Snel naar content
interviewtool in combinatie met Power BI

Data uit interviews visualiseren met Power BI

Het verzamelen van data via interviews is een waardevolle manier om inzicht te krijgen in meningen en ervaringen van een groep mensen. Door gebruik te maken van een online interviewtool en Power BI, verzamel, analyseer en visualiseer je de data efficiënt. Ik leg het graag even uit.

De combinatie van een online interviewtool en de visualisatietool Power BI biedt veel voordelen. Gegevens worden rechtstreeks realtime geïmporteerd, waardoor er geen handmatig werk meer aan te pas komt. Met Power BI deel je vervolgens gemakkelijk data met anderen, exporteer je de rapporten in verschillende formaten (bijvoorbeeld als jaarverslag) en deel je deze realtime op de website.

Lees ook:
Een vaste aanpak voor Power BI: ‘Klinkt logisch, maar eigenlijk is het bijzonder wat wij doen’

Stel duidelijke doelen

Voordat je data via interviews gaat verzamelen, is het nodig om eerst duidelijke doelen op te stellen voor het onderzoek. Wat wil je meten en waarom is deze informatie nuttig? Bedrijven kunnen ervoor kiezen om klanten zelf een enquête in te laten vullen, maar soms is het handig om dit samen te doen.

Het bepalen van de doelen is een cruciale fase bij het ontwerpen van een online enquête. Hieronder bespreken we enkele stappen die je kan doorlopen om gericht te werk te gaan en jouw enquête te optimaliseren.

  1. Identificeer je doelgroep:
    Voordat je aan de slag gaat met het opstellen van jouw enquête, is het belangrijk om te weten voor wie deze bedoeld is. Dit bepaalt namelijk de informatie die je wilt verzamelen en hoe je de enquête opbouwt.

  2. Stel specifieke doelen op:
    Bepaal wat je wilt bereiken met je enquête. Wil je bijvoorbeeld inzicht krijgen in de meningen over een bepaald product of dienst of wil je de klanttevredenheid meten? Zet concrete en meetbare doelen op die je wilt realiseren.

  3. Selecteer relevante vragen:
    Zorg dat je vragen specifiek zijn en gericht op het verzamelen van de informatie die je nodig hebt om je doelen te realiseren. Houd daarbij rekening met de doelgroep en de manier waarop je de antwoorden kunt gebruiken om je doelen te behalen. Open vragen, die ruimte bieden voor meer gedetailleerde antwoorden, geven vaak dieper inzicht in het onderwerp. Echter, het is moeilijker om deze antwoorden te groeperen en te visualiseren in vergelijking met ja/nee vragen. Het is dus belangrijk om een balans te vinden tussen de diepte van de informatie en de analyse- en visualisatiemogelijkheden.

  4. Test je enquête:
    Voordat je je enquête publiceert, is het verstandig om deze te testen. Laat een aantal mensen de enquête invullen en verzamel feedback. Dit helpt om eventuele fouten of onduidelijkheden op te lossen.

  5. Analyseer de uitkomsten:
    Na het verzamelen van de antwoorden, analyseer je deze om te zien of je doelen zijn behaald. Gebruik de uitkomsten om later meer inzicht te krijgen in de meningen en behoeften van jouw doelgroep en om verbeteringen aan te brengen waar nodig.

Door deze stappen te doorlopen, zorg je ervoor dat jouw enquête gericht is op het behalen van jouw doelen en dat je de uitkomsten kunt gebruiken om verbeteringen aan te brengen.

Verzamel antwoorden met verschillende tools

Nadat de vragenstructuur is opgesteld kun je kiezen voor een online tool om de antwoorden van de vragen te verzamelen. Verzamel deze gegevens consistent, zodat de data in een later stadium gemakkelijk te vergelijken is. Hoe langer de data constant wordt bijgehouden, hoe betrouwbaarder de gegevens zijn. Je identificeert dan ook gemakkelijk trends en patronen die nuttig zijn voor het maken van de juiste beslissingen en het plannen van toekomstige groei.

Voorbeelden van online tools

Microsoft Forms, Google Forms, Typeform, Jotform en Wufoo bieden zowel een gratis als betaalde versie aan. Belangrijk is om de beschikbare keuzes te onderzoeken en te bepalen of deze aan de gewenste behoefte voldoen. Bij de genoemde tools kunnen de antwoorden van de vragenlijst gemakkelijk worden geëxporteerd om deze hierna op een veilige omgeving op te kunnen slaan. Ook zijn er verschillende manieren mogelijk om later Power BI rechtstreeks te koppelen met een omgeving, zodat de visualisaties altijd realtime te bekijken zijn.

“Met Power BI presenteer je je gegevens helder, maar ontdek je ook patronen en verbanden die je anders wellicht over het hoofd ziet.”

Analyseer de data

Data-analyse is een proces dat gericht is op het verzamelen, analyseren en interpreteren van gegevens. Hierbij speelt datavisualisatie een belangrijke rol. Power BI biedt een divers aanbod aan visualisatiemogelijkheden, zoals tabellen, grafieken en kaarten, waardoor de data eenvoudig en begrijpelijk gepresenteerd kan worden.

Door de gegevens te combineren met andere relevante informatie, zoals verkoopcijfers of marktonderzoek, verkrijg je een nog beter beeld van de situatie op de markt en gebruik je deze informatie om verstandige beslissingen te nemen.

Lees ook:
3 tips voor een overzichtelijk dashboard: rust, reinheid en regelmaat

Visualiseer de data in Power BI

Visualisatie is hierin onmisbaar, aangezien het niet alleen helpt bij het presenteren van de gegevens, maar ook bij het ontdekken van patronen en verbanden die je anders wellicht over het hoofd ziet. Daarnaast maakt het ook de resultaten van de analyse begrijpelijker en aantrekkelijker voor het publiek. Dit betekent dat de visualisatie ook moet aansluiten bij de informatiebehoefte van de gebruiker. Hierdoor zorg je ervoor dat de visualisatie een duidelijk en nuttig antwoord geeft op de gestelde vraag.

Tijdens het ontwerpproces is het noodzakelijk om rekening te houden met de potentiële vragen van de gebruiker en hoe je het antwoord hiervoor weergeeft in de visualisatie. Dit resulteert in meer effectieve en waardevolle datavisualisaties die de gebruiker een duidelijk beeld geven van de gepresenteerde informatie.

Lees ook:
Zo leg je de aandacht op de juiste punten in een dashboard

Wil je meer weten?

Wil je meer weten over datavisualisatie en het bouwen van dashboards? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Eén van onze specialisten neemt binnen één werkdag contact met je op.

Blijf op de hoogte

De auteur

Sam Knijnenberg
Sam Knijnenberg

Data Engineer

Als Data Engineer bij Inergy ondersteunt Sam graag klanten bij hun dataverzameling en -verwerking. Hij heeft een drive om opzoek te gaan naar manieren om deze processen efficiënter en effectiever te maken.

Meer berichten

Alle berichten

Wat zijn de beïnvloedbare aspecten in gemeentelijke begrotingen

Wat zijn de beïnvloedbare aspecten in gemeentelijke begrotingen

Veel gemeentes worstelen met het aankomende begrotingsravijn. Hoewel de impact mogelijk meevalt, staat vast dat veel gemeentes te maken krijgen met een begrotingstekort.

Lees verder

Superperformance met Snowflake & Direct Query in Power BI

Superperformance met Snowflake & Direct Query in Power BI

Optimalisatie van Power BI met DirectQuery (DQ) op Snowflake is dé oplossing voor snel, kostenefficiënt en AVG-proof werken in Power BI. Lees in deze (blog) longread alles over de geweldige werkwijze die Inergy heeft ontwikkeld in Snowflake. 

Lees verder

Hoe bereik je efficiëntie en samenwerking in het P&C proces?

Hoe bereik je efficiëntie en samenwerking in het P&C proces?

Het schrijven van P&C publicaties is een terugkerende taak waarbij de hele organisatie gedisciplineerd moet werken. Zonder discipline heb je weinig aan versiebeheer en van de workflow met deadlines komt dan niks terecht. In deze blog hebben we het over discipline en versiebeheer. Hoe komen ze samen in het proces van het schrijven binnen LIAS.

Lees verder