‘We moeten iets met onze data’. Veel organisaties weten het, slechts weinigen handelen ernaar. Terwijl het analyseren en interpreteren van data toch hét verschil met de concurrentie kan maken. Als bedrijven nu niets doen, lopen ze over enkele jaren achter de feiten aan. In deze blog schetsen we een beeld van de huidige relatie tussen bedrijven en hun data.
Vastgoedinvesteringsmaatschappij Annexum begreep het al: inspelen op marktkansen via datagedreven oplossingen is de toekomst. Inmiddels beschikt zij dankzij Inergy over een tool waarmee ze secuur een geschikte huurprijs kan berekenen. Enerzijds zorgt de tool ervoor dat Annexum niet een te hoge of juist te lage huurprijs vraagt aan klanten, anderzijds maakt de tool het proces van prijsbepaling efficiënter, omdat hij alle handmatige activiteiten weg kan strepen.
Wat is data analytics?
Eigenlijk is data analytics heel eenvoudig. Breng alle data die in de loop der jaren door een organisatie is verzameld bij elkaar en maak dit inzichtelijk. Combineer dit met benodigde externe data, zoals bijvoorbeeld demografische gegevens (in het geval van Annexum). Op die manier creëer je een rijke set aan gegevens die een organisatie nieuwe inzichten kan geven, maar ook patronen kan blootleggen. Soms zijn dat patronen die niet wenselijk zijn. Maar dat is niet erg. De organisatie wordt daar alleen maar sterker van. En om nog verder te gaan: op basis van die dataset kunnen algoritmes nauwkeurig het handelen van klanten voorspellen. Zo kan een hypotheekverstrekker dankzij data science bijvoorbeeld de kans berekenen dat een klant akkoord gaat met een offerte. En een supermarktketen kan precies inschatten wat de klantwensen op het gebied van het assortiment zijn. Voor elke supermarkt individueel. Zo kan iedere supermarkt haar assortiment optimaliseren.
Whitepaper
Assortimentsoptimalisatie
In deze whitepaper lees je hoe assortimentsoptimalisatie kan helpen om jouw klanten gerichter te bedienen.
Kleine merken durven, grote merken wachten af
Annexum heeft een eerste stap gezet. Maar veel organisaties hebben nog koudwatervrees. En verrassend genoeg zijn dat voornamelijk de grote merken. Een grote bierbrouwer ziet de harde noodzaak van data analytics nog niet in. Het merk is zo sterk dat ze het niet nodig denken te hebben. Dat terwijl de directie zich wel al afvraagt hoe ze in hemelsnaam de benodigde productie kan inschatten, mocht Oranje zich wederom voor een WK kwalificeren. Dat is anders bij de kleinere merken. Die durven meer. Ze zien in dat ze wel moeten, omdat ze anders niet tegen de concurrentie op kunnen boksen.
Een zoektocht door meerdere systemen
Bedrijven merken wel dat ze heel veel data hebben. Ze weten alleen vaak nog niet waar de bruikbare data zich bevindt. De meeste organisaties hebben hun dataverwerking namelijk niet goed genoeg op orde. Het komt vaak voor dat organisaties in de loop der jaren meerdere systemen hanteren voor verschillende processen. Niet vreemd, want vaak groeit dat zo gedurende de tijd. Maar soms hebben bedrijven wel zes platformen waar overal dezelfde klanten in staan. Of ze hebben alle data in losse Excel-bestanden verwerkt. Een dergelijke situatie waar data in verschillende bronnen zijn opgeslagen die niet met elkaar verbonden staan, noemen we ook wel van datasilo’s, die veel problemen met zich meebrengen. Het gaat erom deze data te verzamelen, op te schonen en het inzichtelijk te maken. Alleen met goede data management kan je er meerwaarde uit halen.
“Het interpreteren van data legt inzichten en kansen bloot die je met het blote oog niet kan zien.”
Een bedrijf kan veel gegevens hebben verzameld, maar zijn deze gegevens over het algemeen wel van voldoende kwaliteit? Het komt vaak voor dat data niet betrouwbaar genoeg is. Dat is gevaarlijk, want op basis van slechte data kan je al gauw de verkeerde conclusies trekken.
Een voorbeeld: een Nederlandse energieleverancier wilde graag de warmtevraag binnen een bepaalde wijk in Amsterdam inzichtelijk krijgen, zodat hij zijn energievoorraad hierop af kon stemmen. Het algoritme dat de warmtevraag voor de komende 24 uur kon voorspellen, deed zijn werk uitstekend. Maar op een bepaalde dag zat het er wel 40% naast. Dat is vreemd natuurlijk. Na onderzoek van de aangeleverde data vanuit de organisatie bleek dat ze in het verleden op die dag onderhoud pleegde. Er was dus geen data beschikbaar op basis waarvan het systeem een betrouwbare voorspelling kon doen. Achteraf is de slechte voorspelling prima verklaarbaar. Het maakt echter wel de noodzaak van goede data én het inzichtelijk maken ervan erg duidelijk. https://www.youtube.com/embed//dVkd0yQLrb0?enablejsapi=1
De meerwaarde van data analytics
Wat hebben bedrijven nou concreet aan data analytics? De meerwaarde zit hem in het zichtbaar maken van verborgen kansen. Het interpreteren van data legt inzichten en kansen bloot die je met het blote oog niet kan zien. Vaak hebben organisaties wel een onderbuikgevoel bij wat hun klanten willen. Met behulp van data analytics zoals bijvoorbeeld Data Science of Artificial Intelligence kunnen ze op basis van harde feiten interne beslissingen nemen. Dat is vele malen krachtiger tegenover bijvoorbeeld stakeholders of CEO’s dan alleen dat onderbuikgevoel. Ook leveren goed ingerichte dashboards en rapportages een grote bijdrage aan het nemen van beslissingen op basis van data.
Lees meer:
Inergy bouwt jouw Power BI dashboard in slechts één week.
Zonder data analytics krijgen organisaties het over een paar jaar behoorlijk zwaar. Eigenlijk kan je er niet meer omheen. Vrijwel alles gaat tegenwoordig digitaal. Als bedrijven blijven afwachten, wordt het steeds lastiger om de concurrentie voor te blijven. Op een gegeven moment loop je achter de feiten aan. Daarnaast: als je nu je data op orde brengt in bijvoorbeeld een dataplatform, heb je er nog jaren profijt van. De basis staat dan als een huis en zo ben je klaar voor alles dat komen gaat.
De ontwikkelingen op het gebied van data en het analyseren ervan denderen in rap tempo voort.
Geen basis, geen toekomst
En wat komen gaat, is een ongekende hoeveelheid aan technologische vernieuwingen. De ontwikkelingen op het gebied van data en het analyseren ervan denderen namelijk in rap tempo voort. Data opslaan en data interpreteren zal alleen maar makkelijker gaan. Je ziet nu al dat Artificial Intelligence in gewone CRM-systemen wordt ingebouwd. In een normaal CRM-systeem kan je precies de klantfunnel bijhouden. Je spreekt bijvoorbeeld iemand op een event, maakt een vervolgafspraak en uiteindelijk rolt er een offerte uit. Dat leg je allemaal vast in een normaal CRM-systeem. Maar een CRM-systeem met Artificial Intelligence kan bijvoorbeeld meteen al de kans berekenen dat deze potentiële klant akkoord gaat met de offerte. Op die manier kan je niet alleen je werkzaamheden beter prioriteren, maar ook precies inschatten welke leads nog extra marketingactiviteiten kunnen gebruiken om ze over te halen. Alleen maar meer reden om zo snel mogelijk met data aan de slag te gaan. Want als de basis er niet ligt, kan je niets met de tools van de toekomst.
Ontdek de waarde in jouw data
Inergy helpt organisaties al meer dan 20 jaar om alle waarde uit hun data te halen. Samen met 150 collega’s zetten wij ons 24/7 in om impact te maken met jouw data. Wij bieden full service, non-stop data management en data analytics op basis van de meest effectieve en efficiënte technologieën van dit moment. We zijn officieel Microsoft Gold Partner en we zijn ISAE3402 en ISO 27001 gecertificeerd, waardoor jouw data gegarandeerd veilig is.
Wil je meer weten? Vul dan het contactformulier in en één van onze specialisten neemt zo snel mogelijk contact met je op.