Marlolein Opsteegh is Business Consultant bij Inergy en een expert in datavisualisatie. Ze neemt je mee in haar uitgangspunten van een goed dashboard en geeft je een helder stappenplan.
Ik wil dat de mensen die mijn dashboards gaan gebruiken in één oogopslag zien wat ze nodig hebben. Dat ze niet worden afgeleid door overmatig gebruik van kleuren, labels en te veel verschillende datavisualisaties. Om dit te bereiken is het aloude adagium “rust, reinheid en regelmaat” nog steeds een zeer actueel uitgangspunt. Net als bij het opvoeden van kinderen.
1. Rust in een dashboard
De eerste R is van rust. Het is belangrijk dat een dashboard prettig is om naar te kijken, dat het rust uitstraalt. Het dashboard hieronder laat een aantal uitkomsten zien uit een onderzoek naar Remote werken tijdens en na de Corona epidemie, dat in 2021 in Australië is uitgevoerd.
De visualisaties in dit dashboard lijken willekeurig op de canvas/werkruimte te zijn neergezet. Doordat de titels van de visualisaties op verschillende hoogtes en breedtes starten lijkt alles schots en scheef te staan waardoor het erg onrustig wordt. Door de visualisaties te groeperen en virtuele verticale en horizontale lijnen aan het dashboard toe te voegen krijg je al meer rust.
In het dashboard uit het voorbeeld staan de volgende onderdelen:
- 1 dashboardtitel
- 1 logo
- 4 zogenaamde kaarten met waarden
- 2 slicers/filters
- 4 visuals
Hieronder heb ik het dashboard opnieuw ingedeeld. Hierbij heb ik zoveel mogelijk horizontale en verticale lijnen laten doorlopen waarbij ik de verschillende onderdelen gegroepeerd kan weergeven.
Vervolgens heb ik 1 op 1 alle onderdelen van het oorspronkelijke dashboard overgezet naar het nieuwe en passend gemaakt. Door de horizontale en verticale lijnen straalt het rapport nu meer rust uit.
2. Reinheid in je dashboard
De volgende R is de R van reinheid. Hier ga je “ontclutteren”. Alles wat geen waarde toevoegt, haal je weg. Hierbij kan je denken aan overbodige titels langs de X- en de Y-assen, rasterlijnen, titels aanpassen waar nodig.
Hier houd je ook nog een keer de gekozen visual types tegen het licht. Zijn het de juiste of komt wat je wil vertellen beter tot z’n recht met een ander type visualisatie. Ik heb er bijvoorbeeld voor gekozen om de kolommen van de linkerkolom chart te vervangen door horizontale balken. Ik heb hiervoor gekozen omdat de namen van de categorieën dan beter kunnen worden weergegeven.
De data in de kolom chart rechtsboven heb ik gegroepeerd voor een betere kijk op de verdeling en ik heb datalabels toegevoegd in de bar en kolom charts. Hierdoor kunnen de Y-assen weggehaald worden voor een rustiger geheel.
Als laatste stap bij reinheid heb ik de blauwe achtergrond weggehaald die gebruikt is als ondersteuning tijdens de bouwfase.
3. Regelmaat in je dashboard
De laatste R is van regelmaat. Hier gaan we alles met elkaar verbinden. Ik kies één kleur, of kleurenpalet, afhankelijk van de situatie. Ik zorg voor uniformiteit in lettertypes, lettergrootte, kleur en positie.
Met behulp van de website imagecolorpicker.com heb ik snel en eenvoudig de HEX color code uit het logo van NSW gehaald (#0d2d69). Deze kleur gebruik ik voor alle titels en in de donut voor consistentie.
Lees meer:
Moet je een cirkeldiagram vermijden in je dashboard?
Stappenplan voor een overzichtelijk dashboard
Wil jij ook je dashboards opgeruimd en helder presenteren? Doorloop dan het volgende stappenplan.
- Schuif al je slicers naar links
- Schuif al je kaarten naar boven
- Plaats logo en titel van het dashboard linksboven
- Schuif en resize je visuals zodanig dat er doorlopende horizontale en verticale lijnen ontstaan tussen de visuals
- Kies één kleurenpalet en beperk het aantal te gebruiken kleuren
- Kies één lettertype en lettergrootte voor titels, kaarten, categorieën en waarden en pas deze consequent toe
- Speel met de indeling, uiteraard hoeft het logo niet linksboven en de slicers links. Ontwikkel een eigen stijl die bij jou past en hou je daaraan vast.
Meer weten?
Wil je meer informatie over optimaliseren van je dashboards? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Eén van onze specialisten neemt binnen één werkdag contact met je op.