Managed Services is misschien wel het meest gebruikte containerbegrip in IT-land. Het betekent simpelweg dat een gespecialiseerd bedrijf jouw IT-infrastructuur, platformen of systemen beheert en onderhoudt. Maar Inergy onderscheidt zich met Managed Analytics. Wat is dat dan precies? JanKees Lampe, eigenaar van Inergy, legt het uit.
Om maar met de deur in huis te vallen: Managed Analytics is dus niet hetzelfde als Managed Services?
“Zeker niet. Managed Services draait om het uitbesteden van het beheer van systemen waarin data wordt verzameld en gepresenteerd, zoals datawarehouses. Managed Analytics is daarentegen een pakket aan diensten dat de zorgen van bedrijven op het gebied van stuurinformatie wegneemt. Het zorgt ervoor dat de data klopt, actueel en betrouwbaar is. Ieder uur van de dag. In alle tijdzones. En in iedere cloudomgeving.”
Wat willen bedrijven met die stuurinformatie doen?
“We merken dagelijks dat de behoefte aan stuurinformatie, geavanceerde analytics en inzicht binnen bedrijven sterk groeit. Dat is zo in retail en logistiek, maar ook steeds meer in finance en bij lokale overheden. Bedrijven willen op basis van data hun bedrijfsvoering bijsturen, verbeteren en prognoses maken, zodat ze de concurrentie voorblijven. Maar dat betekent boven alles dat ze moeten kunnen vertrouwen op hun data.”
En wat als dat vertrouwen er niet is?
“Dan doet een bedrijf uiteindelijk niets met die data. Ga maar na, zou jij een advies opvolgen als je niet zeker weet of de informatie klopt?”
Wat is de meerwaarde van actuele en betrouwbare data?
“Altijd beschikken over accurate data geeft je de kans om dagelijks jouw business te analyseren. Daar komt informatie uit op basis waarvan je bijvoorbeeld nieuwe producten kunt ontwikkelen of je prijsstrategie kunt aanpassen. Vervolgens kun je dankzij data-analyses exact zien of die veranderingen effect hebben.
Een grote Nederlandse postpakketbezorger bezorgt op een doordeweekse dag bijvoorbeeld ruim een miljoen pakketten. Al die pakketten worden minstens vijf keer gescand. Dat levert een enorme hoeveelheid data op waar het bedrijf van afhankelijk is. Aan de hand van die informatie voorspellen ze onder andere wanneer ieder pakket binnenkomt om verwerkt te worden. Als ze niet kunnen vertrouwen op die data, gaat er dus van alles mis: vrachtwagens vol pakketten komen aan zonder dat er plek voor ze is en er is onvoldoende personeel ingepland om de aangekomen pakketten te verwerken. Het is daarom heel belangrijk dat ze zich geen zorgen hoeven te maken over de betrouwbaarheid van hun data.
Maar met alleen betrouwbare data ben je er niet, toch?
“Dat klopt. Je hebt ook een betrouwbaar platform nodig. We zien onder bedrijven een intensieve beweging naar de public cloud. En cloudomgevingen zoals Amazon Web Services en Microsoft Azure bieden zelf al uitstekende beheerdiensten. Daar hebben wij niets aan toe te voegen. Met Managed Analytics ga je een stap verder. Wij maken daarbij juist het verschil met onze grondige en specialistische kennis van data.” Met Managed Analytics verzekeren bedrijven zich dus van vertrouwen in de kwaliteit van hun data en daarmee in de kwaliteit van hun informatie. Kan een bedrijf daar ook zelf voor zorgen? Het organiseren, ontsluiten en integreren van data is uitdagend. Het vraagt voldoende kennis en kunde om dat continu voor elkaar te krijgen. Bovendien zijn de ontwikkelingen op dit gebied haast niet bij te houden. Wat je zeker niet wil, is dat je als bedrijf extreem veel tijd kwijt bent om je data betrouwbaar te maken. Waar bedrijven zich mee bezig moeten houden, is het analyseren van hun business. Alleen zo kunnen ze hun data slim inzetten en iedere dag weer beter presteren.”