Bij Inergy werken we op allerlei gebieden met richtlijnen. Ook voor het bouwen van een dashboard. Door deze richtlijnen structureel toe te passen wordt snel een strak en rustig dashboard neergezet. Het grote voordeel van een strak dashboard is dat het oog geleid wordt naar de relevante informatie.
Belangrijke richtlijnen voor een dashboard
Een aantal belangrijke richtlijnen die zorgen voor een strak en rustig dashboard zie je in het voorbeeld hierboven goed terugkomen:
Gebruik grote vlakken op een rustige achtergrond
Gebruik grote vlakken op een rustige achtergrond, bijvoorbeeld wit op licht grijs. In dit voorbeeld zijn zes witte vlakken op een lichtgrijze achtergrond gezet.
Creëer tussenruimtes
Door het gebruik van zogenaamde witruimtes zorg je ervoor dat er structuur en rust ontstaat. Het is hierbij erg belangrijk dat alle tussenruimtes een gelijke breedte hebben, zowel horizontaal als verticaal.
Gebruik doorlopende verticale en horizontale lijnen tussen de vlakken
Onder de titelbalk loopt een grijze lijn helemaal door van links naar rechts en tussen de slicers aan de linkerzijde en de visuals aan de rechterzijde loopt zo’n gelijke grijze lijn.
Plaats KPI’s, titel van het rapport en klantlogo’s bovenaan de rapportpagina in een aparte balk
Zorg ervoor dat deze elementen op iedere pagina exact op dezelfde plek staan zodat het niet verspringt bij het doorklikken.
Plaats slicers aan de linkerzijde, in een aparte ruimte
Ook hier geldt, plaats ze op iedere pagina exact op dezelfde plek om verspringen te voorkomen.
Cluster visuals per onderwerp op één pagina
Gebruik echter niet te veel visuals per pagina. Te veel visuals leidt af. Het wordt rommelig en bovendien worden de visuals lastiger leesbaar. Daarnaast leidt het tot keuzestress: “Help, naar welke visual moet ik als eerste kijken?!”
Lijn visuals nauwkeurig op elkaar uit waardoor rust ontstaat
Ga hierbij terug naar pixelniveau. Een visual die twee pixels smaller is dan de visuals eromheen geeft al onrust.
Gebruik kleur met mate
Hier is gekozen voor de kleur groen uit het Adventure Works logo. Als je in het rapport met rood en groen werkt als signaalkleuren, kan dit verwarrend zijn, en kan beter voor een andere themakleur gekozen worden.
Wees consequent bij het gebruik van lettertypes, -grootte, -kleur, -dikte
In dit voorbeeld is gewerkt met het lettertype Calibri. Door te zorgen voor consistentie op gebied van lettertypes, lettergrootte en kleurgebruik creëer je rust.
Lees ook:
Zo leg je de aandacht op de juiste punten in een dashboard.
De voordelen van richtlijnen
Door een richtlijn te gebruiken zorg je ervoor dat je bij een nieuw project gelijk aan de gang kan. Het template staat er al, je hoeft alleen je data in te laden en je kan gaan bouwen. Een richtlijn scheelt je daarom veel tijd. Daarnaast lijkt ieder dashboard hierdoor visueel op elkaar. Het is daarom voorspelbaar, je hoeft er niet meer mee “te leren werken”.
Dankzij een richtlijn zet je met kleine wijzigingen in bijvoorbeeld kleur, gebruik van icoontjes en breedte van de witruimte steeds snel een klantspecifiek dashboard neer. Je kan samen werken aan één project of klant. Je collega gebruikt immers dezelfde richtlijnen en templates. Als jij bijvoorbeeld op vakantie bent, kan je collega het project eenvoudig draaiende houden.
Lees ook:
3 Tips voor een overzichtelijk dashboard: rust, reinheid en regelmaat
Dashboard in één week
Je wil een goed dashboard op basis waarvan je ook echt goede beslissingen kan nemen. In je eigen organisatie hoor je vooral hoe complex het is om dat voor elkaar te krijgen. Verschillende applicaties en databronnen die niet direct te combineren zijn leiden tot complexe IT-trajecten tegen hoge kosten. En dat terwijl je beginvraag zo eenvoudig leek, toch? De oplossing: Dashboard in één week. Wij bouwen het door jou gewenste dashboard, in Power BI in één week. Dat betekent maandag starten en vrijdag opleveren. Het dashboard is dan ook echt klaar voor gebruik.
Of plan direct een gratis adviesgesprek op een dag en tijd naar keuze
Hulp nodig bij het bouwen van dashboards?
Smaken verschillen, zeker bij het bouwen van een dashboard, maar het consequent toepassen van de keuzes die je maakt, maakt uiteindelijk het verschil. Wil jij meer weten over het maken van interactieve dashboards of kun je wel wat hulp gebruiken? Laat het ons dan weten. We komen graag met je in gesprek om je vragen te beantwoorden.