Met ruim twintig jaar ervaring heeft Inergy duidelijk inzicht gekregen in de grootste valkuilen van data analytics projecten. Hieronder staan deze valkuilen opgesomd, inclusief onze aanpak om deze valkuilen te voorkomen.
- Te pragmatisch te werk gaan
Door te pragmatisch te werk te gaan, onderschat je het belang van datamanagement. Bij de realisatie van het dataplatform stellen we het enterprise datamodel centraal. De resultaten van de benodigde business rules zijn onderdeel van de oplossing.
- Te theoretisch te werk gaan
Door te theoretisch te werk te gaan, blijf je te lang “onder de wateroppervlakte”. We ontwikkelen de oplossing gefaseerd op basis van informatie-domeinen.
- Geen eigenaarschap beleggen
Door geen eigenaarschap te beleggen, is het een IT-gedreven project. We stellen als randvoorwaarde dat de businesstak van jouw bedrijf eigenaar moet zijn van de oplossing en actief deelneemt aan het project. De deelname betreft kenbaar maken informatiebehoefte, definities vaststellen en acceptatietesten (van zowel vorm als inhoud van de dashboards).
- Geen besturingsmodel
Als je geen besturingsmodel hebt opgesteld, heb je ook geen concrete resultaten & KPI’s vastgesteld. We stellen per fase een besturingsmodel op, in de kern gebaseerd op de volgende vragen: Welke resultaten dienen behaald te worden? Welke KPI’s geven het beste beeld bij het behalen van deze resultaten?
- Geen kosten/baten-analyse
Als je geen kosten/baten-analyse hebt uitgevoerd, heb je geen duidelijk budget per fase/functionaliteit en geen businesscase. We maken belangrijke (technologische) keuzes tijdens het project expliciet en bespreken voor- en nadelen met de opdrachtgevers.
- Niet “bouwen onder architectuur”
Jouw oplossing is mogelijk gebouwd in een spaghetti-structuur. Onze oplossingen zijn gebaseerd op een standaardarchitectuur, die is gebaseerd op alle kennis en ervaring die Inergy heeft opgedaan op basis van meer dan 20 jaren ervaring.
- Niet monitoren en stimuleren
Als je niet monitort en stimuleert, werk je niet datagedreven, ofwel je laat de data niet aanzetten tot actie. We richten ons niet alleen op het opleveren van de informatieproducten, maar ook op het gebruik en adoptie van deze informatieproducten. Om te zorgen dat de inzichten aanzetten tot actie.
Whitepaper
Onze visie op een Dataplatform
Vrijwel iedere organisatie beschikt over enorme hoeveelheden data. Uit die data is veel informatie te halen. In een dataplatform verzamel en structureer je al deze data.