Snel naar content

Wat levert een dataplatform op?

De redenen om een dataplatform te implementeren lopen uiteen. Zo is het voor de ene organisatie van belang om te voldoen aan wet- & regelgeving (compliance), terwijl de andere organisatie meer ‘in control’ wil komen.

Inergy ziet in de praktijk dat organisaties vanwege onderstaande vier type baten overtuigd raken om te investeren in een dataplatform. Deels zijn deze baten kwalitatief en deels kwantitatief.

  • In control. Een dataplatform neemt de blokkades weg om tot inzichtelijke, duidelijke en tijdige stuurinformatie te komen. het kenmerk van stuurinformatie is dat vooraf niet kan worden bepaald welke verbeteractie wordt doorgevoerd, laat staan wat daar de (indirecte) kwantitatieve baten van zijn. Goede stuurinformatie wordt derhalve uitgedrukt in kwalitatieve baten ten opzichte van de huidige situaties.
  • Advanced analytics. Een dataplatform maakt het mogelijk geavanceerde voorspelmodellen te maken. Deze modellen worden veelal ingezet voor operationele use cases, waarbij iets efficiënter of effectiever kan plaatsvinden. Dat maakt het mogelijk om per voorspelmodel een (grove) indicatie te maken van de te verwachten kwantitatieve baten.
  • Informatie extern delen. Organisaties willen of moeten steeds vaker data delen met externe organisaties. Een dataplatform biedt goede mogelijkheden om dit efficiënt en veilig te doen. Indien het extern delen van informatie een verplichting is, dan is het per definitie niet nodig om deze kwantitatief uit te drukken, het is immers een verplichting. Indien informatie met klanten wordt gedeeld, dan wordt dit vaak gedaan vanuit het oogpunt van het verhogen van kwaliteit van de dienstverlening en dat laat zich ook niet kwantificeren. Tenzij klanten betalen voor deze additionele informatie. Indien informatie met leveranciers wordt gedeeld, kan dat zijn om de ketenintegratie te verbeteren. Dat kan leiden tot lagere kosten en daarvan kunnen van tevoren de kwantitatieve baten van worden vastgesteld.
  • Rapportage-efficiency. Het gaat hierbij om het interne proces van het fabriceren van de benodigde stuurinformatie. Met een dataplatform kan dit proces worden verbeterd en geautomatiseerd. Dit is bij uitstek te kwantificeren door te inventariseren wie met een dataplatform hoeveel tijd minder hoeft te besteden aan het fabriceren van (periodieke) rapportages, inclusief het verzamelen van de benodigde data. Het elimineren van deze verborgen kosten (tijd) is voor veel organisaties op zichzelf al een goede business case.

Inergy ziet in de praktijk dat de volgende paradox zich voordoet bij het opstellen van de business case van een dataplatform:

“Iedere organisatie onderkent het belang om datagedreven te gaan werken, maar de beslissing om te investeren in een dataplatform om daarmee datagedreven te gaan werken kan niet altijd datagedreven worden gemaakt.”

Investeringsbeslissing

De beslissing om te investeren in een dataplatform wordt gemaakt op basis van de combinatie van kwalitatieve en kwantitatieve baten. De beslissing om te investeren in een dataplatform vraagt daarom ook om visie, overtuiging, intuïtie en/of lef. Net zoals veel andere beslissingen worden gemaakt via een combinatie van brein, intuïtie en informatie.

Blijf op de hoogte

De auteur

Inergy
Inergy

Wij eten, drinken en ademen data – en wat je ermee kan doen. Dat delen we graag met jou. Meer weten over Inergy? Neem contact met ons op via 0348 45 76 66 of info@inergy.nl.

Meer berichten

Alle berichten

Even kennismaken met onze nieuwste IT-Auditor Sem te Velde

Even kennismaken met onze nieuwste IT-Auditor Sem te Velde

Sinds 1 juli werkt Sem te Velde als junior IT-Auditor bij Inergy. Hoe heeft hij zijn eerste maanden in deze rol beleefd? We vroegen het hem en hij legde ook gelijk uit wat het werk van een IT-Auditor nu eigenlijk precies inhoudt.

Lees verder

Petra Molenaars en Evelien Okken over hun passie voor privacy

Petra Molenaars en Evelien Okken over hun passie voor privacy

Privacy Consultants Petra Molenaars en Evelien Okken ondersteunen onze klanten bij informatiebeveiliging en privacy. Met hun kennis staan ze klaar om overheidsorganisaties te helpen bij implementatie en naleving van informatiebeveiliging. We vroegen waar hun passie voor privacy vandaan komt en wat mensen eigenlijk te verbergen hebben op het gebied van privacy.

Lees verder

5 redenen waardoor meerdere versies van de waarheid ontstaan

5 redenen waardoor meerdere versies van de waarheid ontstaan

Iedereen kent het wel: verschillende collega's hebben verschillende cijfers voor dezelfde KPI. We noemen dit ook wel "meerdere versies van de waarheid". In dit artikel bespreken we 5 oorzaken van meerdere versies van de waarheid en ontdek je hoe je in je organisatie tot één versie van de waarheid komt.

Lees verder