Al ruim twintig jaar biedt Inergy het Managed Data Platform aan. Een dienst die bedrijven helpt waarde uit hun data te halen. “Wij ontzorgen klanten, zodat zij geen omkijken hebben naar hun data omgeving.” Sjoerd Hoes, Manager Services & Support bij Inergy, over het belang van een dataplatform.
Twintig jaar geleden bood Inergy diensten aan op zijn eigen private cloud. Destijds ook wel Managed Services genoemd. Inmiddels is uiteraard de overstap naar de public cloud gemaakt en ligt de nadruk vooral op de toepassingen van data. “Wij beheren de datasystemen van een bedrijf. Veel bedrijven kunnen zelf de infrastructuur aanbieden, maar de kwaliteit en accuraatheid van de data bewaken en garanderen, daar zijn wij als Inergy uniek én zeer ervaren in”, laat Sjoerd Hoes, Manager Services & Support bij Inergy weten.
Bouwen, beheren en doorontwikkelen
Het Managed Data Platform bestaat in het kort gezegd uit drie verschillende fases: bouwen, beheren en doorontwikkelen. “De meeste klanten die naar ons toekomen, hebben behoefte aan een dataplatform. Ze willen wat nieuws, iets doen met de grote hoeveelheden data waarover ze beschikken”, vertelt Sjoerd. “Nadat we in gesprek zijn gegaan over de precieze behoeftes, starten we met het bouwen van een dataplatform. We beginnen met niets en zetten uiteindelijk iets neer waar de klant echt wat aan heeft. Daarvoor ontsluiten we datagegevens en stellen we data beschikbaar met behulp van een tool, zoals MicroStrategy, Power BI of Tableau. Deze eerste stappen behoren tot het initiële gedeelte.” Als het dataplatform eenmaal staat, gaat het beheren een rol spelen. “Onze klanten kunnen erop vertrouwen dat het dataplatform altijd actueel en up-to-date is. Wij monitoren de data, zo
nodig 24/7, zodat zij er geen omkijken naar hebben. De business van onze klanten kennen we door en door. Daar steken we veel tijd en energie in, want dat vinden we belangrijk. Het is noodzakelijk om onze klanten goed te kunnen helpen”, legt Sjoerd uit.
“De meeste klanten kiezen ervoor het dataplatform te laten uitbreiden en verbeteren. Dit gebeurt tijdens het doorontwikkelen, wat eigenlijk een fase is die alsmaar doorloopt. Hierin voegen we bijvoorbeeld nieuwe dashboards toe, breiden we de dataset uit en maken we informatie waarover we beschikken gereed om in het vervolg ook over te rapporteren”, gaat Sjoerd verder. “We maken het dataplatform steeds completer. Het toevoegen van externe bronnen aan het platform is ook een mogelijkheid die behoort tot het doorontwikkelen.”
Advies op maat
“De klant geeft aan waar zijn behoeftes liggen. Wil je dat wij 24/7 de hele keten in de gaten houden? Indien gewenst staan onze medewerkers dag en nacht klaar om een eventuele storing in de data-omgeving te verhelpen. Als we een storing ontdekken, grijpen we direct in. Neem onze klant PostNL, daarvoor is het van enorm belang dat alles continu goed blijft draaien. Stel je eens voor dat door een storing duizenden pakketjes niet of te laat bezorgd worden, dat heeft gigantische gevolgen. Wij doen er alles aan om zulke problemen zo snel mogelijk op te lossen”, vertelt Sjoerd.
Steeds vaker kiezen klanten ervoor om naast het dataplatform gedurende de hele looptijd van het contract een bepaald aantal uren consultancy in te kopen. Sjoerd: “Klanten raken er steeds meer van overtuigd dat een dataplatform nooit af is. Ik vind het buitengewoon fijn als ze dat zelf ook inzien. Het hele proces van doorontwikkelen stopt namelijk nooit. Mijn voorkeur gaat uit naar het in gesprek blijven met de klant. Wat kunnen we doen om de processen te blijven optimaliseren? Hoeveel uren consultancy je het beste in kan huren als bedrijf hangt af van de omvang en de hoeveelheden data. Wij luisteren naar de behoefte en geven advies op maat.”
Wist je dit over een dataplatform?
• Het is altijd beschikbaar
• De data is actueel en betrouwbaar
• We gaan aan de slag gaan bij incidenten, eventueel ook in de nacht
• Je krijgt geen onverwachte hoge factuur van de cloudprovider
Grip op de kosten
Bedrijven houden bij het aanschaffen van een dataplatform graag de kosten in de hand. “Wij snappen dat als geen ander. Door onze jarenlange ervaring weten onze mensen precies met welke technieken je de data moet `verpakken’ om zo min mogelijk ruimte in de cloud te gebruiken”, benadrukt Sjoerd. “En dat is dan natuurlijk meteen financieel aantrekkelijk. We helpen nieuwe klanten altijd direct met het efficiënt gebruik van de cloud waardoor de eerste besparingen vaak snel gemaakt zijn. Daarnaast heeft Inergy een alarmdienst die je waarschuwt voor oplopende kosten in de cloud. Ook als wij iets signaleren wat financiële impact kan hebben, attenderen we onze klanten daar altijd op.”
Cloudagnostisch
Inergy biedt diensten aan in iedere cloudomgeving die de klant wenst. “We zijn cloudagnostisch”, aldus Sjoerd. “We hebben een technische voorkeur voor Microsoft Azure met daarop Snowflake. Hiermee bieden we een robuust dataplatform aan dat voldoet aan al onze veiligheidseisen en dat uiteraard AVG-proof is. We ontsluiten daarnaast iedere gewenste bron. Snowflake is ook goed in te zetten op andere cloudplatformen zoals Google Cloud Platform en Amazon Web Services (AWS).”
Meer weten?
Wil jij meer weten over de mogelijkheden van een dataplatform voor jouw organisatie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.