Snel naar content

Dit zijn de vier grootste risico’s van Self Service BI

In de wereld van Business Intelligence (BI) en Analytics is Self Service populair. Daarmee verzamelen medewerkers data die ze vervolgens rapporteren in bijvoorbeeld dashboards. Niet meer afhankelijk van de ICT-afdeling zijn lijkt ideaal, maar Self Service brengt ook een aantal risico’s met zich mee. Floris Lemkes, Power BI Consultant bij Inergy, zet ze voor je op een rijtje. 

Het concept van Self Service is eenvoudig: de klant bedient zichzelf. Voorheen gebeurde dat door het personeel. Denk bijvoorbeeld aan tankstations, warenhuizen of een zelfbedieningsrestaurant. De klant redt zichzelf prima en het personeel is alleen nog aanwezig voor ondersteunende taken.

De risico’s op een rijtje

“Tegenwoordig kom je deze vorm van zelfbediening op veel meer plekken tegen”, vertelt Floris. “Leveranciers van BI-tools positioneren hun product als een Self Service tool. Het bekendste voorbeeld daarvan is Power BI van Microsoft.”

Medewerkers zijn niet langer afhankelijk van de ICT-afdeling, maar kunnen volledig zelfstandig aan de slag. Volgens Floris biedt dat enorm veel flexibiliteit, maar kleven er ook risico’s aan. Hij vertelt over de vier grootste risico’s.

De 4 risico’s van self-service BI

  1. Modelleren en definiëren van meetwaarden
    “Hoewel Power BI gebruiksvriendelijk is, schuilt daarin juist ook het gevaar van onderschatting. Modelleren en definiëren van meetwaarden met DAX zijn namelijk simple, but nog easy”, legt Floris uit. “Zonder echte kennis van DAX kan je niet met zekerheid zeggen of de meetwaarde het juiste getal geeft en of het dat in elke situatie blijft doen. Sturen op data is dan gevaarlijk.”
  2. Wildgroei aan rapporten
    “Er is een kans dat meerdere medewerkers – gedeeltelijk – hetzelfde rapport maken. Zo ontstaat er al snel een wildgroei aan rapporten en loop je het risico dat de gemaakte rapporten andere definities bevatten dan centraal is afgesproken. Is die KPI nou wel of niet gehaald? De vraag is of het ontwikkelproces efficiënt is. Vaak is er sprake van onnodig dubbel verricht werk doordat niet duidelijk is welke informatie inzichtelijk is gemaakt en in welk rapport dat inzicht te vinden is”, aldus Floris.
  3. Non-functionele eisen
    “Door het succes van de gemaakte rapporten vergeten mensen vaak aandacht te schenken aan de non-functionele eisen, terwijl die ook heel belangrijk zijn. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om autorisatie, performance-optimalisatie, datakwaliteitscontroles, voldoen aan de AVG-eisen, documentatie en releaseproces. Meestal heeft de maker van het rapport geen tijd of kennis om de non-functionele eisen goed in te richten.”
  4. Beheer en onderhoud
    “Vaak hebben gebruikers geen zin of tijd om een rapport te onderhouden en beheren, terwijl bekend is dat beheer en onderhoud de meeste tijd en energie vergen van een IT-oplossing. Besteed daarom ook aan dit aspect voldoende tijd en aandacht.”

Lees meer: Laat je Power BI omgeving reviewen door Inergy

Onze visie op een Dataplatform

Whitepaper

Onze visie op een Dataplatform

Vrijwel iedere organisatie beschikt over enorme hoeveelheden data. Uit die data is veel informatie te halen. In een dataplatform verzamel en structureer je al deze data.

Download whitepaper

Governed Self Service BI

De vier genoemde risico’s maken duidelijk dat je voorzichtig moet omgaan met Power BI Self Service BI. Floris ziet meer toekomst in een gekaderde variant van Self Service BI in Power BI. “Daarmee organiseer je een goede balans tussen vrijheid en beheersbaarheid. Zie het als onze verkeersregels. Ook die zorgen ervoor dat de mogelijkheden verruimen en juist niet beperken, door het voorkomen van chaos.”. Het voorkomen en verhelpen van ordeloosheid in Power BI is essentieel.

“Ik introduceer graag Governed Self Service BI. Een gekaderde variant van de huidige vorm van Self Service BI”

“Ik introduceer graag Governed Self Service BI. Een gekaderde variant van de huidige vorm van Self Service BI.”
In zijn blog over Governed Self Service BI gaat hij in op hoe deze variant er wat hem betreft uit moet zien.

Blijf op de hoogte

De auteur

Inergy
Inergy

Wij eten, drinken en ademen data – en wat je ermee kan doen. Dat delen we graag met jou. Meer weten over Inergy? Neem contact met ons op via 0348 45 76 66 of info@inergy.nl.

Meer berichten

Alle berichten

Even kennismaken met onze nieuwste IT-Auditor Sem te Velde

Even kennismaken met onze nieuwste IT-Auditor Sem te Velde

Sinds 1 juli werkt Sem te Velde als junior IT-Auditor bij Inergy. Hoe heeft hij zijn eerste maanden in deze rol beleefd? We vroegen het hem en hij legde ook gelijk uit wat het werk van een IT-Auditor nu eigenlijk precies inhoudt.

Lees verder

Petra Molenaars en Evelien Okken over hun passie voor privacy

Petra Molenaars en Evelien Okken over hun passie voor privacy

Privacy Consultants Petra Molenaars en Evelien Okken ondersteunen onze klanten bij informatiebeveiliging en privacy. Met hun kennis staan ze klaar om overheidsorganisaties te helpen bij implementatie en naleving van informatiebeveiliging. We vroegen waar hun passie voor privacy vandaan komt en wat mensen eigenlijk te verbergen hebben op het gebied van privacy.

Lees verder

5 redenen waardoor meerdere versies van de waarheid ontstaan

5 redenen waardoor meerdere versies van de waarheid ontstaan

Iedereen kent het wel: verschillende collega's hebben verschillende cijfers voor dezelfde KPI. We noemen dit ook wel "meerdere versies van de waarheid". In dit artikel bespreken we 5 oorzaken van meerdere versies van de waarheid en ontdek je hoe je in je organisatie tot één versie van de waarheid komt.

Lees verder