Snel naar content

Zo leg je de aandacht op de juiste punten in een dashboard

In de blog “rust, reinheid en regelmaat” hebben we laten zien hoe belangrijk het is om een dashboard goed te organiseren. In deze blog gaan we nog een stapje verder. We laten zien hoe je de aandacht van de gebruikers van het dashboard richt op de belangrijkste punten.

Het richten van de aandacht…

Het richten van de aandacht kan op meerdere manieren, zoals:

  • Gebruik van kleur
  • Onderstrepen van tekst
  • Lettergrootte aanpassen
  • Tekst vet maken
  • Omlijnen van tekst of delen van een visual/dashboard
  • Aanwijzen van onderdelen door gebruik te maken van bijvoorbeeld pijlen. <———-

Aandacht richten door afwijkingen in een patroon

In het voorbeeld hieronder wordt de aandacht steeds naar dezelfde plek in de matrix getrokken door verschillende afwijkingen in het patroon te gebruiken.  

Het wijzigen van enkele woorden of symbolen in een geheel geeft focus, waardoor we in staat zijn om snel de kernboodschap op te pakken. Zoals hieronder.
Stel, we willen de aandacht vestigen op het aantal keer dat het cijfer 2 in de matrix voorkomt. In de linker matrix heb je zo’n tien seconden nodig om alle 2-en te ontdekken en te tellen, terwijl je in de rechter aan 2 à 3 seconden genoeg hebt. 

Aandacht richten door kleurgebruik

Trucjes, zoals het wijzigen van grootte en kleur, kan je ook toepassen in datavisualisaties. Door de visual op te zetten in grijs, en alleen die onderdelen een kleur te geven die eruit moeten springen, richt je de aandacht naar datgene dat je wil benadrukken. Zoals hieronder: door de oranje kleur springt de bar eruit en wordt de aandacht gericht op de categorie games. 

Door de kleur oranje naast de bar ook te gebruiken in de begeleidende tekst, gaat de aandacht vervolgens naar de 14,4% die door zijn kleur verbonden wordt aan de categorie games. 

Aandacht richten door kaders

In een dashboard kan je ook gedeeltes op verschillende manieren accentueren. Bijvoorbeeld door een kader om één regel te leggen, of om een aantal visuals die bij elkaar horen.

Aandacht richten door een groot lettertype

Maar altijd met mate

Door een visual of een heel dashboard op te zetten in grijs en alleen kleur te gebruiken om te accentueren, creëer je rust. Je leidt de aandacht van de gebruiker alleen naar de plekken waar de waardevolle informatie zich begeeft. Deze methode kan je in de meeste visuals toepassen. 

In de linker visual hieronder is de traditionele aanpak gebruikt, iedere categorie een eigen kleur. De kleuren worden in de legenda toegelicht. Er zijn hier zoveel categorieën dat de legenda te klein is en je naar rechts moet scrollen om ze allemaal te kunnen lezen. 

In de rechter visual zijn alle categorieën, behalve degenen waar je de aandacht op wil vestigen, grijs. Door Games en Film & Video wel een kleur te geven springen ze eruit terwijl de context, waar bevinden ze zich in het geheel, behouden blijft.  

Daarnaast komen de kleuren oranje en blauw terug in de koptekst van de visual waardoor de conclusie en de visual elkaar versterken. Het geheel wordt een stuk rustiger en effectiever dan de kleurrijke visual aan de linkerkant. 

Ten slotte

Wil jij er ook voor zorgen dat de gebruikers van jouw dashboard direct de juiste conclusies kunnen trekken? Volg dan onderstaande tips op.

  • Zorg voor een strak rustig dashboard; 
  • Beperk het aantal kleuren, zet het dashboard bij voorkeur op in grijs; 
  • Gebruik één of enkele kleuren om accenten aan te brengen; 
  • Gebruik verschillende lettergroottes en diktes om te accentueren; 
  • Wees consequent bij het gebruik van kleur, lettertype en lettergrootte.

Blijf op de hoogte

De auteur

Marjolein Opsteegh
Marjolein Opsteegh

Business Consultant

Marjolein is Power BI-specialist bij Inergy en staat in de Maven Hall of Fame, class of 2021.

Meer berichten

Alle berichten

Gemeente Berkelland waarborgt de fiscale beheersmaatregelen met LIAS Horizontaal Toezicht

Gemeente Berkelland waarborgt de fiscale beheersmaatregelen met LIAS Horizontaal Toezicht

Gemeente Berkelland over LIAS HT: “Het waarborgen van de fiscale beheersmaatregelen is momenteel ons belangrijkste aandachtspunt” 

Lees verder

Tips voor een (informatie)veilige zomer

Tips voor een (informatie)veilige zomer

Voor velen is de zomervakantie is gestart. Een tijd van ontspanning en plezier, maar volgens de informatieveiligheid experts van Inergy...

Lees verder

Werken vanuit het buitenland: Carlijn in Zuid-Afrika 

Werken vanuit het buitenland: Carlijn in Zuid-Afrika 

Bij Inergy zijn er meerdere collega’s die naast kantoor en thuiswerken tijdelijk in het buitenland werken. In deze nieuwe reeks vragen we hun hoe het is om vanaf een “niet-standaard” locatie te werken. Deze keer: Carlijn van Schaik, Data Engineer bij Inergy, vanuit Kaapstad in Zuid-Afrika.

Lees verder