Snel naar content
collega zit te werken

MicroStrategy: de kracht van een centrale semantische laag

De kern van Business Intelligence oplossingen is het ondersteunen van beslissingen met betrouwbare en tijdige inzichten. Met de komst van selfservice BI-tooling is het belangrijker dan ooit om aan dit basisprincipe vast te blijven houden, maar soms lijkt men dit te vergeten. Hoe komt dat toch?

Even terug naar de basis: waarom is een datawarehouse belangrijk? Onder andere omdat kwaliteit en consistentie van data fouten voorkomt en tijd bespaart. Daarnaast is het datawarehouse ook een “single source of the truth”. Een “single source” maakt beveiliging en auditen makkelijk en centraal te regelen, dat hoeft immers maar op één plek. Dit in combinatie met een centrale semantische laag ontwikkeld met de bijbehorende rapportagetool maakt ook het onderhoud veel makkelijker. Gelukkig ondersteunen vrijwel alle hedendaagse rapportage- en dashboardingtools op verschillende volwassenheidsniveaus het concept van de semantische laag.

Een semantische laag is de vertaalslag tussen IT en business.

Wat is een semantische laag?
Een semantische laag is simpelweg de vertaalslag tussen IT en business. Met behulp van de semantische laag wordt de beschikbare data in het datawarehouse beschikbaar gesteld aan selfservice business gebruikers in de vorm van onder andere feiten, attributen en hiërarchieën. Daarbij maakt men gebruik van de eigen taal en definities. Bijvoorbeeld: “Geef mij de YTD omzet versus “Target voor de top 10 producten in categorie X”. Door middel van de ‘drag and drop’ functionaliteit klik je zo een betrouwbaar rapport of dashboard bij elkaar, zonder je veel zorgen te maken over koppelingen, query-efficiëntie, veiligheid, SQL of andere technische zaken. Ook de gevorderde business analisten kunnen los. Zodra de basis eenmaal is ingericht kan je naar hartenlust ook eigen templates, meetwaarden, filters of consolidaties samenstellen voor gebruik op eigen of gedeelde rapportages.

Lees meer:
Moet je een donut- en cirkeldiagram vermijden in je dashboard?

Onderstaande sheet illustreert het concept inclusief de gelaagdheid ervan voor rapportagetool MicroStrategy, de tool met de meest uitgebreide semantische laag op de markt. De gelaagdheid is belangrijk, want het is een kwestie van eenmalig definiëren (of aanpassen) en alle gekoppelde objecten worden gelijk bijgewerkt.

MicroStrategy
IT vs Business taal in MicroStrategy

Dit alles heeft veel voordelen*, zoals:

  • Objecten eenmalig aanmaken (eenduidige definities);
  • Bij aanpassingen per object releasen (alles is een apart object met een uniek id);
  • Afhankelijke objecten in kaart brengen (Forward and backward lineage);
  • Ontkoppeling van onderliggend databaseplatform (eenvoudig om te mappen naar ander platform);
  • Row based / object based security;
  • Data beschikbaar stellen aan andere BI-tooling of platformen, indien gewenst (inprikken op MicroStrategy via Power BI of Tableau, maar ook middels Python, R of web-API toegang).

* de mogelijkheden verschillen per tool, MicroStrategy is marktleider op dit vlak, daar is bovenstaand lijstje op gebaseerd.

Peter Ledeboer
Meer weten?
Boek direct een gratis adviesgesprek met Peter

✔ kies zelf je dag en tijd ✔ gratis en zonder verplichtingen

Valkuilen met Self-service BI

Je vraagt je inmiddels vast af: als we deze technologie allemaal al hebben, wat gaat er dan eigenlijk mis? Waarom vergeet men dan soms de basisprincipes van datawarehousing? De laatste jaren is selfservice BI enorm in opkomst.

Selfservice BI – iedere moderne BI tool ondersteunt het inmiddels, denk aan Power BI, Tableau, Quicksight of MicroStrategy – is heel krachtig. Het stelt business gebruikers in staat om heel snel van ruwe data tot informatie en inzichten te komen. Daarbij hoeft men niet te wachten tot de semantische laag klaar is (maar dat kan uiteraard wel), als men maar toegang heeft tot de data. Het is daarbij heel verleidelijk om te starten met het bouwen van dashboards, omdat de resultaten snel beschikbaar en presentabel zijn.

Toch moeten we daarbij niet vergeten om aan de basisprincipes van een datawarehouse vast te houden. Een valkuil waar men vaak intrapt is de zogenaamde “data first” approach. Daarbij gaan verschillende enthousiaste gebruikers of afdelingen aan de slag en creëren allemaal datasilo’s. Met als gevolg meerdere omgevingen en daarmee vervallen veel voordelen van een centraal datawarehouse.

MicroStrategy

Op korte termijn is selfservice BI snel en eenvoudig, op langere termijn komen de – in eerste instantie – verborgen werkzaamheden naar boven. Het werken met een centrale semantische laag heeft uiteraard ook nadelen, want er moet wel eerst een basis semantische laag geïmplementeerd (en een onderliggend datamodel inclusief ETL- processen) zijn voordat de business aan de gang kan gaan met rapporten en dashboards. Dit hoeft echter niet vanaf de start altijd mega-complex te zijn. Een groot gedeelte van de semantische laag kan zelfs automatisch worden gegenereerd in MicroStrategy.  Maar, als men haast heeft of bijvoorbeeld eerst wil bepalen of het de investering waard is, kan het dan niet allebei? Jazeker, dat noemen ze bij MicroStrategy: “BI-model BI”.

Lees meer:
De vier grootste risico’s van Self Service BI.

BI-model BI

Simpel weg is “BI-model BI” eindgebruikers in staat stellen om zelf onderzoek naar data te doen en al een start te maken met het bouwen van dashboards, voordat de data in de centrale semantische laag beschikbaar is. Dat kan men doen door zelf data te importeren & koppelen in MicroStrategy en daarop een eigen eenvoudige semantische laag op te zetten binnen het centrale systeem.

Daarbij is men in staat om snel en onafhankelijk van IT-afdelingen inzichten te vergaren met alle mogelijkheden die het centrale platform biedt. Denk daarbij onder andere aan het koppelen met data welke reeds beschikbaar is op het platform of het centraal beschikbaar stellen van rapportages aan gebruikers. Als blijkt dat de nieuwe data toegevoegde waarde biedt, kan men vervolgens uiteraard de bron officieel laten ontsluiten en de al gebouwde rapportages & dashboards eenvoudig omhangen naar de centrale semantische laag (zonder opnieuw te ontwikkelen).

Voorbeeld van MicroStrategy BI-model BI architectuur

In MicroStrategy is BI-Model BI eenvoudig mogelijk via de “import data”& “vervang dataset” functionaliteit, iets waar klanten gretig gebruik van maken. Een mooie functionaliteit om de selfservice BI mogelijkheden van het platform te combineren met de kracht van de centrale semantische laag. Kortom: het beste van beide werelden op één centraal platform!

Meer weten?

Wil jij meer weten over MicroStrategy of een van de andere tools waar wij mee werken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Blijf op de hoogte

De auteur

Inergy
Inergy

Wij eten, drinken en ademen data – en wat je ermee kan doen. Dat delen we graag met jou. Meer weten over Inergy? Neem contact met ons op via 0348 45 76 66 of info@inergy.nl.

Meer berichten

Alle berichten

Superperformance met Snowflake & Direct Query in Power BI

Superperformance met Snowflake & Direct Query in Power BI

Optimalisatie van Power BI met DirectQuery (DQ) op Snowflake is dé oplossing voor snel, kostenefficiënt en AVG-proof werken in Power BI. Lees in deze (blog) longread alles over de geweldige werkwijze die Inergy heeft ontwikkeld in Snowflake. 

Lees verder

Hoe bereik je efficiëntie en samenwerking in het P&C proces?

Hoe bereik je efficiëntie en samenwerking in het P&C proces?

Het schrijven van P&C publicaties is een terugkerende taak waarbij de hele organisatie gedisciplineerd moet werken. Zonder discipline heb je weinig aan versiebeheer en van de workflow met deadlines komt dan niks terecht. In deze blog hebben we het over discipline en versiebeheer. Hoe komen ze samen in het proces van het schrijven binnen LIAS.

Lees verder

Tips voor veilig online shoppen

Tips voor veilig online shoppen

Online shoppen biedt ons het gemak van winkelen vanuit huis, met een eindeloze selectie aan leuke kleding, schoenen, accessoires en spullen voor in huis. Met slechts een paar klikken kunnen we dit enorme assortiment aan producten vinden en bestellen. Ondanks dit gemak, is het belangrijk om ons bewust te zijn van potentiële risico’s die gepaard gaan met online shoppen.

Lees verder