info

Sonja Valstar is in de voetsporen van gemeentefondsspecialist Dirk Jans getreden, die 1 oktober met pensioen is gegaan. We spraken haar over de weg hier naartoe en de toekomstplannen die zij heeft voor LIAS PAUW, BUIG en Info.

Voor velen een bekend gezicht. Hoe ben je in de rol van opvolger beland?

“Dirk ken ik al vanaf mijn tijd bij Haute Finance, dat nu Haute Equipe is. Ik leerde hem daar kennen in 2005. Daarvoor had ik bij de gemeente Rotterdam en Maassluis gewerkt. In die laatste gemeente woon ik. In 2001 was Dirk al gestart met PAUW. Een aantal jaar later, in 2008, vroeg ik hem of ik ook PAUW-beheerder mocht worden. Vanaf dat moment hielp ik als freelancer twee keer per jaar gemeenten met het verwerken van de circulaires in PAUW. Ook toen Dirk in 2011 zijn bedrijf Frontin oprichtte en zijn PAUW product meenam, bleef ik samen met een aantal anderen de circulaires verwerken. Op die manier ben ik altijd verbonden geweest met PAUW. Toen Dirk in 2020 zijn bedrijf verkocht aan Inergy, ging hij op zoek naar een vervanger die in eerste instantie met hem zou samenwerken en hem later zou opvolgen. Zo is hij bij mij uitgekomen.”

Waarom wil je Dirk zo graag opvolgen?

“Bij gemeenten werkte ik altijd in tijdelijke opdrachten. Dat tijdelijke wilde ik wel loslaten. Voor mij een behoorlijke stap. Aan de andere kant dacht ik: wat heb ik te verliezen? Deze rol klinkt misschien saai en ingewikkeld, maar voor mij is dit de leukste baan die er is. Geen dag is hetzelfde.”

“Uiteraard worden we ook fantastisch ondersteund door de PAUW-beheerders. Voor ons zijn zij echt parels. Het werk dat zij verrichten is zeldzaam, er zijn niet veel mensen te vinden die bereid zijn dat te doen.”

Wat maakt dit werk voor jou zo leuk?

“In de periodes rondom de circulaires is het echt buffelen. Maar als je hard gewerkt hebt en een duidelijk verhaal aflevert geeft dat enorm veel voldoening. Helemaal als je een compliment krijgt van een klant. Het is kinderlijk eenvoudig, maar dat maakt me blij en is wat dit werk voor mij zo leuk maakt. Uiteraard worden we ook fantastisch ondersteund door de PAUW-beheerders. Voor ons zijn zij echt parels. Het werk dat zij verrichten is zeldzaam, er zijn niet veel mensen te vinden die bereid zijn dat te doen.”

Je bent de afgelopen anderhalf jaar ingewerkt door Dirk. Nu sta je er alleen voor. Ben je er klaar voor?

“Als je gewend bent om altijd alles zelf te doen is het voor beiden nieuw dat je iets samen oppakt. In het begin was het voor ons alle twee wennen, na een tijdje wisten we goed wat we aan elkaar hadden. Samen hebben we een heel proces doorgemaakt. Het was leuk om die weg eens mee te maken. In de basis had ik al veel kennis, dat is natuurlijk een groot voordeel. Maar natuurlijk zijn er ook dingen die ik echt moest leren. Ook nu nog. Dirk heeft me uitstekend ingewerkt. Maar iemand die twintig jaar lang gemeentefondsspecialist is geweest ga je niet in anderhalf jaar tijd evenaren. Ik ben geen Dirk 2.0 versie, maar een Sonja 1.0 die gaat voor een Sonja 2.0. Of ik er klaar voor ben? Honderd procent. Ik vind het geweldig dat ik de boel mag gaan aanjagen.”

Zijn er verschillen tussen jullie/dingen die jullie anders aanpakken?

“Dirk wil niks ingewikkeld met de computer, ik vind digitaal werken juist prettig en efficiënt. Hij is een ondernemer in hart en nieren, daar heb ik dan weer veel van geleerd. In bepaalde opzichten verschillen we van elkaar, maar dat is denk ik juist goed. Er zijn dingen die hij deed waarvan ik nu denk, daar moet ik ook echt iets mee doen.”

“Als er dingen goed gaan, zorg dan dat die goed blijven gaan. Klinkt heel simpel, maar iets aandacht blijven geven is essentieel.”

Hoe zou jij in de toekomst LIAS PAUW, BUIG en Info graag verder willen ontwikkelen?

“De BUIG-applicatie zijn we volop aan het doorontwikkelen. Het zou fantastisch zijn als meer gemeenten daarvan gebruikmaken. Met LIAS Info willen we natuurlijk onze klanten blijven voorzien van nuttige informatie. Het zijn van een kennispartner vinden we heel belangrijk. Zelfs voor LIAS PAUW heb ik nog ideeën over hoe we deze applicatie nóg verder kunnen doorontwikkelen. Altijd streven naar nóg betere service met onze producten.”

Is er nog iets wat je graag wilt meegeven aan klanten?

“Als er dingen goed gaan, zorg dan dat die goed blijven gaan. Klinkt heel simpel, maar iets aandacht blijven geven is essentieel. Sta open voor dingen die beter kunnen. Maar vooral: luister naar een ander. Zowel privé als zakelijk probeer ik dat zo goed mogelijk te doen. Alleen dat brengt je dichter bij elkaar.”

Sonja Valstar is de opvolger van Dirk Jans. Wil je contact met haar? Dat kan via sonja.valstar@inergy.nl.

Een profielfoto van Sonja Valstar

Blijf op de hoogte

De auteur

Inergy
Inergy

Meer berichten

Alle berichten

Effectief begroten bij de lokale overheid: Focus op programma’s én teams

Effectief begroten bij de lokale overheid: Focus op programma’s én teams

Als lokale overheid sta je voor een constante uitdaging bij het beheren van je budgetten. Door te sturen op team- en afdelingsniveau anticipeer je beter op uitdagingen. Dit geeft een breder inzicht in de prestaties van jouw gemeente en het zorgt ervoor dat je jouw programmadoelen realistischer en effectiever behaald.

Lees verder

Hoe transformeert data de machine-industrie met supply chain-optimalisatie?

Hoe transformeert data de machine-industrie met supply chain-optimalisatie?

In de machine-industrie, waar efficiëntie en precisie cruciaal zijn, maakt een goed geoptimaliseerde supply chain het verschil tussen winstgevendheid en stilstand. Supply chai-optimalisatie gaat niet alleen over het stroomlijnen van processen, maar ook over het verminderen van kosten, verbeteren van levertijden, en verhogen van de flexibiliteit.

Lees verder

Hoe data inzetten helpt bij het verhogen van klanttevredenheid in de machine-industrie

Hoe data inzetten helpt bij het verhogen van klanttevredenheid in de machine-industrie

Dataplatforms spelen een essentiële rol in het verhogen van klanttevredenheid door jou in staat te stellen meer gepersonaliseerde, efficiënte en proactieve klankinteracties te bieden.

Lees verder