Sinds 2014 is Sodexo klant van Inergy. Het bedrijf, dat over de hele wereld verspreid zit, levert allerlei vormen van dienstverlening aan bedrijven, instellingen en overheden. In deze blog vertelt Tom van der Meer, Business Intelligence Developer bij Inergy, hoe wordt omgegaan met de enorme hoeveelheid data die in het datawarehouse zit dat Inergy beheert.
Met vestigingen in 72 landen, een hoofdkantoor in Frankrijk en zo’n 460 duizend medewerkers draait Sodexo dagelijks op volle toeren om, zoals het bedrijf zegt “de Quality of Life van ongeveer honderd miljoen dagelijkse gasten en servicegebruikers te verbeteren”.
Het bedrijf heeft een datawarehouse waar een gigantische hoeveelheid data in zit en dat inmiddels al zeven jaar in beheer is van Inergy. “In het begin beheerden wij alleen het Nederlandse datawarehouse, later is daar België nog aan toegevoegd”, vertelt Tom. “Vanuit Inergy zit ik al drie jaar een aantal dagen in de week bij Sodexo om deze data te beheren.”
Datawarehouse beheren is teamwork
“Uiteraard ben ik niet de enige die zich bemoeit met het datawarehouse”, vervolgt Tom. “Samen met het Managed Services Team van Inergy monitoren we de data continu. Het team bestaat uit mensen met bij elkaar ruim honderd jaar ervaring en grijpt direct in als dat nodig is.”
Tom heeft veel ervaring met Cognos, de Business Intelligence tool die de data uit het datawarehouse haalt en deze aan de gebruiker presenteert. Vanuit Sodexo is hij het aanspreekpunt voor vragen over bijvoorbeeld autorisatie, rapportagebehoeftes en dashboards. “Samen met collega Frans Drijver, die vanaf het begin betrokken is bij het datawarehouse, bepalen we welke data er nodig is om de rapporten te kunnen maken. Frans maakt in overleg met mij een model van de data en zorgt ervoor dat de data naadloos past in de bestaande structuur. Dan is het voor mij niet moeilijk meer om de data voor de gebruiker beschikbaar te maken in Cognos. Tot slot kan ik in nauw overleg met de gebruiker aan de slag met het maken van de rapportages”, legt Tom uit.
Meerwaarde uit 100 miljoen kassabonnen
In de data van Sodexo zit veel belangrijke informatie verstopt. Aan Inergy de taak om daar meerwaarde uit te halen. Tom: “We hebben bijvoorbeeld alleen al meer dan honderd miljoen kassabonnen. Daaruit kunnen we precies op maken wat, op welk tijdstip en op welke locatie eten en drinken is verkocht. Uiteraard gebeurt dit allemaal AVG-proof. ”
Sinds kort is Melvin Agten, Data Science Consultant bij Inergy, aangehaakt om nieuwe inzichten uit de data te halen. “Mijn collega Melvin is ervaren in het voorspellen van klantgedrag op basis van data. Voor Sodexo is dit een belangrijk thema. Als wij dat nog beter doen, kan Sodexo haar aanbod beter afstemmen op de behoefte, waardoor bijvoorbeeld voedselverspilling wordt verminderd”, gaat Tom verder.
Data over veiligheid, gezondheid en kwaliteit
Sommige projecten lopen al wat langer en andere zijn nu actueel. “Aan ons is gevraagd of wij door middel van interactieve dashboards data met betrekking tot veiligheid, gezondheid en kwaliteit in kaart willen brengen. Door deze data uit verschillende bronsystemen te halen en te koppelen willen we dit gaan automatiseren. Sodexo gebruikt deze rapportage om de prestaties op deze onderwerpen continu te verbeteren. Op deze manier besparen ze veel handwerk en hebben ze een veel beter inzicht”, licht Tom toe.
“Met de grote hoeveelheid aan data in het datawarehouse kunnen we nog heel lang vooruit”, laat Tom tot slot weten. Hij verheugt zich op toekomstige projecten waarin ook het voorspellen op basis van koopgedrag een grote rol gaat spelen.