Snel naar content
iemand zit te werken achter een laptop

Dit zijn de vier grootste risico’s van Self Service BI

In de wereld van Business Intelligence (BI) en Analytics is Self Service BI populair. Daarmee verzamelen medewerkers data die ze vervolgens rapporteren in bijvoorbeeld dashboards. Niet meer afhankelijk van de ICT-afdeling zijn lijkt ideaal, maar Self Service BI brengt ook een aantal risico’s met zich mee. Floris Lemkes, Power BI Consultant bij Inergy, zet ze voor je op een rijtje. 

Het concept van Self Service is eenvoudig: de klant bedient zichzelf. Voorheen gebeurde dat door het personeel. Denk bijvoorbeeld aan tankstations, warenhuizen of een zelfbedieningsrestaurant. De klant redt zichzelf prima en het personeel is alleen nog aanwezig voor ondersteunende taken.

“Tegenwoordig kom je deze vorm van zelfbediening op veel meer plekken tegen”, vertelt Floris. “Leveranciers van BI-tools positioneren hun product als een Self Service tool. Het bekendste voorbeeld daarvan is Power BI van Microsoft.”

Lees ook:
Laat je Power BI omgeving reviewen door Inergy

De 4 risico’s van Self Service BI

Medewerkers zijn niet langer afhankelijk van de ICT-afdeling, maar kunnen volledig zelfstandig aan de slag. Volgens Floris biedt dat enorm veel flexibiliteit, maar kleven er ook risico’s aan. Hij vertelt over de vier grootste risico’s.

1. Modelleren en definiëren van meetwaarden

“Hoewel Power BI gebruiksvriendelijk is, schuilt daarin juist ook het gevaar van onderschatting. Modelleren en definiëren van meetwaarden met DAX zijn namelijk simple, but nog easy”, legt Floris uit. “Zonder echte kennis van DAX kan je niet met zekerheid zeggen of de meetwaarde het juiste getal geeft en of het dat in elke situatie blijft doen. Sturen op data is dan gevaarlijk.”

2. Wildgroei aan rapporten

“Er is een kans dat meerdere medewerkers – gedeeltelijk – hetzelfde rapport maken. Zo ontstaat er al snel een wildgroei aan rapporten en loop je het risico dat de gemaakte rapporten andere definities bevatten dan centraal is afgesproken. Is die KPI nou wel of niet gehaald? De vraag is of het ontwikkelproces efficiënt is. Vaak is er sprake van onnodig dubbel verricht werk doordat niet duidelijk is welke informatie inzichtelijk is gemaakt en in welk rapport dat inzicht te vinden is”, aldus Floris.

3. Non-functionele eisen

“Door het succes van de gemaakte rapporten vergeten mensen vaak aandacht te schenken aan de non-functionele eisen, terwijl die ook heel belangrijk zijn. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om autorisatie, performance-optimalisatie, datakwaliteitscontroles, voldoen aan de AVG-eisen, documentatie en releaseproces. Meestal heeft de maker van het rapport geen tijd of kennis om de non-functionele eisen goed in te richten.”

4. Beheer en onderhoud

“Vaak hebben gebruikers geen zin of tijd om een rapport te onderhouden en beheren. Terwijl bekend is dat beheer en onderhoud van een IT-oplossing de meeste tijd en energie vergen. Besteed daarom ook aan dit aspect voldoende tijd en aandacht.”

Lees ook:
Verklein de grootte van je dataset en los problemen met performance op

Governed Self Service BI

De vier genoemde risico’s maken duidelijk dat je voorzichtig moet omgaan met Self Service BI. Floris ziet meer toekomst in een gekaderde variant van Self Service BI. “Daarmee organiseer je een goede balans tussen vrijheid en beheersbaarheid. Zie het als onze verkeersregels. Ook die zorgen ervoor dat de mogelijkheden verruimen en juist niet beperken, door het voorkomen van chaos.”. Het voorkomen en verhelpen van ordeloosheid in Power BI is essentieel. “Ik introduceer graag Governed Self Service BI. Een gekaderde variant van de huidige vorm van Self Service BI”.

Een gekaderde variant van Self Service BI

Governed Self Service BI

Governed Self Service BI: een gekaderde variant van de huidige vorm. Ontdek zelf de voordelen van deze BI variant.

Meer weten

Blijf op de hoogte

De auteur

Inergy
Inergy

Wij eten, drinken en ademen data – en wat je ermee kan doen. Dat delen we graag met jou. Meer weten over Inergy? Neem contact met ons op via 0348 45 76 66 of info@inergy.nl.

Meer berichten

Alle berichten

Een dag uit het leven van Randy Horsting, LIAS Consultant bij Inergy

Een dag uit het leven van Randy Horsting, LIAS Consultant bij Inergy

Bij Inergy werken ruim 160 collega’s. Hoe zien hun werkdagen eruit? Deze keer geeft Randy Horsting LIAS Consultant bij Inergy, een kijkje in zijn werkdag. Een LIAS Consultant adviseert en ondersteunt diverse gemeentes, provincies en andere overheidsinstellingen in het optimaliseren van processen en data gedreven werken met behulp van LIAS. Lees over zijn dynamische werkdag in deze blog!

Lees verder

5 redenen waarom privacy echt niet dood is

5 redenen waarom privacy echt niet dood is

Het belang van privacy is nog steeds niet bij iedereen geland. "Ik heb niets te verbergen" horen we helaas nog regelmatig. Vraag in zo'n geval dan eens of je inzicht mag hebben in zijn of haar bankgegevens, medische gegevens en de wachtwoorden van hun social media accounts. Het gaat er niet om dat we iets te verbergen hebben, maar dat we controle hebben en houden over onze gegevens én wie daartoe toegang heeft.

Lees verder

Een dag uit het leven van Michiel de Boer, BI Consultant bij Inergy

Een dag uit het leven van Michiel de Boer, BI Consultant bij Inergy

Bij Inergy werken ruim 160 collega’s. Hoe zien hun werkdagen eruit? Deze keer geeft Michiel de Boer, BI Consultant bij Inergy, een kijkje in zijn werkdag. Michiel is een pragmatische professional en is gedreven door een brede nieuwsgierigheid. Hij bedenkt graag oplossingen voor (complexe) problemen op het snijvlak van business en IT en implementeert deze. Lees over zijn dynamische dag in deze blog!

Lees verder