Klant sinds 2024
Dirk van den Broek
Dirk, claimt, ingegeven en bewezen door vele onderzoeken van onafhankelijke instanties zoals de consumentenbond, de goedkoopste supermarkt van Nederland te zijn. Wekelijks voorziet Dirk meer dan 1,8 miljoen klanten van hun dagelijkse boodschappen. Lees hier hoe Inergy Dirk bij deze gigantische operatie helpt.
Dirk van den Broek
Begonnen als melkhandel in het centrum van Amsterdam, is Dirk in driekwart eeuw gegroeid tot een succesvolle supermarktketen met meer dan 130 filialen verspreid door heel Nederland. Jaar in, jaar uit wordt Dirk bekroond tot dé goedkoopste supermarkt van Nederland. De focus bij Dirk ligt dan ook op de scherpste prijs-kwaliteit verhouding. Zo halen klanten A-merken voor de laagste prijzen bij Dirk. Daarnaast brengt Dirk wekelijks een nieuwe actiefolder uit met de beste aanbiedingen van Nederland.
Advanced Analytics voor de beste aanbiedingen
Om deze lage prijzen aan te kunnen bieden moet de supermarkt érg efficiënt opereren. Daarom heeft Dirk Inergy gevraagd om hen hierbij te helpen op het gebied van Business Intelligence (BI) & Advanced Analytics. Door dashboarden kan Dirk in één oogopslag alle relevante KPI’s zien. Met de inzet van Advanced Analytics zorgen Inergy en Dirk ervoor dat er voldoende producten in alle winkels liggen, maar dat er zo min mogelijk producten aan het einde van de dag weg gegooid hoeven te worden. De Advanced Analytics modellen worden volledig beheerd & ontwikkeld door Inergy.
Cloudbased dataplatform
Dirk creëert natuurlijk gigantische hoeveelheden data, deze gegevens zijn verwerkt in het cloudbased dataplatform. Dit dataplatform, wat gemaakt én beheerd wordt door Inergy, vormt de basis van alle Advanced Analytics modellen. Hiermee worden realtime de meest accurate voorspellingen gemaakt.
Advanced Analytics platform
Naast het dataplatform maakt Dirk ook gebruik van een Advanced Analytics platform, dit platform wordt door Inergy beheerd en biedt inzicht in alle user-cases die op de omgeving draaien. Zo wordt er goed gezorgd voor versiebeheer van de modellen en is een eventueel incident direct zichtbaar. De Advanced Analytics experts van Inergy beheren en ontwikkelen deze modellen. Zo zorgen we voor accurate & betrouwbare voorspellingen van deze complexe algoritmes.
Filiaaldashboard
Met meer dan 130 filialen is het voor Dirk cruciaal inzicht te krijgen in de resultaten van ieder afzonderlijk filiaal, om tijdig bij te sturen, waar nodig. Door de rapporten van grof naar fijn op te zetten, is het mogelijk om in een oogopslag te zien waar extra aandacht aan moet worden besteed en is het makkelijk om snel te achterhalen wat de specifieke oorzaak is. Daarnaast wordt er middels autorisatie voor gezorgd dat iedereen toegang heeft tot enkel de geautoriseerde data voor de functie of profiel.
Promotie verdeelsleutel
De actiefolder van Dirk is al acht keer uitgeroepen tot de beste folder in de categorie supermarkten. Elke week weer nieuwe acties, met de scherpste aanbiedingen. Dit creëert een enorme klantvraag in de Dirk filialen. Om voldoende actieproducten in alle winkels te hebben liggen, heeft Dirk een promotie verdeelsleutel model laten bouwen.
Op basis van historische promoties, worden matches gemaakt met toekomstige promoties. Door te kijken naar deze vergelijkbare promoties, is het mogelijk om een behoorlijk accurate verkoopverwachting te maken. Deze totaalvoorspelling wordt met behulp van complexe algoritme verdeeld over alle filialen, ofwel verdeelsleutels. Samen met Inergy zorgt Dirk er dus voor dat klanten niet misgrijpen op de beste aanbiedingen van Nederland.
Derving normeringmodel
Dirk wil haar producten aan iedereen kunnen aanbieden, daarom moet er altijd voldoende voorraad in de winkels liggen. Echter wanneer de houdbaarheidsdatum verstrijkt, mogen deze producten niet meer verkocht worden. Dit wordt ook wel derving genoemd. Deze vorm van voedselverspilling wil Dirk natuurlijk zo veel mogelijk voorkomen. Zo draagt de supermarktformule een steentje bij aan duurzaamheid. Daarom heeft Dirk ook Advanced Analytics ingezet voor het derving normeringmodel. Dit model voorspelt de ‘normale’ balans tussen omzet en derving op een gedetailleerd niveau. Door deze voorspellingen aan te houden als norm, kan Dirk bijsturen op de plekken waar te veel derving is.
Meer weten? Neem contact met ons op
Wil je eens met ons praten over jouw datavraagstuk? Onze dataspecialist Peter neemt binnen één werkdag contact met je op voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.
Geen zin om te wachten en heen-en-weer te mailen voor het maken van een afspraak? Plan dan direct zelf een afspraak in op een dag en tijd die jou het best uitkomt.