Snel naar content
mensen kijken naar een beeldscherm met veel tekst erop

Hoe maak je een effectief dashboard? Dashboarding begint bij deze 5 factoren!

Het dashboard in je auto vertelt in een oogopslag hoe je wagen ervoor staat. Hoe snel je rijdt, hoeveel brandstof je nog hebt en of je auto onderhoud nodig heeft. Dat is precies waar het ook om draait bij een dashboard voor bedrijfsinformatie: de belangrijkste data moet direct zichtbaar zijn. Maar hoe doe je dat? Floris Lemkes, Dashboarding Engineer bij Inergy, legt het uit.

Een effectief dashboard is kraakhelder. Het toont de belangrijkste informatie en is duidelijk gevisualiseerd. Om dat voor elkaar te krijgen, moet je vooral keuzes maken. Alles wat op een dashboard staat, moet essentieel zijn. En ertoe leiden dat je beslissingen kunt nemen die je helpen om beter te presteren. Laten we beginnen met de vraag wat dashboarding precies is.

Wat is dashboarding?

Dashboarding is het visueel weergeven van data en informatie, vaak in de vorm van grafieken en diagrammen. Door dashboarding goed toe te passen, kun je eenvoudig inzicht krijgen in vooraf bepaalde KPI’s en kun je beslissingen nemen op basis van data.

5 succesfactoren voor een goed dashboard

Er zijn 5 zaken die bijdragen aan effectief dashboarding. Ik zet vijf cruciale factoren voor je op een rij:

1. Ken de doelstellingen van de gebruiker

Iedere gebruiker heeft een andere informatiebehoefte. Een financieel directeur kijkt bijvoorbeeld vooral naar cijfers onderaan de streep, terwijl een manager van een callcenter meer gedetailleerde informatie nodig heeft. Bijvoorbeeld over de prestaties van zijn of haar medewerkers. Achterhaal daarom altijd de doelstellingen van de mensen die het dashboard gaan gebruiken. Zo zorg je voor effectief dashboarding. En welke informatie zij nodig hebben om die doelstellingen te behalen.

Lees meer:
3 handige manieren om PowerBI rapporten te delen

2. Voeg context toe

De kernvraag bij het beoordelen van data is ‘Vergeleken met wat?’. De callcentermanager kan op een dashboard bijvoorbeeld zien dat er in een maand tweehonderd telefoontjes zijn behandeld. Maar met alleen die informatie kan de manager onmogelijk interpreteren of dat goed of slecht is. Zorg daarom altijd voor vergelijkingsmateriaal. In dit geval zou het aantal telefoontjes in dezelfde periode vorig jaar al veel context bieden. Of een weergave van de target voor het aantal behandelde telefoontjes voor de betreffende maand.

3. Benut het beeldscherm optimaal

Een effectief design maken, is makkelijker gezegd dan gedaan. Er is immers veel mogelijk. Laat je daar niet door afleiden. Het eerste waar je op moet letten, is dat alle informatie in één beeldscherm past. Zo hoeven gebruikers niet te scrollen. Benut de beschikbare ruimte daarom optimaal, maar zorg wel dat het leesbaar en overzichtelijk blijft. Lukt dat niet goed? Ga dan na of je mijn eerste tip goed hebt toegepast: beperk je tot het weergeven van de meest essentiële informatie.

“Achterhaal altijd de doelstellingen van de mensen die het dashboard gaan gebruiken”

4. Maak het logisch

Neem gebruikers mee in een verhaal. Presenteer informatie die bij elkaar hoort in een logische volgorde. Van links naar rechts of van boven naar beneden. Als derde punt zorg je ervoor dat de meest belangrijke informatie opvalt tussen de rest. In het Westen lezen we van links naar rechts. Dat betekent dat de belangrijkste informatie linksboven in je dashboard moet staan. Een extra tip hierbij: laat kleurige randen om de belangrijkste data te benadrukken achterwege. De data zelf moet opvallen, niet de schreeuwerige kleuren van de onderdelen die geen data bevatten.

Lees meer: 
Moet je wel of geen cirkeldiagram gebruiken in je dashboard?

5. Beperk het aantal soorten datavisualisaties

Er bestaan misschien wel duizenden varianten van datavisualisatie. Van staafdiagrammen tot zelfontworpen datavisualisaties en alles daar tussenin. Zelf gebruik ik er slechts tien. En daar kan ik altijd mee uit de voeten. Een goede visualisatie is makkelijk te begrijpen en zorgt ervoor dat je informatie in een oogopslag tot je neemt. Ga daarom altijd uit van het uiteindelijke doel van de data. Welke antwoorden wil je hebben? En zoek daar dan de juiste visualisatie bij. Gebruik dus nooit een visualisatie alleen omdat het er ‘mooi’ uitziet.

Een goed dashboard vertelt alleen wat broodnodig is en richt zich specifiek op de gebruiker. En vergeet niet: als de informatie op een dashboard niet aanzet tot actie om beter te presteren, hoort het er niet thuis. Als je deze elementen in de gaten houdt, wordt je dashboard pas écht effectief!

Lees meer: 
Laat Inergy een Power BI consult uitvoeren voor jouw Power BI omgeving.

Power BI Consult

Maak je al gebruik van Power BI en wil je graag weten of je dashboarding al optimaal inzet of dat er nog verbeterpunten zijn? Met het Power BI Consult van Inergy krijg je inzicht in de sterke en zwakke punten van je huidige Power BI-omgeving.

We controleren jouw Power BI omgeving op 58 punten en brengen advies uit om je Power BI dashboards nog verder te verbeteren.

Dit blog is gebaseerd op het boek van Stephen Few – Dashboard Information Design

Blijf op de hoogte

De auteur

Inergy
Inergy

Wij eten, drinken en ademen data – en wat je ermee kan doen. Dat delen we graag met jou. Meer weten over Inergy? Neem contact met ons op via 0348 45 76 66 of info@inergy.nl.

Meer berichten

Alle berichten

Een dag uit het leven van Krystle Villaflor, Cloud & DevOps Engineer bij Inergy

Een dag uit het leven van Krystle Villaflor, Cloud & DevOps Engineer bij Inergy

Als Cloud & DevOps Engineer bij Inergy maak ik deel uit van een team van meer dan 170 collega’s. In mijn rol zorg ik ervoor dat onze infrastructuur soepel draait en dat klanten kunnen vertrouwen op stabiele, veilige en efficiënte cloudomgevingen door middel van geautomatiseerde processen en continue optimalisatie.

Lees verder

Toegankelijkheid is geen luxe, maar een basisvoorwaarde voor inclusiviteit

Toegankelijkheid is geen luxe, maar een basisvoorwaarde voor inclusiviteit

In een samenleving waarin de overheid er voor iedereen is, ligt er een duidelijk verantwoordelijkheid bij diezelfde overheid om toegankelijk te zijn voor al haar burgers. Dit betekent niet alleen fysiek toegankelijke gebouwen, maar ook toegankelijke digitale documentatie. Of je nu een beleidsdocument, een begroting, of een ander P&C-publicatie schrijft, het is cruciaal dat deze documenten voor iedereen te begrijpen en te gebruiken zijn - ongeacht eventuele beperkingen.

Lees verder

Leonard vertelt over de nieuwe LIAS Risico-applicatie

Leonard vertelt over de nieuwe LIAS Risico-applicatie

Heb je ooit gewenst dat je publicaties consistenter en professioneler waren, zonder urenlang te moeten sleutelen aan elke zin? Met de LIAS Tekstassistent wordt dit realiteit. Laten we je meenemen in de praktische toepassingen die jouw werk als schrijver aanzienlijk eenvoudiger maken.

Lees verder