Snel naar content
De groenteafdeling van supermarkt Dirk

Ruim zestien miljard kassabonregels in de cloud

Geavanceerd dataplatform maakt Detailresult, DekaMarkt en Dirk klaar voor de toekomst

Detailresult Groep (DRG) bewaart al sinds 2010 iedere transactie die plaatsvindt in de kassa’s van supermarkten DekaMarkt en Dirk. Inmiddels zitten er ruim zestien miljard transacties in het systeem. De gegevens vormen een goudmijn voor de dataspecialisten van Detailresult. Recent verhuisde Detailresult, samen met Inergy, al deze gegevens en de bijbehorende intelligentie naar een nieuw, geavanceerd dataplatform: Snowflake. Het nieuwe platform helpt Detailresult om data en analyses een integraal onderdeel van de bedrijfsprocessen te maken.

In een supermarktwereld waarin de kleuren blauw en geel lijken te domineren, blijven twee formules met knalrode logo’s stevig overeind: Dirk en DekaMarkt. Familiebedrijf Dirk is een discountsupermarkt met 131 vestigingen, met name in Noord- en Zuid-Holland. Servicesupermarkt DekaMarkt, ook een familiebedrijf, telt inmiddels 99 winkels. In 2008 besloten beide familiebedrijven om een nauwe samenwerking aan te gaan. Dat besluit leidde tot de oprichting van Detailresult Groep, een overkoepelende organisatie die zich helemaal ging richten op het exploiteren van beide supermarktformules.

De innige samenwerking stelde beide ketens in staat om te profiteren van allerlei synergievoordelen. Inmiddels is aan die samenwerking een eind gekomen. Beide familiebedrijven zijn in goed overleg uit elkaar gegaan hebben de boedel juridisch gesplitst. Detailresult blijft bestaan en gaat ondersteunende diensten leveren aan beide supermarkten.

“In de nieuwe situatie zijn we een servicebureau voor zaken als HR, ICT, finance en logistiek”, vertelt Joost van der Wal, Enterprise Architect bij Detailresult.

“In de nieuwe situatie zijn we een servicebureau voor zaken als HR, ICT, finance en logistiek”, vertelt Joost van der Wal, Enterprise Architect bij Detailresult. Van der Wal werkt al 25 jaar voor Detailresult en zijn voorgangers. Hij kreeg een gouden speldje met het logo van het bedrijf ter ere van zijn jubileum. Zelfs na 25 jaar verveelt het werk hem nooit.

“Je merkt dat je bij een familiebedrijf werkt”, vertelt Van der Wal. “Hier heerst een prettige cultuur. We zijn absoluut niet bureaucratisch. Bij een familiebedrijf worden beslissingen aan de keukentafel genomen. Als de eigenaren een goed idee hebben of ze zien iets in de markt, dan kunnen we dat meteen gaan doen. Zo hebben we tijdens een Formule 1 event in Zandvoort een pandje gehuurd en drie dagen een mini-supermarkt neergezet. Die manier van werken moet je wel liggen. Mensen werken twee, drie jaar bij ons en zijn zo weg. Of ze blijven twintig, dertig jaar.”

Data in de supermarktwereld

Van der Wal heeft de supermarktwereld enorm zien veranderen, de afgelopen twee decennia. Aan die verandering lijkt voorlopig geen eind te komen. “We zijn veel bezig met wat er gebeurt in de wereld. Flitsbezorgen, kassaloos winkelen; deze branche blijft zich ontwikkelen.”

“We zijn veel bezig met wat er gebeurt in de wereld. Flitsbezorgen, kassaloos winkelen; deze branche blijft zich ontwikkelen.”

Minder zichtbaar, maar zeker zo invloedrijk is de opkomst van data in de supermarktwereld. Een supermarkt is een datafabriek. Elke kassabon bevat nieuwe datapunten die, mits goed geanalyseerd, kunnen helpen om betere beslissingen te nemen en slim te optimaliseren.

René van Veen, CCO bij Inergy, heeft veel ervaring opgedaan in de retailwereld en is nauw betrokken bij Detailresult, Dirk en DekaMarkt. “Supermarkten hebben te maken met hoge volumes en kleine marges. De keuzes die ze maken, moeten geld opleveren. Zorgen dat je minder producten hoeft weg te gooien omdat ze over datum zijn bijvoorbeeld. Data speelt daarin een belangrijke rol. Maar je kunt diezelfde gegevens ook inzetten om keuzes te maken die je strategie ondersteunen. Wil je de beste service kunnen leveren? De beste locaties tegen de laagste kosten? Een zo klein mogelijk assortiment dat helemaal is afgestemd op de omgeving? Als je een heldere strategie hebt, kun je jouw datastrategie en je dataplatform daarop afstemmen.”

Zestien miljard kassabonregels

Ook bij Dirk en DekaMarkt groeit de rol van data. “We proberen steeds meer met data te doen”, vertelt Van der Wal. “We hebben hiervoor een aparte data science afdeling opgericht.” De data scientists van deze afdeling beschikken over een geweldige hoeveelheid gegevens om uit te putten. Inergy ontwikkelde in 2010 een datawarehouse voor Detailresult waarin álle transacties opgeslagen worden. Letterlijk ieder verkocht potje pindakaas belandt in het systeem. Dat biedt allerlei interessante inzichten. Waar, wanneer en hoe laat het potje verkocht is bijvoorbeeld. Maar ook wat er nog meer in het winkelmandje zat.

De hoeveelheid data die Detailresult verzamelde sinds 2010 is astronomisch. Van der Wal: “Inmiddels hebben we meer dan zestien miljard kassabonregels opgeslagen. Dat is een enorme bak data waar analyses op uitgevoerd kunnen worden. Inmiddels slaan we ook goederenstromen en financiële data op. Uiteindelijk willen we alle data in ons systeem verzamelen. Inergy is daarin een belangrijke strategische partner. Ze zijn heel goed in het leggen van de basis voor betrouwbare datavoorziening waarop anderen verder kunnen bouwen.”

“Ik ben opgegroeid bij Detailresult”, vertelt Rutger Mesenig, Senior BI Developer bij Inergy. Mesenig werkt al zeven jaar voor Detailresult. Aanvankelijk schreef hij vooral code. Nu is hij degene waar alle complexe datavragen terechtkomen. “Detailresult is een duidelijke organisatie”, vertelt hij. “Je moet je strepen verdienen en vertrouwen winnen. Daarna kun je overal over praten. Toen ik startte was data een bijzaak. In eerste instantie fungeerde het datawarehouse met transactieregels vooral als naslagwerk en controletool. Geleidelijk hebben we samen allerlei stappen gezet om het bedrijfsproces beter te ondersteunen met data én waarde uit te halen.”

Optimaliseer je assortiment

Whitepaper

Optimaliseer je assortiment

Met assortimentsoptimalisatie krijg je diepgaand inzicht krijgt in jouw assortiment zodat je op basis van harde cijfers kan besluiten welke producten je wilt promoten, welke processen je kan optimaliseren en welke producten je beter uit de schappen kan halen.

Download whitepaper

Slimme data-toepassingen

Inmiddels zijn er allerlei manieren waarop DekaMarkt en Dirk profiteren van de almaar groeiende schatkist met transactieregels. Zo worden de gegevens gebruikt om de wekelijkse promotiefolder te optimaliseren. Van der Wal: “We hebben heel veel kennis van eerdere acties. Op basis van die gegevens stellen we de promotiefolder samen. Welke artikelen moeten erin? Op welke pagina moet een artikel staan? Moet een artikel met een klein plaatje op de middenpagina staan of juist groot op de achterpagina?”

De gegevens worden nog op veel meer manieren ingezet. Zo ontwikkelde het team een pricing tool die helpt om de beste verkoopprijs van producten te bepalen, rekening houdend met de prijzen van concurrenten. Ook gebruikt Detailresult een tool die geografische data gebruikt om te bepalen wat de beste plek voor een nieuwe winkel is én om het potentieel van bestaande winkels in kaart te brengen. Weer een andere tool helpt bij het rationaliseren en optimaliseren van het assortiment.

De data wordt ook gebruikt om het shopgedrag van klanten in beeld te brengen en te onderzoeken wat mensen in hun mandje leggen. Dat leidde onder meer tot de definitie van elf verschillende soorten shoppingtrips; nuttige kennis die helpt bij het verder finetunen het assortiment. “Onderbuikgevoel wordt steeds verder verdrongen door data”, vertelt Van der Wal.

“Onderbuikgevoel wordt steeds verder verdrongen door data”

Snowflake als alternatief voor Netezza

Het datawarehouse dat Inergy in 2010 voor Detailresult bouwde, draaide op het IBM PureData for Analytics (Netezza) platform. Helaas zag IBM geen toekomst in het platform en kondigde aan dat Netezza end of life zou worden. Vanaf 2023 stopt IBM geen energie meer in het systeem en stopt dus ook het onderhoud. Reden genoeg om op zoek te gaan naar een nieuw platform. Van der Wal: “We hebben Inergy gevraagd om ons te helpen bij het selecteren van een nieuw systeem dat bij onze organisatie en onze wensen past.”

Na een zorgvuldig selectietraject kwam Inergy uit bij Snowflake, een geavanceerd dataplatform in de cloud. “We hebben wel alternatieven bekeken”, zegt Van der Wal. “Maar Snowflake stak er met kop en schouders bovenuit.” Het dataplatform heeft alles aan boord om grote hoeveelheden data op te slaan, te bewerken, te analyseren en te delen. Je betaalt alleen voor wat je gebruikt. Sterker nog: Snowflake geeft zelf aan waar je te veel gebruikt en doet suggesties om je kosten te verlagen.”

Datagedreven locatieanalyse en -optimalisatie

Whitepaper

Datagedreven locatieanalyse en -optimalisatie

Met datagedreven locatieanalyse en -optimalisatie zie je in één oogopslag de gemiste omzetpotentie van jouw bestaande locaties en ontdek op welke locatie een nieuwe vestiging gewenst is.

Download whitepaper

Superslim en supergaaf

Frans Drijver is Architect bij Inergy. Hij werkt graag met Snowflake. “Het project bij Detailresult was mijn eerste ervaring met Snowflake. Toen ik met het systeem ging spelen, raakte ik meteen enthousiast”, vertelt hij. “Snowflake heeft meerdere stokpaardjes. Scheiding van storage, computing bijvoorbeeld. Cloning. Daarnaast is het ook heel makkelijk om databases sneller of langzamer te laten gaan. Je kunt de manier waarop je het systeem inzet nauwkeurig afstemmen op je behoefte en je rekent vervolgens per seconde af.

Daarnaast heeft het systeem allerlei ingebouwde technische features die superslim en supergaaf zijn. Over data sharing bijvoorbeeld, hebben ze heel goed nagedacht. Als Detailresult vroeger data wilde delen met een andere partij, moest je bestanden genereren als CSV- of Excel en delen via FTP. Kortom: veel gedoe en kans op fouten. Nu geef je in het systeem aan tot welke data iemand toegang heeft. Vervolgens kan de ander die info ophalen. Zo haal je allerlei gedoe weg. Je merkt aan alles dat Snowflake gebouwd is voor deze eeuw en dit decennium.”

Inmiddels is Drijver Snowflake partner manager en onderhoudt hij intensieve contacten met het bedrijf. “Het is een prettige partij om mee samen te werken.” Inergy is zo enthousiast over het platform dat behalve Detailresult ook andere klanten overgaan van IBM Netezza naar Snowflake.

“Je merkt aan alles dat Snowflake gebouwd is voor deze eeuw en dit decennium.”

Complexe migratie, uitstekend resultaat

Het inrichten van de nieuwe omgeving en het migreren van alle data en intelligentie naar de nieuwe omgeving was geen kwestie van oppakken en overzetten. “Het gebeurde met vallen en opstaan”, vertelt Drijver. “Onze eigen Netezza-omgeving was behoorlijk complex en kende veel bewegende onderdelen. Al die zaken op de nieuwe tech stack implementeren, was best uitdagend.” Inergy leerde veel van dit traject. Klanten die nu de overstap van Netezza naar Snowflake maken hier dankbaar gebruik van.

De complexe migratie werd eind 2021 voltooid. Van der Wal is blij met het resultaat. “Het gaat heel goed. Ik merk dat we véél sneller resultaten hebben. Omdat we maar een beperkt aantal data scientists hebben, moeten we keuzes maken. Dankzij Snowflake kunnen onze mensen de business beter ondersteunen en meer projecten oppakken.”

Ook ziet Van der Wal dat zijn collega’s steeds meer mogelijkheden ontdekken. “Data wordt dankzij Snowflake steeds meer onderdeel van de manier van denken en werken bij Detailresult”, zegt Rutger Mesenig. “Detailresult wordt steeds meer datavolwassen. Eerst willen mensen alleen een rapport om antwoord te krijgen op een bepaalde vraag. Vervolgens gaan ze de rapporten gebruiken om te kijken wat ze kunnen beïnvloeden. Zaken die aanvankelijk een gevoelskwestie waren, willen ze nu kunnen controleren. De juiste promoties voeren op het juiste moment in het jaar bijvoorbeeld. Op dat moment wordt het dataplatform echt onderdeel van je bedrijfsvoering.”

Mesenig ziet dat gebeuren bij Detailresult. “Detailresult ziet steeds meer verbanden tussen de verschillende wereldjes en realiseert zich dat er nog zoveel méér kan. Het is een ideale plek om als BI-specialist rond te lopen.” Over vijf jaar staat álle relevante data in Snowflake, verwacht Rutger Mesenigs collega Frans Drijver. “Tegen die tijd kunnen mensen in de business zelf vragen stellen aan het systeem en hoeven ze niet meer bij IT of bij data scientists aan te kloppen. Dan kunnen ze data écht gaan embedden in hun dagelijkse werk. Snowflake ontwikkelt zich steeds verder. We gaan er samen met het team van Detailresult voor zorgen dat deze features gebruikt gaan worden.”

Patroonherkenning in kassabondata Verhoog klanttevredenheid en verbeter marges

Whitepaper

Patroonherkenning in kassabondata Verhoog klanttevredenheid en verbeter marges

Download hier kosteloos de whitepaper over dynamic pricing en verhoog je klanttevredenheid en verbeter je marges.

Download whitepaper

Inergy als strategische partner

Joost van der Wal is blij met de samenwerking met Inergy. Hoewel de samenwerking al in 2010 startte, zit er nog lang geen sleet in. “Het voelt inmiddels heel vertrouwd”, zegt hij. “De lijntjes zijn heel kort. Ik heb elke zes weken met de architecten overleg. In zo’n overleg kan ik heel open praten. Voor de mensen van Inergy geldt dat ook. We kunnen goed sparren over nieuwe ontwikkelingen en kijken hoe we daar gezamenlijk gebruik van kunnen maken. We zijn een organisatie die meegaat met de tijd en openstaat voor nieuwe ontwikkelingen. Inergy begrijpt dat en draagt zelf actief nieuwe ideeën aan. Dat is prettig.”

Inmiddels durft Van der Wal dan ook best te stellen dat Inergy een strategische partner is. “We zijn een redelijk klein bedrijf. Waar het om IT gaat, ondersteunen wij DekaMarkt en Dirk met ongeveer tachtig mensen. Niet alleen op het gebied van analytics, maar óók op het gebied van HR, logistiek, finance en het kassasysteem… We doen álle IT. Ik kan niet van mijn collega’s verwachten dat ze op al die gebieden specialist zijn en de laatste ontwikkelingen bijhouden. Daarom heb je strategische partners nodig zoals Inergy.”

“Ik kan niet van mijn collega’s verwachten dat ze op al die gebieden specialist zijn en de laatste ontwikkelingen bijhouden. Daarom heb je strategische partners nodig zoals Inergy.”

Een mooie basis voor de toekomst

Over een aantal jaar is data nog veel belangrijker dan nu bij Detailresult, verwacht Joost van der Wal. “Ik verwacht dat we tegen die tijd veel meer exception-based werken. Op basis van de data nemen onze systemen allerlei beslissingen. Routinewerk wordt geautomatiseerd. Alleen uitzonderingen worden voorgelegd aan mensen. Dat vraagt van ons dat we sneller en flexibeler in moeten kunnen spelen op de wensen van DekaMarkt en Dirk. Die wensen zullen ook gaan veranderen. Maar ik verwacht dat we dat probleemloos kunnen doen met dezelfde datastructuur en alle kennis die we hebben vastgelegd. Met Snowflake hebben we een mooie basis gelegd voor de toekomst. Hoe die toekomst er ook uitziet. We kunnen nu alle kanten op.”

Blijf op de hoogte

De auteur

Inergy
Inergy

Meer berichten

Alle berichten

Effectief begroten bij de lokale overheid: Focus op programma’s én teams

Effectief begroten bij de lokale overheid: Focus op programma’s én teams

Als lokale overheid sta je voor een constante uitdaging bij het beheren van je budgetten. Door te sturen op team- en afdelingsniveau anticipeer je beter op uitdagingen. Dit geeft een breder inzicht in de prestaties van jouw gemeente en het zorgt ervoor dat je jouw programmadoelen realistischer en effectiever behaald.

Lees verder

Hoe transformeert data de machine-industrie met supply chain-optimalisatie?

Hoe transformeert data de machine-industrie met supply chain-optimalisatie?

In de machine-industrie, waar efficiëntie en precisie cruciaal zijn, maakt een goed geoptimaliseerde supply chain het verschil tussen winstgevendheid en stilstand. Supply chai-optimalisatie gaat niet alleen over het stroomlijnen van processen, maar ook over het verminderen van kosten, verbeteren van levertijden, en verhogen van de flexibiliteit.

Lees verder

Hoe data inzetten helpt bij het verhogen van klanttevredenheid in de machine-industrie

Hoe data inzetten helpt bij het verhogen van klanttevredenheid in de machine-industrie

Dataplatforms spelen een essentiële rol in het verhogen van klanttevredenheid door jou in staat te stellen meer gepersonaliseerde, efficiënte en proactieve klankinteracties te bieden.

Lees verder