In een eerdere blog hebben we beschreven wat het inhoudt als je in control bent, welke vragen je daarvoor in je organisatie moet beantwoorden en welke obstakels je vaak tegenkomt. In deze nieuwe blog leggen we uit wat de voordelen zijn als je in control bent en hoe je ervoor zorgt dat je in control komt.
Wat houdt het in als je in control bent? Je bent als organisatie in control als je de juiste discussie op het juiste moment op het juiste niveau voert. Indien nodig stuur je bij om jouw doelstellingen te realiseren. Jouw organisatie is zo ingericht dat goed sturen mogelijk is. Kortom: in control zijn betekent dat je in staat bent jouw organisatie goed te besturen. Maar hoe kom je in control? In deze blog gaan we hier dieper op in.
Ben jij in control?
We beginnen met de vraag of je zelf al in control bent. Stel jezelf de volgende hoofdvraag:
Kan ik snel en gemakkelijk alle actuele informatie over de prestaties van je organisatie opvragen en inzien? Kan je bijvoorbeeld binnen één dag de volgende vragen beantwoorden?
- Ligt je organisatie op koers om de gestelde omzet- en margedoelstellingen te halen?
- Zitten er genoeg verkoopkansen in de sales pipeline om deze omzetdoelstelling te halen?
- Hoeveel omzet vertegenwoordigt deze sales pipeline?
- Liggen de verschillende salescollega’s op koers om hun verkoopdoelstellingen te halen?
- Zijn de verschillende afdelingen of machines productief en rendabel genoeg?
- Hoeveel producten heb je op voorraad en op welke locatie bevinden deze producten zich op dit moment?
- Welke (en hoeveel) producten naderen de houdbaarheidsdatum?
- Hoe hoog is het personeelsverloop en -verzuim (vergeleken met vorig jaar)?
Kan je al deze vragen niet binnen één dag beantwoorden aan de hand van actuele en concrete cijfers? Dan ben je helaas niet in control.
Wil je weten hoe je wél in control komt? Lees dan verder of neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek met één van onze data & analytics experts.
Beschik over actiegerichte dashboards
Als je in control wil zijn, is het belangrijk dat je beschikt over interactieve dashboards die volledig en eenvoudig inzicht geven in de prestaties van de organisatie. Je hebt alle informatie die je nodig hebt binnen handbereik om te zien hoe je organisatie of afdeling ervoor staat.
Je klikt eenvoudig door de dashboards heen. Van grove informatie naar informatie op detailniveau. Allemaal in één dashboard.
Je opent bijvoorbeeld halverwege de maand je dashboard en kijkt naar de jaaromzet tot nu toe, afgezet tegen je doelstelling. Daar zie je dat je omzet achterloopt.
Je klikt één niveau dieper en ziet direct dat één specifieke business line minder goed presteert dan verwacht. Dit is een mogelijke verklaring voor de achterlopende omzet.
Je klikt door op die business line en ontdekt dat een bepaalde salescollega onder de norm presteert. Of dat een declarabele consultant zijn uren niet goed declareert en daarom wel geld kost, maar te weinig oplevert.
Je hebt nu halverwege de maand in slechts enkele minuten ontdekt dat er iets niet niet goed gaat binnen je organisatie waardoor je niet op koers ligt om je omzetdoelstelling te halen. Nu kan je direct actie ondernemen in plaats van pas na de eerstvolgende maandrapportage.
Goede KPI’s met eenduidige definities bieden één versie van de waarheid
Interactieve dashboards zijn gebaseerd op duidelijke KPI’s met eenduidige definities. Dit klinkt logisch, maar bij veel organisaties ontbreken goede definities van KPI’s. Door KPI’s met heldere definities zorg je voor één versie van de waarheid in je organisatie.
Vraag eens aan verschillende collega’s wat de omzet van vorige maand was. Grote kans dat er verschillende antwoorden komen omdat collega’s een andere definitie hebben van omzet.
Lees meer:
5 redenen waardoor meerdere versies van de waarheid ontstaan.
Dashboards zijn visueel en interactief
De dashboards die je gebruikt zijn visueel aantrekkelijk en interactief. Je navigeert eenvoudig en intuïtief door de dashboards. Er is gebruik gemaakt van dashboardrichtlijnen. Hierdoor is snel een strak en rustig dashboard neergezet. Het grote voordeel van een strak dashboard is dat het oog geleid wordt naar de relevante informatie.
Datakwaliteit is van een hoog niveau
Om kwalitatief goede interactieve dashboards te maken, is het essentieel dat de onderliggende data van hoge kwaliteit is. Organisaties willen graag snel een dashboard opzetten dat data inzichtelijk maakt uit verschillende bronnen. We zien regelmatig dat de kwaliteit van de onderliggende data van een te laag niveau is. Vaak is een datawarehouse een essentieel onderdeel van een goede datahuishouding met een hoge datakwaliteit tot gevolg.
Lees meer:
De voordelen en kenmerken van een goed ingericht dataplatform.
Neem snel de juiste beslissing
Als je eenmaal in bezit bent van goede interactieve dashboards op basis van actuele data van hoge kwaliteit, ben je in staat om beslissingen te nemen die zijn gebaseerd op de waarheid. Je neemt geen beslissingen meer op basis van onderbuikgevoel.
De informatie die je nodig hebt om deze beslissingen te nemen is op tijd beschikbaar. Je hoeft niet te wachten op periodieke rapportages of bij meerdere mensen data op te halen voordat je over beslissingen neemt. Je ziet alle belangrijke informatie namelijk actueel en overzichtelijk in de dashboards. Vaak is het niet aan te raden om de BI-tool direct te koppelen aan de databronnen, maar om een datawarehouse als tussenlaag te gebruiken. Op deze manier verbeter je de performance van je dataomgeving.
Meer weten?
Wil je meer weten over het in control komen, of heb je hulp nodig bij het verhogen van datakwaliteit of het opzetten van een datawarehouse? We nemen binnen één werkdag contact met je op voor een vrijblijvend en gratis kennismakingsgesprek.
Geen zin om te wachten? Plan dan direct zelf een afspraak in op een dag en tijd die jou het best uitkomt. We improve performance.