Snel naar content
iemand is aan het werk achter een laptop

Governed Self Service BI: een balans tussen vrijheid en beheersbaarheid

In zijn vorige blog schreef Floris Lemkes, Power BI Consultant bij Inergy, over de vier grootste risico’s van Self Service BI. Hij ziet meer toekomst in Governed Self Service BI: een gekaderde variant van de huidige vorm. Hij legt je uit hoe die variant er volgens hem uit moet zien.

Meer mogelijkheden

Hoewel Self Service populair is in de wereld van Data Analytics, kleven er ook risico’s aan. Floris introduceert Governed Self Service BI. “Daarmee organiseer je een goede balans tussen vrijheid en beheersbaarheid.” Volgens Floris biedt deze vorm van Self Service BI meer mogelijkheden dan een niet-gekaderde variant. Hij vergelijkt het met onze verkeersregels:

“Juist door de regels die er zijn in het verkeer, verruimen we onze mogelijkheden. In het geval van een gekaderde Self Service BI-omgeving gebeurt hetzelfde. Uiteindelijk creëer je op deze manier meer vrijheden.”

Maar hoe ziet dat er in de praktijk uit? “Een getrainde groep medewerkers ontwikkelt gevalideerde datasets, inclusief meetwaarden die kloppen met de centraal vastgelegde definities”, vertelt Floris. “Die groep bouwt vervolgens gevalideerde rapporten op deze datasets. Daarbij houdt ze rekening met de non-functionele eisen en beheer van het rapport. Daarna stelt zij het rapport beschikbaar aan de eindgebruikers.”

Een gekaderde variant

“De situatie die ik hierboven schets, klinkt nog niet echt als self service. Toch biedt deze vorm zeker die mogelijkheid, alleen dan gekaderd:

  1. Voor het beantwoorden van een urgente, eenmalige vraag kan de eindgebruiker de gevalideerde dataset inclusief meetwaarden nemen en hier een eigen rapport op ontwikkelen. In eerste instantie wordt dit rapport niet beheerd. Op het moment dat dit prototype vaker gebruikt gaat worden, krijgt het rapport een upgrade en wordt het centraal in beheer genomen.
  2. Heeft de eindgebruiker enkel de wens om een meetwaarde met een andere doorsnede te zien, dan kan dat sinds kort door gebruik te maken van een personalized visual. Deze optie in Power BI laat de gebruiker een bestaande visualisatie aanpassen naar eigen voorkeur. Zo kan de eindgebruiker bijvoorbeeld ‘Omzet per Vestiging’ bekijken, in plaats van ‘Kosten per Productcategorie’. Ook het selecteren van de visuele weergave die de eindgebruiker prettig vindt is nu mogelijk. Dus heb je net als ik niks met een cirkeldiagram, dan kan je fijn voor een barchart kiezen”.

On-demand Webinar

Starten met een dashboard

Tijdens dit on-demand webinar leer je hoe een actiegericht dashboard in elkaar zit, krijg je tips voor het maken van dashboards en leer je wat de meest gemaakte valkuilen zijn.

Bekijk webinar

Floris is van mening dat Self Service BI goed een urgente, eenmalige vraag faciliteert. Maar bedrijfsbrede rapporten uitrollen via het proces van Self Service BI leidt vroeg of laat tot problemen. “Voor deze rapporten speelt IT of een centrale analytics-afdeling ( = ondersteunend personeel) nog steeds een belangrijke rol. Door middel van een personalized visual in Power BI kan de eindgebruiker binnen een gevalideerd en beheerd rapport toch op een veilige manier zichself servicen. Oftewel: Governed Self Service BI.”

Meer weten?

Wil je meer weten over Governed Self-service BI? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Eén van onze specialisten neemt binnen één werkdag contact met je op. Of plan direct zelf een gratis adviesgesprek in op een dag en tijd die jou het best uitkomt.

Blijf op de hoogte

De auteur

Inergy
Inergy

Wij eten, drinken en ademen data – en wat je ermee kan doen. Dat delen we graag met jou. Meer weten over Inergy? Neem contact met ons op via 0348 45 76 66 of info@inergy.nl.

Meer berichten

Alle berichten

Een dag uit het leven van Krystle Villaflor, Cloud & DevOps Engineer bij Inergy

Een dag uit het leven van Krystle Villaflor, Cloud & DevOps Engineer bij Inergy

Als Cloud & DevOps Engineer bij Inergy maak ik deel uit van een team van meer dan 170 collega’s. In mijn rol zorg ik ervoor dat onze infrastructuur soepel draait en dat klanten kunnen vertrouwen op stabiele, veilige en efficiënte cloudomgevingen door middel van geautomatiseerde processen en continue optimalisatie.

Lees verder

Toegankelijkheid is geen luxe, maar een basisvoorwaarde voor inclusiviteit

Toegankelijkheid is geen luxe, maar een basisvoorwaarde voor inclusiviteit

In een samenleving waarin de overheid er voor iedereen is, ligt er een duidelijk verantwoordelijkheid bij diezelfde overheid om toegankelijk te zijn voor al haar burgers. Dit betekent niet alleen fysiek toegankelijke gebouwen, maar ook toegankelijke digitale documentatie. Of je nu een beleidsdocument, een begroting, of een ander P&C-publicatie schrijft, het is cruciaal dat deze documenten voor iedereen te begrijpen en te gebruiken zijn - ongeacht eventuele beperkingen.

Lees verder

Leonard vertelt over de nieuwe LIAS Risico-applicatie

Leonard vertelt over de nieuwe LIAS Risico-applicatie

Heb je ooit gewenst dat je publicaties consistenter en professioneler waren, zonder urenlang te moeten sleutelen aan elke zin? Met de LIAS Tekstassistent wordt dit realiteit. Laten we je meenemen in de praktische toepassingen die jouw werk als schrijver aanzienlijk eenvoudiger maken.

Lees verder