In de blog “rust, reinheid en regelmaat” hebben we laten zien hoe belangrijk het is om een dashboard goed te organiseren. In deze blog gaan we nog een stapje verder. We laten zien hoe je de aandacht van de gebruikers van het dashboard richt op de belangrijkste punten.
Het richten van de aandacht…
Het richten van de aandacht kan op meerdere manieren, zoals:
- Gebruik van kleur
- Onderstrepen van tekst
- Lettergrootte aanpassen
- Tekst vet maken
-
Omlijnen van tekst of delen van een visual/dashboard
- Aanwijzen van onderdelen door gebruik te maken van bijvoorbeeld pijlen. <———-
Aandacht richten door afwijkingen in een patroon
In het voorbeeld hieronder wordt de aandacht steeds naar dezelfde plek in de matrix getrokken door verschillende afwijkingen in het patroon te gebruiken.
Het wijzigen van enkele woorden of symbolen in een geheel geeft focus, waardoor we in staat zijn om snel de kernboodschap op te pakken. Zoals hieronder.
Stel, we willen de aandacht vestigen op het aantal keer dat het cijfer 2 in de matrix voorkomt. In de linker matrix heb je zo’n tien seconden nodig om alle 2-en te ontdekken en te tellen, terwijl je in de rechter aan 2 à 3 seconden genoeg hebt.
Aandacht richten door kleurgebruik
Trucjes, zoals het wijzigen van grootte en kleur, kan je ook toepassen in datavisualisaties. Door de visual op te zetten in grijs, en alleen die onderdelen een kleur te geven die eruit moeten springen, richt je de aandacht naar datgene dat je wil benadrukken. Zoals hieronder: door de oranje kleur springt de bar eruit en wordt de aandacht gericht op de categorie games.
Door de kleur oranje naast de bar ook te gebruiken in de begeleidende tekst, gaat de aandacht vervolgens naar de 14,4% die door zijn kleur verbonden wordt aan de categorie games.
Aandacht richten door kaders
In een dashboard kan je ook gedeeltes op verschillende manieren accentueren. Bijvoorbeeld door een kader om één regel te leggen, of om een aantal visuals die bij elkaar horen.
Aandacht richten door een groot lettertype
Maar altijd met mate
Door een visual of een heel dashboard op te zetten in grijs en alleen kleur te gebruiken om te accentueren, creëer je rust. Je leidt de aandacht van de gebruiker alleen naar de plekken waar de waardevolle informatie zich begeeft. Deze methode kan je in de meeste visuals toepassen. Een cirkeldiagram is vaak geen goede visualisatie. In plaats van een cirkeldiagram gebruik je vaak beter een staafdiagram.
In de linker visual hieronder is de traditionele aanpak gebruikt, iedere categorie een eigen kleur. De kleuren worden in de legenda toegelicht. Er zijn hier zoveel categorieën dat de legenda te klein is en je naar rechts moet scrollen om ze allemaal te kunnen lezen.
In de rechter visual zijn alle categorieën, behalve degenen waar je de aandacht op wil vestigen, grijs. Door Games en Film & Video wel een kleur te geven springen ze eruit terwijl de context, waar bevinden ze zich in het geheel, behouden blijft.
Daarnaast komen de kleuren oranje en blauw terug in de koptekst van de visual waardoor de conclusie en de visual elkaar versterken. Het geheel wordt een stuk rustiger en effectiever dan de kleurrijke visual aan de linkerkant.
Ten slotte
Wil jij er ook voor zorgen dat de gebruikers van jouw dashboard direct de juiste conclusies kunnen trekken? Volg dan onderstaande tips op.
- Zorg voor een strak rustig dashboard;
- Beperk het aantal kleuren, zet het dashboard bij voorkeur op in grijs;
- Gebruik één of enkele kleuren om accenten aan te brengen;
- Gebruik verschillende lettergroottes en diktes om te accentueren;
- Wees consequent bij het gebruik van kleur, lettertype en lettergrootte.
Meer weten?
Wil je meer weten over het maken van dashboards of tips voor de juiste datavisualisatie? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op. Eén van onze specialisten neemt binnen één werkdag contact met je op. Geen zin om te wachten en heen-en-weer te mailen voor het maken van een afspraak? Plan dan een gratis adviesgesprek op een dag en tijd naar keuze.